شناسهٔ خبر: 22627113 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد دو روشنفکر کرد عراقی از واکنش اربیل به رای دادگاه فدرال عراق

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، 'کمال چومانی' روزنامه نگار کرد عراقی در این خصوص در صفحه فیس بوک خود نوشت: ضروری است همه پرسی شمال عراق ابطال اعلام شود، چرا باید موضوعی که برای مردم شمال عراق بحران به همراه داشت ابطال نشده و بحران ها بخاطر آن بیشتر تعمیق پیدا کنند؟
وی افزود: اگرچه تشکیلات شمال عراق در روزهای گذشته بطور غیررسمی همه پرسی را ابطال اعلام کرد اما بغداد خواهان شفافیت بیشتر است، همه پرسی هرچه زودتر ابطال شود بهتر است چرا که در آن صورت بغداد بهانه ای برای عدم آغاز گفت وگوها نخواهد داشت و جامعه بین المللی نیز از آن حمایت خواهد کرد.
این روزنامه نگار درخصوص بیانیه رئیس حزب دموکرات کردستان عراق نیز نوشت: مسعود بارزانی در خصوص مفاد قانونی صحبت می کند که دادگاه عالی فدرال عراق درخصوص (پایبندی یا عدم پایبندی بغداد نسبت به) آنها سکوت کرده است، سوال این است اصولا ایشان زمانی که رئیس اقلیم بود هیچ کدام از این موارد را به دادگاه عالی فدرالی عراق ارجاع داده است؟
یکی دیگر از روزنامه نگاران فعال کرد بنام 'هانا چومانی' عراقی نیز در صفحه شخصی خود در فیس بوک نوشت که تشکیلات شمال عراق اگر با حکم دادگاه عالی فدرالی عراق مخالفت کند حل اختلافات سخت تر خواهد شد چون نمی شود یک روز از تصمیم دادگاه حمایت و یک روز علیه آن بود.
دادگاه عالی قانون اساسی به عنوان عالی ترین مرجع تفسیر مواد قانون اساسی در عراق امروز (سه شنبه) در حکمی همه پرسی 25 سپتامبر 2017 منطقه کردستان عراق را برخلاف قانون اساسی دانست و بر بطلان آثار مترتب بر این همه پرسی از جمله نتایج آن نظر مثبت داد.
این دادگاه پیش تر نیز در تفسیری، وجود ماده ای در قانون اساسی که جدایی طلبی را تایید کند، رد کرده بود؛ این رای مورد استقبال رهبران اقلیم کردستان عراق قرار گرفت و آنها ضمن اعلام پایبندی به این حکم خواستار آغاز گفت وگوها با بغداد شدند.
این اعلام پایبندی از سوی برخی به معنای پذیرش بطلان همه پرسی تلقی شد، اما اظهارات نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق پس از رای دوم دادگاه عالی فدرال مبنی بر یکطرفه بودن آن، نشان داد این بحران تا اطلاع ثانونی ادامه خواهد داشت.
مخالفان حزب دموکرات کردستان عراق نپذیرفتن حکم دادگاه عالی فدرال عراق مبنی بر باطل بودن همه پرسی و درعین حال تکرار آمادگی برای گفت و گو با بغداد را تلاش اربیل برای خرید زمان و نیز وارد کردن طرف های خارجی به این موضوع ارزیابی می کنند.
شبک**خاورم**351**380**1392**انتشار: ابوالفضل بابایی

انتهای پیام /*