شناسهٔ خبر: 22629184 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

لاريجاني: كمر داعش شكست
خانه ملت: علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي که صبح روز گذشته در رأس هيئتي براي حضور در دهمين مجمع عمومي مجمع مجالس آسيايي به ترکيه سفر کرده، گفت: «در‌حال‌حاضر کمر داعش در منطقه شکسته شده و ظرفيت‌هاي خوبي در منطقه وجود دارد که با وجود حمايت‌هاي آمريکا مي‌توانند مقاومت کنند تا ماجراها ختم ‌شود که اين پيروزي‌ها باارزش است». او نشست سوچي را نقطه عطفي در منطقه دانست و افزود: «بعد از گذشت چند سال از ماجراجويي‌ها در عراق برخي کشورها در صف مقدم مبارزه با تروريسم ايستادند و اکنون ايران، ترکيه و روسيه جمع خوب و مکملي هستند که اگر آن را دنبال کنند، مي‌توانند نقش‌آفريني مهم‌تري در آسيا داشته باشند؛ چراکه کاري که اين کشورها در سوريه کردند، آن کشور را به سمت آرامش و تروريست‌ها را تا حد زيادي از بين برد. حالا نوبت ايجاد ثبات در منطقه است که اجلاس سوچي با هدف تثبيت شرايط سوريه برگزار شده و بسيار مهم است».

ارتباط تعويق دادگاه رضا ضراب با سقوط لير ترکيه
خبر آنلاين: بي‌بي‌سي مدعي شد سقوط تاريخي ارزش لير ترکيه ساعاتي بعد از آن رخ داد که اعلام شد جلسه محاکمه رضا ضراب، تاجر طلا و مهمت هاکان آتيلا، معاون مدير‌عامل هالک بانک ترکيه به تعويق افتاده است. اين افراد به نقض و دورزدن تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران متهم شده‌اند. نگراني از تأثير اين دادگاه بر روابط آمريکا و ترکيه دليل اصلي پايين‌آمدن ارزش لير ترکيه اعلام شده است. محاکمه رضا ضراب در آمريکا با واکنش تند دولت ترکيه روبه‌رو شده که اين پرونده را «سياسي» و توطئه‌اي عليه ترکيه مي‌داند. اين پرونده باعث نگراني از تنش بيشتر در روابط سرد آمريکا و ترکيه و احتمال جريمه سنگين هالک بانک در صورت صدور حکم مجرميت شده است.

توصيه عراقچي به نماينده ويژه دبيرکل در امور افغانستان
فارس: عباس عراقچي، معاون وزير خارجه ايران در ديدار با نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در امور افغانستان ايفاي نقش پررنگ‌تر در حل مسائل افغانستان و پيشبرد روند صلح و آشتي ملي در اين کشور را مورد تأکيد قرار داد. «تاداميچي ياماموتو»، نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان عصر دوشنبه، با عراقچي معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه ديدار کرد. عراقچي با اشاره به نقش مهم کشورهاي همسايه در حل مشکلات افغانستان، ضمن اعلام آمادگي براي کمک در اين زمينه انتظار کشورمان از سازمان ملل براي ايفاي نقش پررنگ‌تر در حل مسائل افغانستان و پيشبرد روند صلح و آشتي ملي در اين کشور را مورد تأکيد قرار داد. 

جاعل عناوين بزرگ دستگير شد
ايرنا: وزارت اطلاعات در اطلاعيه‌اي از دستگيري فردي که با جعل عناوين مختلف از جمله بازرس ويژه بيت رهبري و کارکنان وزارت اطلاعات اقدام به اخاذي و دريافت رشوه از طعمه‌هايش در تهران و کرج مي‌کرد، خبر داد. در بخشي از اين اطلاعيه آمده است: در بازرسي از منزل اين جاعل کارت‌ها و احکام جعلي ديگري از قبيل مشاور محاکم عمومي و انقلاب دادستاني تهران، معاون بازرگاني و مکاتبات جعلي با سازمان بازرسي کل کشور، وزير اطلاعات و ديگر سازمان‌ها و نهادها به‌دست آمده است. در بين مدارک اين جاعل ديپلمه، مهر جعلي پزشک متخصص قلب و عروق با کد نظام پزشکي نيز وجود دارد.