شناسهٔ خبر: 23353270 - سرویس اقتصادی
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تولید پایدار مهمترین دغدغه بخش کشاورزی است

وزیر جهاد کشاورزی، از تحویل بیش از۲۰۰ هزار هکتار اراضی خوزستان تا پایان سال به کشاورزان خبر داد.

صاحب‌خبر -

توليد پايدار مهمترين دغدغه بخش کشاورزي استبه گزارش خبرنگار خبرگزراي صداوسيما، وزير جهاد کشاورزي در سي‌ودومين مراسم تجليل از نمونه‌هاي بخش کشاورزي گفت: يکي از ارکان اساسي پيشرفت در کشاورزي، دانش‌ بنيان بودن آن است که بايد در اين مسير از نيروهاي جوان تحصيل‌کرده در چارچوب تشکيل شرکت‌هاي دانش‌بنيان استفاده کرد.
محمود حجتي با اشاره به اينکه نمي‌توان نسبت به پيشرفت علم و دانش روز بي‌تفاوت بود، افزود: دستاوردهاي بشر در علم و تکنولوژي تمامي نداشته و هر روز به مقدار آن اضافه مي‌شود؛ بنابراين رسيدن به هر مرحله‌اي نبايد ما را از تلاش مضاعف بازدارد زيرا هميشه مراحل بالاتري نيز در تمام حوزه‌ها وجود دارد، البته بايد در اين مسير تلاش محققان را ناديده نگرفت.
وي افزود: نخستين و مهم‌ترين بحثي که در بخش کشاورزي بايد رعايت کرد، توليد پايدار است، زيرا بايد منابع گران‌ بهاي آب و خاک را حفظ کرده و به‌گونه‌اي با محيط زيست و منابع طبيعي رفتار نکنيم که براي آيندگان گرفتاري ايجاد شود و به همين دليل انتخاب نمونه‌هاي کشاورزي بر اساس همين شاخص‌ها صورت گرفته است.
به گفته حجتي، سومين اصل در توليد بايد توجه به افزايش بهره‌وري باشد، زيرا در حال حاضر با تکنولوژي و ابزاري که در اختيار کشاورزان است، حتي با آب کمتر و محدوديت‌هاي پيش رو مي‌شود توليد را افزايش داد و نهايتي در اين حرکت وجود ندارد.
وي با بيان نمونه هايي مانند گلخانه و گياهان دارويي، تأکيد کرد: ظرفيت‌هاي مغفول زيادي در بخش کشاورزي به چشم مي‌خورد که مي‌توانند بخش عمده مشکلات را از سر راه اين بخش بردارند. تنوع اقليمي نيز امکانات زيادي را در اختيار ما مي‌گذارد تا بتوانيم به شکل مناسب از ظرفيت‌ها بهره‌برداري کنيم.
وزير جهاد کشاورزي با اشاره به اينکه هيچ دوره‌اي به اندازه دوره فعلي در بخش آب و خاک به‌ويژه در مزرعه به اين اندازه سرمايه‌گذاري نشده بود، ادامه داد: حتي وقتي اعتبارات کشور اندک بود، مسئولان ارشد نظام براي اين بخش کم نگذاشتند و سرمايه‌گذاري‌هاي مطلوبي براي افزايش بهره‌ وري آب و حفظ منابع طبيعي صورت گرفت.
حجتي عنوان کرد: به‌عنوان مثال طرح 550 هزار هکتاري خوزستان و ايلام، 230 هزار هکتاري استان‌هاي غربي و شمال غربي و سطح 46 هزار هکتاري سيستان از جمله اين سرمايه‌گذاري‌ها است که تمام آن‌ها با سيستم‌هاي نوين آبياري و زهکشي براي کشاورزان مهيا مي‌شود.
وي يادآور شد: طبق آخرين آمارها، 154 هزار هکتار از سطح 550 هزار هکتاري خوزستان تحويل کشاورزان شده و به‌نظر مي‌رسد اين عدد تا پايان سال جاري از 200 هزار هکتار نيز عبور کند.
حجتي اضافه کرد: از آذر 1392 تاکنون يک خط اعتباري پيوسته براي مکانيزاسيون زيربخش‌هاي کشاورزي ايجاد شده و امروز کشاورزي نيست که براي تهيه ابزار مورد نياز خود با مشکل تأمين اعتبار روبرو باشد.
وزير جهاد کشاورزي در پايان خاطرنشان ساخت: اقليم ايران در گذشته‌هاي دور کم‌آب و خشک بوده و تاريخ کشور مملو از بحث‌هاي بي‌ باراني و قحطي است. با اين حال اجداد ما با همين محدوديت‌هاي اقليمي روزگار گذرانده و شرافتمندانه در اين مملکت زندگي کرده‌اند. البته نبايد دخالت‌هاي بي‌مورد انسان‌ها را در طبيعت نفي کرد و اميد مي‌رود که با تفاهم‌ نامه‌هاي بين‌ المللي، نسل بشر خسارت‌هاي عرصه طبيعي را به حداقل برساند.

