شناسهٔ خبر: 22890859 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

آمریکا، روسیه و فرانسه باکو و ایروان را به مصالحه درحل مناقشه قره باغ دعوت کردند

باکو – ایرنا –آمریکا ، روسیه و فرانسه به عنوان سه کشور که ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ را بر عهده دارند باکو و ایروان را به مصالحه در حل این مناقشه دعوت کردند .

صاحب‌خبر -

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا، پایگاه خبری «حقین - آذ» جمهوری آذربایجان به نقل از سایت سازمان امنیت و همکاری اروپا ، «سرگئی لاوروف »و «رکس تیلرسون »وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا و نیز « ورونیکا روجر» نماینده دائمی فرانسه در این سازمان امروز در حاشیه اجلاس شورای وزیران امور خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین به عنوان روسای گروه میانجی مینسک بیانیه مشترک درخصوص مناقشه قره باغ صادر کردند .
در این بیانیه میانجیگران حمایت خود را از حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ به عنوان تنها راه برقراری آشتی و صلح در میان مردم منطقه اعلام کردند .
در این بیانیه اعلام شد که موضع یکسان آمریکا ، روسیه و فرانسه به عنوان روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در باره حل مناقشه قره باغ بر اساس سند نهایی هلسینکی و مفاد این سند از جمله عدم اعمال زور ، تمامیت ارضی کشورها ، برابری حقوق همه اقوام و حق آنها برای تعیین سرنوشت خود استوار است .
میانجیگران همچنین با ابراز خشنودی در رابطه با از سر گرفته شدن مذاکرات حل مناقشه قره باغ ، طرفین را به تمرکز تلاش ها برای مصالحه در مسائل عمده سیاسی این مساله دعوت کردند .
در این بیانیه آمده است: تاخیر در حل مناقشه سبب پیچیده تر شدن اوضاع و ایجاد تردید در پایبندی طرفین برای رسیدن به صلح پایدار می شود .
در این سند همچنین عزم میانجیگران برای ادامه فعالیت برای کمک به طرفین جهت حل مناقشه قره باغ بر اساس مصالحه مورد اشاره قرار گرفت و افزوده شد : مسئولیت اصلی پایان دادن به این مناقشه بر عهده رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان است .
مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال 1988 میلادی آغاز و در سال 1992 به درگیری نظامی تبدیل شد.
در این مناقشه منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن به کنترل نیروهای ارمنستان درآمد .
در ماه می سال 1994 میلادی میان طرفین مناقشه رژیم آتش بس برقرار شده ولی میانجیگری بین المللی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه ، فرانسه و آمریکا برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه ای نداشته است .
شبد**آساق ** 337** 1579**1010
مرضیه فاتحی **انتشار:حسن معظمی

انتهای پیام /*