شناسهٔ خبر: 22627348 - سرویس سیاسی
منبع: العالم | لینک خبر

لاریجانی در دیدار رئیس مجلس ملی ترکیه:

پایان غائله داعش دستاورد مهمی برای ایران ، ترکیه و روسیه بود

رییس مجلس همکاری ایران و ترکیه را در زمینه حفظ تمامیت ارضی عراق بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: موضوع برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان شیطنتی بود که اسرائیلی‌ها به آن دامن زدند.

صاحب‌خبر -

العالم _ ایران / سیاسی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه شنبه، ٣٠ آبان ماه) با اسماعیل قهرمان رییس مجلس ملی ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

لاریجانی در ابتدای این دیدار گفت: تلاش داریم سطح روابط تجاری دو کشور به بیش از ۳۰ میلیارد دلار برسانیم این در حالی است که کشورهای مختلف در حال سرمایه‌گذاری در ایران هستند ضمن اینکه ظرفیت ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت گاز و پتروشیمی وجود دارد.

وی افزود: همچنین در زمینه محیط زیست و توریسم آمادگی فعالیت‌های مشترک داریم و زمینه‌های آن نیز موجود است و تسهیلات به سرمایه گذاران داده می‌شود.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه زمینه همکاری های منطقه ای میان ایران و ترکیه بسیار برجسته تر شده است اظهار داشت: واقعیت این است که همکاری میان ایران، ترکیه و روسیه مثبت بوده که این موضوع دستاورد مهمی برای سه کشور است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه واضح است کشورهای فرامنطقه ای داعش را به وجود آورده اند عنوان کرد: البته برخی کشورهای منطقه هم اشتباهاتی داشتند اما ایران و ترکیه در این زمینه مسئولیت شناسی داشته همچنین مذاکرات آستانه حرکت مثبتی بود و اجلاس سوچی که در حال برگزاری است بسیار مهم است و می‌تواند زمینه حل و فصل سیاسی مسئله را فراهم کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی همکاری ایران و ترکیه را در زمینه حفظ تمامیت ارضی عراق بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: موضوع برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان شیطنتی بود که اسرائیلی‌ها به آن دامن زدند و توفیق مجدد بود که در این مسئله به اهداف خود نرسیدند البته تروریسم هنوز در منطقه خاتمه پیدا نکرده و کارهای ضد امنیتی در حال انجام است از این رو همکاری های ایران و ترکیه باید ادامه یابد.

رییس مجلس ملی ترکیه: نتیجه رفراندوم اقلیم کردستان را باید نادیده گرفت و مهم حفظ تمامیت ارضی عراق است

اسماعیل قهرمان رئیس مجلس ملی ترکیه در ادامه این دیدار با بیان اینکه در سفر اخیر اردوغان به ایران همکاری‌های پارلمانی دو کشور مدنظر قرار گرفت گفت: لازم است روابط تجاری میان دو کشور به سرعت ۳۰ میلیارد دلار برسد و حتی پیش از آن افزایش یابد ضمن اینکه تاجران و سرمایه‌داران ترکی نیز علاقه مند به همکاری با ایران هستند.

رئیس مجلس ملی ترکیه در ادامه با بیان اینکه روابط تجاری میان دو کشور باید با پول رایج محلی انجام شود عنوان کرد اخیراً بانک مرکزی ایران و ترکیه به امضا رسید و اقدامات خوبی در این راستا در حال انجام است.

وی در ادامه با بیان اینکه امتحان سختی در منطقه می‌دهیم و با تهدیدات مشترکی روبرو هستیم عنوان کرد: لازم است سیاستی ایجاد شود که تمامیت ارضی و آزادی کشورهای منطقه در آن لحاظ شود که در این زمینه گفت و گو مهم‌ترین کار است و مشورت با این با ایران را در این زمینه مهم می دانیم.

مجلس ملی ترکیه در پایان با اشاره به نتایج خوب مذاکرات آستانه و همکاری با ایران و روسیه خاطرنشان کرد: ترکیه نتیجه رفراندوم اقلیم کردستان را نادیده می گیرد و آرزوی ما این است که جهان اسلام از درگیری‌ها رهایی یابد و لازم است در این زمینه در برابر تهدیدات خارجی به نقطه نظر مشترک برسیم و در برابر نیروهای خارجی و محورهای شرارت که نمی‌خواهند دولت‌های ایران و ترکیه با هم همکاری کنند مقابله کنیم.

گفتنی است، محسن کوهکن نماینده لنجان و فاطمه ذوالقدر نماینده تهران نیز در این دیدار حضور داشتند.

خانه ملت