شناسهٔ خبر: 22891071 - سرویس سیاسی
منبع: الف | لینک خبر

سعدالله زارعی در گفتگو با الف مطرح کرد؛ اقدام ترامپ انتفاضه جدیدی به راه خواهد انداخت/ انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس کمکی به امنیت رژیم صهیونیستی نمی کند/ بازی دوگانه عربستان

آمریکایی ها تصور می کنند که این اقدام آنها با واکنش جدی از سوی کشورهای جهان اسلام مواجه نخواهد شد و پس از چند روز آب‌ها از آسیاب می‌افتد، اما به عقیده بسیاری از کارشناسان این اقدام خطرناک اوضاع کشورهای سرزمین های اشغالی را خطرناک می کند و شاید به انتفاضه سوم بیانجامد.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف،‌روز چهارشنبه اقدام ترامپ رییس جمهور آمریکا مبنی بر انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به قدس واکنش های جهانی را در برداشت. دولت آمریکا همواره بر این باور است که در اوضاع آشفته منطقه خاورمیانه و تنش میان ایران و عربستان می‌تواند این طرح را پیش ببرد و بر فلسطین و جهان عرب پیروز شود. البته  شاید بتوان گفت یکی از دلایل این تصمیم ترامپ داخلی بوده چراکه ترامپ در حال حاضر با مشکلات بسیاری روبرو است.

نگرانی از وضعیت وخیم اسراییل در منطقه و مشکلات داخلی در درون رژیم صهیونیستی سبب شده بود تا مقامات امریکا منتظر تغییرات تازه ای درمنطقه باشند تا شاید بتوانند از وضعیت جدید برای تثبیت وضعیت اسراییل استفاده کنند لذا در این شرایط، ترامپ سعی دارد با این اقدام شکاف در بین کشورهای اسلامی را افزایش دهد.

آمریکایی ها تصور می کنند که این اقدام آنها با واکنش جدی از سوی کشورهای جهان اسلام مواجه نخواهد شد و پس از چند روز آب‌ها از آسیاب می‌افتد، اما به عقیده بسیاری از کارشناسان این اقدام خطرناک اوضاع کشورهای سرزمین های اشغالی را خطرناک میکند و شاید به انتفاضه سوم بیانجامد.

در همین راستا، گفتگویی با یکی از کارشناسان مسایل بین المللی و م نطقه ای داشتیم که بدین شرح است:

 سعد الله زارعی، کارشناس مسایل بین المللی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در مورد اقدام ترامپ و انتقال پایتخت آمریکا از تل آویو به قدس اظهار داشت:اقدام ترامپ در اعلام انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، در پی شکست های اخیر جریان تکفیری،تروریستی داعش در عراق و سوریه پدید آمد که عمق نگرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی را از این تحولات نشان داد. البته ترامپ در وعده های انتخاباتی خود همواره بر این موضوع تاکید کرده بود که این اقدام را در اسرع وقت انجام خواهد داد چراکه رژیم صهیونیستی در طی سال های اخیر به دلیل شکست های متعدد  منزوی شده و ترامپ با این اقدام قصد دارد نشان دهد که آمریکا در کنار اسراییل قرار دارد.

وی تصریح کرد: نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تماس و سفرهایی که به کشورهایی مثل روسیه داشت عمق نگرانی اسراییل را از این تحولات و شکست گروههای تروریستی در منطقه نشان میدهد لذا ترامپ با اقدامی مخالف با هنجارهای بین المللی درصدد برآمد که این جریان را به نوعی معکوس نشان دهد و شکست تروریست های تحت الحمایت آمریکا،عربستان و رژیم صهیونیستی را توجیه کند و به جهان اعلام نماید که با این تحولات نمی توان امنیت اسراییل را مخدوش کرد و امریکا بیش از گذشته در کنار آنها قرار دارد.

