شناسهٔ خبر: 22660666 - سرویس سیاسی
منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

فرانسه در لبنان به دنبال چیست؟

چهار سال گذشته فرانسوا اولاند به‌شدت در حملات غربی-عربی علیه حزب‌ا... مشارکت می‌کرد که این امر منجر شد بخش نظامی در لیست تروریسم قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان ‌در سفر اخیر خود به عربستان به‌طور غیرمنتظره‌ای در یک ویدئو استعفای خود را از این کشور اعلام کرد؛ این اتفاق زمینه‌ساز حضور دوباره فرانسه در منطقه شد. همزمان با موج بازداشت شاهزادگان عربستانی به بهانه فساد توسط محمدبن‌سلمان، گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر اینکه حریری هم در عربستان بازداشت است، به وجود آمد. پس از سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به عربستان و درخواست حضور الحریری به همراه خانواده وی در پاریس، کاخ الیزه در بیانیه‌ای خبر داد: «امانوئل مکرون پس از گفت‌‌وگو با محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و سعدالحریری، نخست‌وزیر لبنان و خانواده او را به فرانسه دعوت کرده است.» «فرهیختگان» در گزارشی علت دخالت فرانسه در مساله سعدالحریری را بررسی کرده است.

  اقدام علیه حزب‌ا...

چهار سال گذشته فرانسوا اولاند به‌شدت در حملات غربی-عربی علیه حزب‌ا... مشارکت می‌کرد که این امر منجر شد بخش نظامی در لیست تروریسم قرار بگیرد. دو روز گذشته، رئیس‌جمهور این کشور گفت که سفارت فرانسه با حزب‌ا... در لبنان ارتباط و همکاری دارد و اعضای این حزب مانند دیگر لبنانی‌ها هستند! پنج سال گذشته فرانسه تمام اقدامات تخریب‌گرایانه در سوریه را به ایران و حزب‌ا... نسبت می‌داد بلکه حتی وجود حزب‌ا... در لبنان را محکوم می‌کرد. این در حالی است که دو روز گذشته رئیس‌جمهور فرانسه در پاسخ به اتهام سعودی‌ها درباره پرتاب موشک یمنی علیه فرودگاه ریاض گفت هیچ شواهدی بر دخالت حزب‌ا... و ایران در این اتفاق وجود ندارد!

  موضعی مبهم!

حیات الحویک عطیه، نویسنده و پژوهشگر عرب دراین‌باره نوشت: موضع ژان ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه درباره الحریری نشان می‌داد که این کشور همسو با سیاست‌های عربستان است و روز اول در اظهاراتی عنوان کرد فکر نمی‌کنم الحریری آزاد نیست. ولی به‌زودی متوجه یا تفهیم شد که موضع کشورش چیز دیگری است. سپس طی سه روز متوالی در سخنانی گفت که باید حریری به لبنان بازگردد و آزادی رفت و آمد داشته باشد. همچنین اعلام کرد لو دریان تصمیم گرفته است قبل از سفر به سازمان‌ملل متحد به ریاض برود.

  تلاش فرانسه

رفتن فرانسه به سازمان‌ملل متحد و بین‌المللی‌کردن بحران لبنان، باعث می‌شود بیروت تایید کند که بازداشت حریری تهدیدی بر صلح، امنیت و تهدیدی برای ثبات کشور است و این امر در مضمون نامه‌ای که جبران باسیل با خود به فرانسه برد،‌ وجود دارد. بنابراین فرانسه می‌تواند جلسه‌ای را از سازمان‌ملل درخواست کند که لبنان و عربستان با حفاظت فرانسوی در آن مقابل هم باشند. از این رو مکرون با گوتیرز تماس گرفت و درباره اقداماتی که می‌توان در چارچوب سازمان‌ملل انجام داد، صحبت کرد سپس بیانیه کاخ الیزه را صادر و روز چهارشنبه با او دیدار کرد.

  ۳ دیدار قبل از یک سفر

تصمیم سفر حریری به فرانسه بعد از سه دیدار گرفته شد؛ دیدار سارکوزی به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور با ریاض، دیدار سفیر فرانسه در عربستان با حریری و درنهایت سفر مکرون به ابوظبی و عربستان. آیا تمام اینها به‌خاطر حریری یا به‌خاطر منفعت فرانسوی‌ها است؟ و چرا منابع آگاه رئیس‌جمهور فرانسه گفتند که بن‌سلمان به پادرمیانی فرانسه اهمیت نمی‌دهد و هر دیداری از سوی مسئولان لبنانی برای بررسی این مساله را رد کرد؟ حتی اگر تهدید به بین‌المللی کردن آن فقط من‌باب ترساندن بوده، هدف اصلی از آن چیست؟ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت منافع انرژی فرانسه در سوریه به‌شدت در معرض تهدید است و اروپا قصد دارد منافع خودش را از آمریکا جدا کند تا بتواند از این طریق راه را برای مذاکره با دولت سوریه هموار کند و این دولت را کانال ارتباطی خود با منطقه قرار دهد.