شناسهٔ خبر: 23534767 - سرویس سیاسی
منبع: روزنو | لینک خبر

واکنش انگلیس، فرانسه و آلمان به بیانیه ترامپ: به تداوم اجرای کامل برجام متعهدیم

انتخاب

اتحادیه اروپا بر تعهد خود به ادامه اجرای کامل و موثر برجام تاکید و اعلام کرد که با اعضای اتحادیه برای ارزیابی مشترک بیانیه آمریکا و پیامدهای آن هماهنگی خواهد کرد. یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در واکنش به بیانیه دولت آمریکا درباره برجام، این توافق را حائز اهمیت دانست و گفت: برجام دنیا را امن‌تر می‌سازد.

صاحب‌خبر -
اتحادیه اروپا بر تعهد خود به ادامه اجرای کامل و موثر برجام تاکید و اعلام کرد که با اعضای اتحادیه برای ارزیابی مشترک بیانیه آمریکا و پیامدهای آن هماهنگی خواهد کرد.


یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در واکنش به بیانیه دولت آمریکا درباره برجام، این توافق را حائز اهمیت دانست و گفت: برجام دنیا را امن‌تر می‌سازد.

به گزارش روز نو ، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس به ایرنا گفت: بیانیه کاخ سفید را مدنظر قراردادیم. در این رابطه با ایالات‌متحده و شرکای اروپایی‌مان گفت‌وگو خواهیم کرد و متعاقبا پاسخ خود را با جزئیات ارائه خواهیم داد.

وی تصریح کرد: موضع انگلیس در قبال توافق هسته‌ای ایران مشخص است. ما آن را توافقی حساس که دنیا را امن می‌کند به‌حساب می‌آوریم.


سفیر فرانسه در واشنگتن: به اجرای کامل برجام پایبند هستیم

سفیر فرانسه در واشنگتن با تاکید براینکه تایید برجام و تعلیق تحریم های هسته ای واشنگتن علیه ایران مساله داخلی آمریکا است، اعلام کرد که کشورش بر اجرای کامل برجام پایبند می ماند.

«ژرار آرود» سفیر فرانسه در واشنگتن پس از تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران از سوی ترامپ، در پیامی توئیتری بر تعهد کشورش بر اجرای کامل برجام تاکید کرد.

آرود نوشت: تایید (برجام) تصمیمی صرفا داخلی و مربوط به آمریکا است. اروپایی ها دخالتی در آن نکردند. ما بر تعهدمان در قبال برجام تاکید کرده ایم.

آرود همچنین در پیامی دیگر به بیانیه کاخ سفید درباره تصمیم اخیر ترامپ پیرامون برجام اشاره کرد و نوشت: فرانسه با شرکای خود (در این باره) مشورت خواهد کرد. فرانسه بر اجرای کامل و موثر برجام پایبند می ماند. 

آلمان: به تداوم اجرای کامل برجام متعهدیم

وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به بیانیه دولت آمریکا در خصوص برجام تاکید کرد که برلین همچنان به ادامه اجرای کامل توافق هسته ای با ایران متعهد است.

وزارت امور خارجه آلمان جمعه شب با صدور بیانیه ای یادآورشد که برلین با سایر شریکان اروپایی درباره گام های بعدی گفت و گو خواهد کرد.

تاکید مجدد اتحادیه اروپا بر تعهد به اجرای کامل برجام

اتحادیه اروپا بر تعهد خود به ادامه اجرای کامل و موثر برجام تاکید و اعلام کرد که با اعضای اتحادیه برای ارزیابی مشترک بیانیه آمریکا و پیامدهای آن هماهنگی خواهد کرد.

در بیانیه جمعه شب اتحادیه اروپا آمده است: اتحادیه اروپا بیانیه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره توافق هسته ای با ایران (برجام) را مورد توجه قرار میدهد.

این بیانیه می افزاید: به عنوان گام اول، با سه کشور اروپایی امضا کننده برجام (فرانسه ، آلمان و بریتانیا) و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برای ارزیابی مشترک این بیانیه و پیامدهای آن، هماهنگی خواهیم کرد.

در پایان بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: ما همچنان به ادامه اجرای کامل و موثر 'برنامه جامع اقدام مشترک' متعهد هستیم.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب در بیانیه ای با تکرار ادعاهای نخ نمای خود علیه ایران، امضای هر قانونی از سوی کنگره برای حفظ برجام را منوط به 4 شرط کرد.

وی اجازه بازرسی فوری از همه سایت های مورد درخواست بازرسان بین المللی، تضمین عدم دسترسی همیشگی ایران به تسلیحات هسته ای، نداشتن هیچگونه تاریخ انقضا و بازگشت خودکار تحریم ها در صورت نقض از سوی ایران و عدم تفکیک موشک های دوربرد با تسلیحات هسته ای را از شروط خود برشمرد.

به گفته مقام های کاخ سفید، ترامپ گفته این آخرین باری است که چنین کاری می کند و در صورتی که کنگره و متحدان اروپایی واشنگتن موفق به اصلاح برجام به صورت دلخواه او نباشند، از این توافق خارج می شود.