بازار تخم‌مرغ بهتر شده است
وزير جهاد کشاورزي به شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در مرغداري‌هاي مرغ تخم‌گذار در سال گذشته و ادامه آن در سال جاري اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبود عرضه اين محصول، از واردات براي کنترل بازار آن استفاده کرده‌ايم که امروز وضعيت بهتري را شاهد هستيم.
محمود حجتي در حاشيه مراسم سي‌وسومين دوره انتخاب و معرفي نمونه‌هاي ملي بخش کشاورزي در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي صداوسيما، در جمع خبرنگاران افزود: با وجود تلاش‌ها و مراقبت‌هاي مرغداران در سال گذشته و امسال، با مشکل شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در مرغداري‌هاي مرغ تخم‌گذار مواجه بوديم که در اين مدت بخش عمده‌اي از توليد و گله‌هاي مولد را از بين برد. البته بخشي از آن با حمايت‌هاي وزارت جهاد کشاورزي و انجام فعاليت‌هاي توسعه‌اي و افزايش ظرفيت توليد جبران شد اما با توجه به ادامه‌ اين مشکل در سال جاري، تناسب و تعادل عرضه و تقاضا امسال بهم خورد.
وي افزود: براين اساس بخشي از کسري عرضه موجود در بازار در زمينه تخم‌مرغ را از محل واردات جبران مي‌کنيم و بخشي ديگر نيز با کنترل و تنظيم چگونگي توزيع در بازار مصرف انجام مي‌شود و در تلاشيم توليد را به جايگاه خودش برسانيم که البته امروز وضعيت بهتري در بازار تخم‌مرغ وجود دارد و شاهديم که قيمت تمام شده توليد اين محصول از نرخ‌هاي جهاني و محصول وارداتي ارزان‌تر است.
وزير جهاد کشاورزي ادامه داد: آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان سطح وسيعي از کشور را در بر گرفته و مشکلات عديده‌اي براي مرغداران به وجود آورده است، چراکه آنها بيشترين آسيب را در اين ميان ديده‌اند و اميدواريم از طريق بيمه بتوانيم بخشي از خسارت‌هاي وارد شده به آنها را جبران کنيم.
حجتي در خصوص وضعيت توليد و بازار شير و لبنيات هم ، گفت: در اين زمينه خريد شير خام از دامداران از نرخ خريد تعيين شده پايين‌تر است و دامداران متضرر مي‌شوند و شخصا شرمنده آنها و مردم هستم. اما بايد از توليد هر چه بيشتر شير و مرغ و تخم‌مرغ حمايت کنيم که اميدواريم بتوانيم به گونه‌اي به ويژه در زمينه لبنيات اقدام کنيم که همه اقشار مردم بتوانند آن را مصرف کنند.
وي با تاکيد بر ادامه حمايت‌هاي وزارت جهاد کشاورزي و دولت از همه کشاورزان و دامداران گفت: اميدواريم بتوانيم از طريق حمايت‌هاي مالي و اعتباري بتوانيم به گونه‌اي برنامه‌ريزي کنيم تا کشاورزان با نگاه به توليد پايدار و استفاده از علم، دانش و فناوري روز از آب و خاکي که به عنوان يک فرصت در اختيارش قرار دهد بهتر استفاده کند و با نگاه اقتصادي بتواند افزايش بهره‌وري بيشتري در عرصه خود ايجاد کند، چرا که هنوز ظرفيت‌هاي مغفول زيادي در بخش کشاورزي وجود دارد که مي‌تواند بخشي از مشکلات را برطرف کند و موجب توسعه توليد شود و بايد گفت براي توليد محدوديت و حد و مرزي وجود ندارد، چرا که ظرفيت‌هايي مانند کشت گلخانه‌اي، کشت در قفس وجود دارد که در سال‌هاي اخير به آن توجه بيشتري شده است و دولت نيز توجه جدي و ويژه‌اي به بخش کشاورزي دارد، چرا که به عنوان مثال در بخش آب و خاک سرمايه‌گذاري و حمايت‌هاي مالي و اعتباري بي‌سابقه‌اي طي 40 سال اخير صورت گرفته که با وجود محدوديت‌هاي دولت در اين زمينه توانسته‌ايم بخش کشاورزي از آن بهره‌مند کنيم.

