شناسهٔ خبر: 23530984 - سرویس سیاسی
منبع: ایسنا | لینک خبر

جمالی در گفت‌وگو با ایسنا:

ایران بر اساس منافع ملی‌اش درباره برجام تصمیم‌گیری می‌کند

یک عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که ایران در راستای منافع ملی‌اش به برجام عمل می‌کند؛ لذا نباید خویشتن‌داری ایران در مقابل نقض مکرر برجام از سوی آمریکا باعث سوء برداشت در طرف‌های دیگر شود. آن‌ها بدانند که ما ظرفیت‌های زیادی در مقابله با این اقدامات داریم.

صاحب‌خبر -

محمد جواد جمالی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به تصمیمات اخیر ترامپ  و دولت آمریکا علیه ایران اظهار کرد:‌ متاسفانه آمریکا چه در دولت اوباما و چه در دولت ترامپ به روح برجام پایبند نبود و آن‌چنان که در این توافق بین المللی آمده است اقداماتی همچون افزایش مناصبات بین المللی و سرمایه گذاری‌های اقتصادی را نداشته است. ما از برخی از حقوق خود  مثل غنی‌سازی 20 درصد و تاسیسات اراک و فردو گذشت کردیم. در مقابل قرار  بود فضایی و گشایش‌هایی در ابعاد اقتصادی و سیاسی ایجاد شود که این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: ما به تمامی تعهداد پایبند بودیم و تکالیف‌مان را انجام دادیم که  این موضوع را می‌توان در گزارش‌های شورای امنیت دید اما متاسفانه آمریکا با ترساندن بانک‌ها و سرمایه گذاران اروپایی اجازه نداده که آن‌ها بر اساس برجام به ایران رفت و آمد داشته مسائلی همچون صدور ویزا برای آن دسته از اروپاییان که به ایران می‌آیند را مطرح کرد و یا این‌که تحریم‌های جدیدی علیه افراد و شرکت‌ها و نهادها ی مختلف اعمال نمود.

وی با بیان این‌که «مشکلاتی بر سر راه فروش نفت  وجود دارد» گفت:  با توجه به این شرایط تصورم این است که عملا آمریکا عملا از برجام خارج شده و اروپا هم به صورت شکلی در برجام مانده تا به قول خودش تهدیدات از سوی ایران رفع کند چون اروپا بر اساس منافعش هر گاه کفه ترازو از سمت آمریکا سنگین‌تر شود به آن سمت می رود.

این عضوهیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که «ادامه مذاکرات وقت تلف کردن است» افزود: پیشنهاد ما این استکه کم کم ایران خود را برای اقدامات بعد از خروج رسمی آمریکا از برجام آمریکا آماده کند چون تکیه کردن به حمایت اروپا به دلیل ارتباطات اقتصادی اروپا با آمریکا درست نیست . آمریکا در تمام کشورهای اروپایی سهام دارد و اروپا نیز بر اساس منافع‌اش عمل می‌کند.

وی گفت: نمی‌توان خیلی روی اروپا حساب باز کرد چون اروپایی‌ها آن‌چنان مراودات پولی و مالی با آمریکا دارد که هیچگاه از منافع خود نمی‌گذارد

وی با تاکید بر این‌که «ایران پایبندی خود را به توافق به جامعه جهانی نشان داد» گفت:‌ ایران با پایبندی به توافقات و شفافیت در اقدامات عملکرد خود را به جامعه بین‌المللی نشان داد البته ما در عین حال حاضر نیستیم که هر طور طرف مقابل بخواهد با ما رفتار کند. ما اجازه سوء تفاهم و سوء‌برداشت را نمی‌دهیم.

جمالی توضیح داد: ایران بر اساس منافع ملی به برجام عمل کرده و در ادامه نیز در همین راستا تصمیم می‌گیرد؛ لذا نباید خویشتن‌داری ایران در مقابل نقض مکرر برجام از سوی آمریکا منجر به سوء‌برداشت در بین اروپایی‌ها شود که ما دچار ضعف هستیم چون ما ظرفیت‌های زیادی برای مقابله با این اقدامات داریم .

انتهای پیام