شناسهٔ خبر: 23531747 - سرویس سیاسی
منبع: اعتدال | لینک خبر

ترامپ تعلیق تحریم ها را تعلیق کرد: این آخرین بار بود!

دونالد ترامپ رفع تحریم‌های ایران را تا ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرده است، اما گفته این می‌تواند آخرین باری باشد که این کار را می‌کند.

صاحب‌خبر -
ترامپ با امضای معافیت‌های تحریمی برای ایران، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را تمدید کرد.

به گزارش اعتدال؛ دونالد ترامپ رفع تحریم‌های ایران را تا ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرده است، اما گفته این می‌تواند آخرین باری باشد که این کار را می‌کند.

یک مقام کاخ سفید به خبرنگاران گفته است که ترامپ می‌خواهد اقدامات سختگیرانه‌ تازه‌ای در توافق هسته‌ای گنجانده شود، و در صورت تخطی ایران از تعهداتش، آمریکا بتواند بلافاصله تحریم‌ها را برگرداند. او می‌خواهد برنامه موشکی ایران به مذاکره گذاشته شود.

ترامپ همچنین می‌خواهد طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای ،محدودیت‌ غنی‌سازی اورانیوم برای ایران را، که قرار بوده ده ساله باشند، به عنوان محدودیت‌هایی دائمی به رسمیت بشناسند.

آمریکا ۱۴ شخص و نهاد ایرانی و مرتبط با ایران را تحریم کرد

همزمان با تمدید تعلق تحریم های ایران، دولت آمریکا تحریم‌هایی را علیه افراد و شرکت‌ها و نهادهایی اعمال کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا بر اساس اطلاعیه‌ای که در پایگاه اینترنتی خود قرار داده  فهرست جدیدی از افراد و نهادهای ایرانی و مرتبط با ایران را به لیست تحریم های دفتر کنترل امور دارایی‌های خارجی این وزارت‌خانه اضافه کرد.

بر این اساس، ۱۴ فرد و نهاد ایرانی به دلیل آنچه واشنگتن نقض حقوق بشر می‌خواند و سانسور در ایران هدف این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند:

- صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران
- زندان رجایی شهر و غلامرضا ضیایی (رئیس زندان رجایی‌شهر)
- سازمان نبرد الکترونیک و دفاع سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
- شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی 
- شرکت مخابراتی موج سبز و (واقع در مالزی) مرتضی رضوی (تبعه ایران)
- شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) و صنایع هواپیمایی ایران (صها)
- شی یوهاوا (تبعه چین)
- شبکه خرید مستقر در ایران و چین، شامل
- پردازان سیستم نماد آرمان (پسنا الکترونیک) 
- شرکت بوچانگ سرامیک (مستقر در چین)
- ژو یوگون (تبعه چین و نماینده شرکت بوچانگ سرامیک)


ترامپ اروپا و متحدانش را تهدید کرد: درباره خروجم از برجام کسی شک نکند

همچنین ترامپ کشورهای اروپایی و متحدانش را به خروج از برجام در صورت رفع نکردن آنجه نوافض توافق هسته‌ای با ایران خواند، تهدید کرد.

رییس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در مورد ادامه اجرای برجام اعلام کرد: امروز من تعلیق تحریم‌ ایران را اعلام می‌کنم اما این در راستای تضمین توافق با متحدان اروپایی واشنگتن برای رفع نواقص توافق هسته‌ای ایران و آخرین فرصت است.

 وی ادامه داد: در صورت عدم دستیابی به این توافق‌نامه (جدید)، آمریکا دیگر تمدید تعلیق تحریم‌های ایران را انجام نمی‌دهد و از توافق هسته‌ای خارج می‌شود. اگر در هر زمانی من به این نتیجه برسم که چنین توافقی قابل دستیابی نیست فورا از برجام خارج می‌شوم و هیچ کس نباید به حرف من شک کند.

ترامپ هم‌چنین به کشورهای اروپایی اعلام کرد: اگر کشورهای دیگر در طول این فرصت سه ماهه در راستای رسیدن به این توافق عمل نکنند، من توافق آمریکا با ایران را لغو می‌کنم؛ این کشورها هستند که انتخاب می‌کنند با ما همکاری نکنند و در کنار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و مردم ایران بمانند.

رییس‌جمهور آمریکا گفت: اول این‌که در این توافق با کشورهای اروپایی و طرف‌های دیگر برجام از ایران خواسته شود که بازرسی از همه سایت‌هایی که بازرسان بین‌المللی در خواست آن را دارند انجام شود. دوم، باید تضمین شود ایران هرگز به دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای نزدیک نخواهد شد. سوم، برخلاف توافق هسته‌ای این ابعاد نباید هیچ تاریخ انقضایی داشته باشد چرا که سیاست من جلوگیری از همه مسیرهای ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است، نه فقط برای ده سال بلکه برای همیشه و اگر ایران با هر یک از این مفاد موافقت نکند تحریم‌های آمریکا به طور خودکار بازخواهند گشت. شرط چهارم این‌که برای اولین بار برنامه موشکی دوربرد و برنامه هسته‌ای ایران دو امر لاینفک هستند و این‌که توسعه آزمایش‌های موشکی ایران باید تحت تحریم‌های سخت قرار گیرد و این مسایل باید به طور صریح در قوانین آمریکا لحاظ شود.


واکنش ظریف به هشدار ترامپ به اروپایی‌ها

وزیر امور خارجه کشورمان پس از تمدید دوباره تعلیق تحریم‌های هسته ای و هشدار ترامپ به اروپایی ها برای آن چه رفع نواقص برجام خواند، تاکید کرد: برجام قابل مذاکره مجدد نیست.

محمد جواد ظریف در صفحه توییترش نوشت: سیاست ترامپ و تصمیم امروزش جزو تلاش‌هایی از سر استیصال برای تضعیف یک توافق چند جانبه محکم محسوب می‌شود که به طور مغرضانه منجر به نقض پاراگراف‌های 26، 28 و 29 این توافق شده است. برجام قابل مذاکره مجدد نیست.

آمریکا باید به جای تکرار لفاظی‌های خسته‌کننده خود همانند ایران به طور کامل به تعهداتش عمل کند.