وزير جهاد کشاورزي همچنين در خصوص يارانه‌هاي بخش کشاورزي، اظهار کرد: يارانه‌هايي که در بخش کشاورزي پرداخت مي‌شود عمدتا در بخش آب و خاک است. در سال گذشته حدود 7000 ميليارد تومان در شاخه‌هاي مختلف و مناطق مختلف هزينه شده و در حال هزينه است و در زمينه آب و خاک 85 درصد هزينه‌ها از سوي دولت به عنوان يارانه پرداخت مي‌شود تا بتواند بنيان توليد را تقويت کند.
وي ادامه داد: تاکيد رييس جمهور همواره بر حفظ آب و خاک، محيط زيست و تعادل‌بخشي به سفره‌هاي آب زيرزميني است و در اين زمينه وزارت جهاد کشاورزي نيز طرح‌هاي بزرگ آب و خاکي مانند طرح 550 هزار هکتاري خوزستان و ايلام و طرح 230 هزار هکتاري استان‌هاي غربي و شمال غربي را در سراسر کشور ايجاد کرده که در اين طرح‌ها سيستم‌هاي نوين آبياري اجرا مي‌شود. همچنين در طرح 46 هزار هکتاري سيستان و بلوچستان نيز اقداماتي از جمله زهکشي، تسطيح و تجهيز اراضي کشاورزي انجام مي‌شود و براساس گزارشات موجود تا حدود 40 روز گذشته نزديک به 154 هزار هکتار سيستم‌هاي نوين آبياري در اراضي کشاورزي اجرا شده و پيش بيني مي‌شود تا پايان امسال از 200 هزار هکتار عبور کند.
حجتي درباره حمايت‌ها و برنامه‌هاي وزارت جهاد کشاورزي در راستاي صادرات محصولات کشاورزي نيز گفت: در زمينه صادرات محصولات کشاورزي يارانه‌هاي متعددي گرچه با قدري تاخير اما يارانه‌هاي مورد توافق پرداخت شده است، اما در زمينه صادرات طيور توافقي به عمل نيامده و امروز محصول نهايي طيور قيمت پايين‌تري از نرخ‌هاي جهاني دارد، چرا که به عنوان مثال هر کيلوگرم گوشت مرغ در بازار جهاني دو تا 2.2 دلار است که در ايران ارزان‌تر است، بنابراين نيازي به يارانه صادراتي نداريم.
در پايان اين مراسم از 153 کشاورز و نمونه بخش کشاورزي در حضور وزير جهاد کشاورزي و معاونان اين وزارتخانه تقدير شد.