شناسهٔ خبر: 23530282 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

تاکید انگلیس، آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا برحفظ برجام

تقلای اروپا

ظریف: اتحادیه اروپا اقداماتش را دوچندان می‌کند

صاحب‌خبر -

وزیران خارجه ایران، انگلستان، فرانسه و آلمان در نشستی مشترک با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت کردند که ماحصل این نشست، تاکید بر لزوم پایبندی همه طرف‌ها به توافق بود و از آمریکا خواستند از تصمیماتی که ممکن است برجام را تضعیف کند، خودداری کند.
ترامپ اواسط ماه ژانویه با دو ضر‌ب‌الاجل روبرو است و یکی از آنها گزارش درباره پایبندی ایران به مفاد برجام و دیگری تمدید معافیت‌های تحریمی برای ایران است که عدم تمدید این معافیت‌های تحریمی به مفهوم خروج آمریکا از برجام است.
خبرها حکایت از این دارد که ترامپ احتمالا تصمیم خود را در این زمینه اعلام خواهد کرد؛ همچنین این تصمیم ترامپ با گزارش سه ماهه دولت آمریکا به کنگره در زمینه اجرای برجام مصادف شده است. وی در اواسط اکتبر سال گذشته میلادی و در گزارش قبلی خود پایبندی ایران را تایید نکرد و گفت که تعلیق تحریم‌ها در راستای خدمت به منافع ملی آمریکا نبوده است.
برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حکایت از این دارند که رئیس جمهور آمریکا احتمالا با تمدید تعلیق تحریم‌های ذیل برجام، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کند؛ اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا را شاید بتوان در این راستا ارزیابی کرد.
برخی رسانه‌های آمریکایی با اشاره به پیشرفت گفت‌وگوهای کاخ سفید در زمینه اصلاح قانون مربوط به برجام در کنگره معتقدند که احتمالا ترامپ تعلیق تحریم‌ها را به مدت ۱۲۰ روز دیگر تمدید می‌کند تا اینکه اصلاحاتی در قانون کنگره اعمال شوند.
تاکید همه شرکت کنندگان در نشست بروکسل بر حفظ برجام در حالی است که وزیرخارجه کشورمان در این نشست با اشاره به اهمیت اجرای تعهدات کشورهای عضو برجام، بر نقش فعال‌تر کشورهای اروپایی در این زمینه تاکید کرد. ظریف با بیان اینکه جامعه جهانی با هر حرکتی که به تخریب برجام بینجامد مقابله خواهد کرد، تصریح کرد: برای اینکه ایران به برجام پایبند بماند لازم است همه منجمله آمریکا به برجام پایبند بوده و آن را اجرا کنند.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان پیش از ترک بروکسل در جمع خبرنگاران درباره نتیجه مذاکراتش با سه وزیر اروپایی و موگرینی درباره برجام خاطرنشان کرد: آنچه در جلسات کاملا مشخص بود اجماع یکپارچه جامعه بین‌المللی بر این است هر حرکتی که به تخریب برجام بینجامد و برجام را بخواهند دستخوش تغییر کنند، غیرقابل قبول است و جامعه جهانی با آن مقابله خواهد کرد.
وی همچنین گفت: در روسیه نظر فدراسیون روسیه و وزیر خارجه کاملا مشخص بیان شد و دیروز هر سه کشور عضو اتحادیه اروپا و خانم موگرینی که اعضای مذاکره کننده در برجام بودند، هم در جلسه با ما تأکید کردند که تمام تلاششان را برای تضمین بهره‌مندی مردم ایران از تمامی منافع برجام به عمل خواهند آورد و هم تا زمانی که آمریکا باید این کار را انجام دهد و هم به ویژه بعد از اینکه آمریکا تعلیق تحریم‌ها را همانطور که متعهد است در برجام، تمدید کرد، اتحادیه اروپا متعهد شده که اقداماتش را برای تضمین بهره‌مندی مردم از منافع اقتصادی برجام دوچندان کند. ظریف خاطرنشان کرد: در مورد برخی روش‌ها مخصوصا روش‌هایی که برای فائق آمدن بر محدودیت‌های بانکی است بحث شد و در مصاحبه‌ای که سه وزیر اروپایی و خانم موگرینی داشتند تاکید کردند که ایران به برجام پایبند بوده و این پایبندی را آژانس باید تأیید کند که بارها این پایبندی را تایید کرده و ایران این حق را دارد از تمام منافعش بهره‌مند شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما نیز تأکید کردیم برای اینکه ایران به برجام پایبند بماند لازم است همه منجمله آمریکا به برجام پایبند باشند و برجام را اجرا کنند و لازم است اتحادیه اروپا علاوه بر حمایت گفتاری و علنی از برجام، در عمل هم اقداماتش را تقویت کند تا مردم از برجام بهره‌مند شوند.
وی گفت:‌ به نظر من پیام یکپارچه و محکمی ارسال شده، باید ببینیم نتیجه آن چه خواهد بود. وی درباره گفت‌وگویش با بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا نیز اظهار داشت: صحبت کوتاهی داشتیم درباره موضوعاتی که قبلا صحبت کرده‌ بودیم، بحث‌هایی که در روابط دوجانبه مطرح است منجمله بحث‌های مربوط به مسائل کنسولی و مسائل دیگری که بین دو کشور وجود دارد و مخصوصا در زمینه حرکتی که انگلیس باید انجام دهد برای پایان دادن به درگیری در بحرین و پایان دادن جنگ در یمن صحبت کردیم و امیدواریم دولت انگلیس اقدامات لازم را به عمل بیاورد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری بعد از دیدار با وزیر خارجه ایران گفت این اتحادیه مصمم است توافق هسته‌ای را حفظ کند و مسائل غیرهسته‌ای خارج از حوزه برجام است.
موگرینی در این کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد با اشاره به گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «آژانس در ۹ گزارش پایبندی ایران به مفاد توافق را تایید کرده و برنامه هسته‌ای ایران کاملا مسالمت‌آمیز است. ما در کارگروه مشترک برجام نیز بر این مسئله تاکید داریم.»
موگرینی با تاکید بر اینکه برجام توافقی بین‌المللی و چند ملیتی است که برای امنیت منطقه و اروپا ضروری است، افزود: «اتحادیه اروپا مصمم است برجام را به عنوان عنصر کلیدی در عدم اشاعه تسلیحاتی بین‌المللی، حفظ کند زیرا در جهت منافع امنیتی استراتژیک ما است.»