شناسهٔ خبر: 22888194 - سرویس سیاسی
منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

واکنش مقامات ایران به انتقال پایتخت اسرائیل به شهر قدس

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - در پی تصمیم نتانیاهو مبنی بر تغییر پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی از تل‌آویو به شهر قدس و تایید آن از سوی ترامپ، مقامات و مسوولان جمهوری اسلامی ایران نسبت به این تصمیم واکنش نشان دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، این خبر شب گذشته در صدر اخبار جهان نشست و معنای آن یک چیز بیشتر نبود؛ «شعله گرفتن آتشی دیگر در دل خاورمیانه» آتشی که هیزمش را رئیس جمهور آمریکا تامین کرد. (اینجا)

تقریبا یک سال پیش بود که انتخابات ریاست جمهوری  آمریکا و تقابل دموکرات ها و جمهوری‌خواهان توجه همه دنیا را به خود جلب کرده بود؛ نهایتا نتیجه این رقابت سیاسی به سود «فیل‌ها» تمام شد و دونالد ترامپ که کاندیدای حزب جمهوری‌خواه بود توانست بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند.

 چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا که از همان آغاز انتخابات در سردادن شعارهای عجیب و غریب هیچ کوتاهی نمی کرد حالا که به راس امور رسیده به دنبال تحقق وعده هایش برآمده است. اول دستور ممنوعیت ورود مهاجرین پنج کشور از جمله ایران را صادر و پس از آن دیوار کشی در مرز مکزیک را پیگیری کرد و حالا بحث انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل آویو به بیت المقدس را مطرح می کند. او پس از سخنرانی ۱۱ دقیقه‌ای درمورد وعده خود مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل گفت: اسرائیل حق دارد پایتخت خود را تعیین کند؛ پس از آن سند رسمی مربوط به این تصمیم را در برابر دوربین‌ها امضاء کرد. (اینجا)

واکنش ایران به جنجال آفرینی نتانیاهو و ترامپ

مسئله فلسطین و بیت المقدس همواره برای جمهوری اسلامی ایران یکی از موضوعات مهم و اساسی بوده و حمایت از آن در تاروپود ایدئولوژی نظام تنیده شد است. از همین روست که مقام معظم رهبری در دیدار با سران سه قوه و مسوولان نظام، ادعای دشمنان اسلام درباره اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را ناشی از ناتوانی و عجز آنها دانستند و افزودند: دنیای اسلام بلاشک در مقابل این توطئه می‌ایستد و صهیونیست ها با این کار ضربه بزرگ‌تری می خورند و فلسطین عزیز بدون تردید سرانجام آزاد خواهد شد. (اینجا)

در این راستا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در توئیترش به زبان عربی نوشت: اگر نيمى از پول هايى را كه برخى حاكمان منطقه براى حمايت از تروريسم، افراطى گرى، فرقه گرايى و تحريك عليه همسايگان خرج کردند، براى آزادسازى فلسطين هزينه مى كردند، امروز شاهد اين گزافه گويى آمريكا و تلاش براى تقديس و تحكيم [اعلاميه بالفور] "وعده آنكه مالك نيست به آنكه سزاوار نيست" نبوديم. اما با وجود اين، چه بخواهند و چه نخواهند، "قدس" عربى و اسلامى باقى مى ماند. (اینجاساعاتی بعد وزارت امور خارجه بیانیه ای رسمی صادر کرد و در آن ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا آن را در تناقض با قطعنامه های بین المللی معرفی کرد.(اینجا)

واکنش ها فقط به دستگاه دیپلماسی کشور ختم نشد و سخنگوی ارشد نیروهای مسلح خط و نشانی جدی برای دو کشور آمریکا و اسرائیل کشید.

در جدول زیر به مهمترین واکنش های مقامات ایرانی به موضوع انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به اورشلیم(بیت المقدس) اشاره شده است.

نام و سمت

گزیده واکنش‎ها

علی شمخانی /  دبیر شورای عالی امنیت ملی 

هر نوع تصمیم گیری در مورد آینده این سرزمین در صلاحیت ساکنان اصیل و غیرمهاجر آن بوده و هیچ کشوری نمی تواند با نادیده گرفتن حقوق مسلم مردم فلسطین برای این کشور اسلامی تصمیم گیری کند. اقدامات ترامپ و هیئت حاکمه بحران ساز آمریکا را تسریع کننده فروپاشی رژیم غاصب صهیونیستی است.