این کارشناس مسایل بین المللی در پاسخ به این سوال که این اقدام ترامپ چه پیامدهایی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد داشت،گفت: پیامد این اقدام ترامپ موجب وحدت جهان اسلام و بازگشت فلسطین به نقطه توجه در جهان خواهد شد و برخلاف تصور آمریکا و رژیم صهیونیستی این اقدام ترامپ نه تنها کمک موثری به امنیت رژیم صهیونیستی نمی کند بلکه امنیت اسراییل را به خطر می اندازد و آمریکا هم در شرایطی نیست که با حمایت از اسراییل بتواند کمکی به تحولات منطقه کند؛ چراکه تحولات منطقه همواره تحت تاثیر اقدامات گروههای مقاومت بوده و در مقابل سیاست های آمریکا قرار دارد.

زارعی تاکید کرد: اقدام ترامپ،به اقدامات ضداسراییلی وجاهت بیشتری می بخشد و ترامپ با این اقدام کار بسیار خطرناکی را آغاز کرده است، چراکه با این اقدامات فراخوان جبهه مقاومت در منطقه بیشتر می شود و جهان را بر علیه اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی می کند.

این کارشناس مسایل بین المللی در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیم بدون تایید نهایی عربستان می توانست انجام گیرد، گفت: جبهه متصل به آمریکا در این موضوع تا حد زیادی هماهنگ بودند، عربستان هم جهان اسلام و هم جهان عرب تلقی می شود لذا قادر نیست از اقدام ترامپ حمایت علنی کند و حتی به صورت ظاهری در رسانه های خود این اقدام را تا حدی محکوم کرد اما واقعیت این است که عربستان به دلیل رابطه اش با رژیم صهیونیستی همواره مدافع این موضع بوده و قطعا آمریکا بدون تصمیم عربستان دست به چنین اقدامی نزده است و در واقع سعودی ها به بازی دوگانه ای دست زده اند و تنها به صورت ظاهری در کنار جهان عرب هستند.

زارعی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام آمریکا ایران و ترکیه را در موضع مشترکی در کنار هم قرار می دهد، اظهار داشت: مسئله فلسطین موضوع مشترک جهان اسلام است و حتی بسیاری از کشورهای عربی که با اسراییل رابطه خوبی دارند همانند اردن و مصر این اقدام ترامپ را محکوم کردند و منافع آمریکا نیز در بسیاری از کشورهای عربی به خطر افتاد. ما شاهد این بودیم که سفارت آمریکا در عمان نیز فعالیت های خود را به حالت تعلیق در آورد و از اتباعش خواست که در انظار عمومی ظاهر نشوند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام آمریکایی ها فلسطینی ها را وادار به انتفاضه سوم می کند، گفت: انتفاضه سوم فلسطین قبلا انجام شد ولی هنوز ادامه دارد اما فلسطینی ها قطعا اقدامی منسجم و عملیاتی تر انجام خواهند داد و برنامه جدیدی را برای مقابله با رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار می دهند و قطعا با کشورهای اسلامی با وحدت بیشتر در مقابل این اقدامات ایستادگی خواهند کرد.

زارعی همچنین در مورد اینکه آیا این اقدام ترامپ، سمبلیک خواهد بود یا اینکه  بیت المقدس را پایتخت اسراییل خواهد کرد، کفت:  این مسئله در اختیار ترامپ نیست  که بتواند پایتخت را تغییر دهد چراکه این موضوع با واکنش های جهانی روبرو خواهد شد. آنها فکر می کنند که این موضوع می تواند سرآغاز انتقال سفارتخانه ها از تل آویو به قدس باشد اما واکنش های جهانی حتی از کشورهای هم پیمان آمریکا نشان دهنده این است که ترامپ در محاسبات خود دچار اشتباه شده است و به نظر نمیرسد که آمریکایی ها بتوانند این جریان را صورت تک نفره به صورت جمعی در بیاورند و بتوانند در این موضوع موفق شوند.