مسعود جزایری/ سخنگوی ارشد نیروهای مسلح

اسرائیل، غاصب سرزمین فلسطین است و تداوم مبارزات مردم فلسطین علیه این غده سرطانی، حاکی از آن است که اشغالگران هرگز روی آرامش را نخواهند دید و راهی جز ترک این سرزمین و یا زوال و نابودی ندارند. زرادخانه تسلیحاتی رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک متعلق به فلسطینی‌هاست و مردم آمریکا باید بدانند مشکلات آن ایام ریشه در سیاست‌های امروز حاکمان شرور کاخ سفید دارد.

علی اکبر ولایتی /مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل

اقدام نابخردانه از سوی فردی بی‌ثبات و ناآگاه به مسائل سیاسی و تاریخی، نادیده گرفتن حق مسلم، تاریخی و قطعی ملت مظلوم فلسطین و نقض آشکار قطعنامه‌های بین المللی بوده و دونالد ترامپ باید بداند که قدس شریف به عنوان قبله اول مسلمانان جهان و متعلق به فلسطینی‌ها باقی خواهد ماند.

حمید ابوطالبی/مشاور رئیس جمهوری

تصمیم آمریکا در شناسایی قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی و تحولی استراتژیک در معادلات منطقه است.جهان اسلام و اعراب یا باید گامی استراتژیک در شیوه مواجهه با این امر بردارند و یا پذیرای تحقیری تاریخی باشند. خاورمیانه در آستانه تغییری راهبردی است. 

محسن رضایی/ سخنگوی مجمع تشخیص مصلحت نظام

‏حمايت ترامپ از انتقال پايتخت رژيم صهيونيستی به قدس شريف به قيامی بزرگ عليه اسراييل تبديل خواهد شد.

القدس لنا

حسین امیرعبدالهیان/ مشاور رییس مجلس‌ شورای اسلامی در امور بین‌الملل

 انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف بازی با آتشی است که بی‌تردید ترامپ قدرت تحمل آن را ندارد و نتانیاهو در آتش آن خواهد سوخت.

 

علاءالدین بروجردی/ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم

 آمریکایی‌ها همواره به بهانه برقراری صلح در منطقه اقدامات مداخله‌جویانه داشته‌اند، اما در نهایت به آشوب بیشتر منجر شده و مسیر را از روش‌‌های دیپلماتیک تغییر داده و آن را به سمت جنگ و خونریزی‌های بیشتر سوق داده که این تصمیم اخیر ترامپ نیز در نهایت به همین مسئله ختم خواهد شد که نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری با آن برخورد کنند.

اکبر رنجبرزاده/ عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی

اعلام اینگونه مسائل از سوی صهیونیست ها و آمریکایی ها حکایت از اعمال فشار برآنها و یا به عبارتی نقش برآب شدن نقشه ها و اهداف آنها دارد، بنابراین با تحریک مسلمانان به دنبال انجام اقداماتی درفضای جدید ایجاد شده هستند.وعده و نصرت الهی برای مسلمان درمقابل صهیونیست ها محقق خواهد شد. این مواضع دشمنان اسلام باعث اتحاد بیشترکشورهای اسلامی خواهد شد.

کمال دهقانی / نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی

اصل رژیم اشغالگر قدس بر اشغال و تجاوز استوار شده است و تعیین بیت المقدس به عنوان پایتخت، آخرین کاری است که می‌توانند انجام دهند. جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم مسلمان خواهد ماند و هرجا مظلومی باشد از آن دفاع و در مقابل ظلم و بیداد ایستادگی خواهد کرد.

مجبتی ذوالنوری / عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

 اگر آمریکا نسبت به انتقال سفارت در فلسطین اقدام کند شاهد موج اعتراضات خواهیم بود که حتی اعلام شد این تصمیم از سوی ترامپ به تعویق افتاده است لذا اگر جهان اسلام غیرتمندانه نسبت به این قصه حرکت کند هیچ گاه این رویا تعبیر نمی شود.

محمدجواد جمالی نوبندگانی/ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

تصمیم رئیس جمهور سبک‌مغز آمریکا مبنی بر انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به بیت المقدس، حلقه‌ای از مجموعه اقدامات استکبار جهانی و عوامل منطقه‌ای آنها برای به فراموشی رساندن آرمان‌های مردم فلسطین، پی ریزی شده است.

مهدی چمران/ رئیس سابق شورای شهر تهران

قدس شریف قبله مسلمانان است و برای آنان اهمیت فراوانی دارد. این حرکت ترامپ موجب انزجار بیشتر مسلمانان از سیاست‌های آمریکا شد و مسلما بی‌پاسخ نخواهد ماند. اعلام پایتختی قدس کاری غیرقانونی بوده و کاملا مشخص است که از زبان قلدرمآبانه و مقابله با مسلمانان برخواسته است.

گفتنی است فردا پس از اقامه نماز جمعه راهپیمایی اعتراضی مردم ایران به این تصمیم در سراسر کشور برگزار خواهد شد. (اینجا)
27216