شناسهٔ خبر: 22518932 - سرویس سیاسی
منبع: فرارو | لینک خبر

رمزگشایی از انتشار اسناد سیا درباره ایران و القاعده

صاحب‌خبر -
رمزگشایی از انتشار اسناد سیا درباره ایران و القاعدهفرارو- مدتی پیش سازمان سیا، اسنادی منتشر کرد که در آن‌ها ادعا شده ایران با القاعده روابطی داشته است. پس از آن برخی از رسانه‌های غربی و عربی این موضوع را برجسته کردند.

به گزارش فرارو، انتشار اسناد سیا درباره روابط ایران و القاعده، یک جریان خبری درباره این موضوع در رسانه‌ها ایجاد کرد. آخرین گزارش در این زمینه، یک تحقیق طولانی بود که توسط نشریه آتلانتیک منتشر شد.

وبگاه میدل‌ایست آی که اخبار و تحلیلاتی درباره تحولات خاورمیانه ارائه می‌دهد در یادداشتی ضمن انتقاد از انتشار اسناد مزبور نوشت: مخالفان ایران در دولت ترامپ، این انتشار اخیر را از طریق یک اندیشکده نئومحافظه‌کار مدیریت کردند تا القاعده را به ایران مرتبط کنند.

در اول نوامبر، سازمان سیا، تقریبا ۴۷۰ هزار سند از کتابخانه دیجیتالی اُسامه بن لادن را منتشر کرد. این اسناد از دستگاه او در ابوت آباد پاکستان بدست آمده بود. 

شگفت‌انگیزترین بخش این انتشار، این بود که اولین رسانه‌ای که ارتباط ایران و القاعده را منتشر کرد، مجله لانگ وار جورنال، نشریه بنیاد نئومحافظه‌کار دفاع از دموکراسی‌ها بود. 

طبق گفته این مجله، سیا یک نسخه از این اسناد را در اختیار مجله لانگ وار جورنال قرار داده است. اینکه چرا بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها قبل از عموم، این اسناد را از سیا دریافت کرده، هنوز واضح نیست. در مقایسه با صد‌ها سازمان دیگر با تخصصی مشابه، چه چیزی به این سازمان نئومحافظه‌کار، این امتیاز را داده که سیا آن را انتخاب کند تا از قبل، این اسناد را در اختیار آن قرار دهد؟

این پرسش بوسیله مطلبی که مجله لانگ وار جورنال فورا پس از انتشار اولین اسناد، منتشر کرده، توضیح داده می‌شود. این مجله، یک مطلب آماده کرد تا به محض انتشار اسناد آن را منتشر کند. این مطلب یک زمینه برای این مجموعه بزرگ فراهم می‌سازد: ایران با القاعده همکاری کرده و اکنون بر اساس اسناد داخلی القاعده، می‌توان برچسب "دولت حامی تروریسم" به آن زد.

گام بعدی چیست؟ حمایت از تغییر رژیم در ایران همانند آنچه که در پرونده عراق اتفاق افتاد.

گفته می‌شود که بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها یک اندیشکده مستقر در واشینگتن است. اما در واقعیت، یک مرکزی برای تغییر رژیم در ایران و اعمال نفوذ بر دولت آمریکا برای دستیابی به این هدف است. 

در جلسه ۱۹ اکتبر در این بنیاد، مک‌مستر، مشاور امنیت ملی، اعلام کرد، "من عاشق بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها هستم." مهمان دیگر این نشست، مایک پامپیو، رئیس سیا، بود.

مجله لانگ وار جورنال، ضمن توصیف یک گزارش ۱۹ صفحه‌ای تحت عنوان "ارزیابی یک جهادگرای ارشد از روابط این گروه با ایران"، ادعا کرد که "نویسنده (این گزارش) توضیح می‌دهد که ایران به برخی از برادران سعودی در القاعده هر چیزی که به آن نیاز داشتند از جمله پول، اسلحه و آموزش در اردوگاه‌های حزب الله در لبنان در ازای زدن منافع آمریکا در عربستان سعودی و خلیج (فارس) را فراهم کرد."

آشنایی با پیچیدگی‌های تفاوت‌های مذهبی و روابط خصومت‌آمیز میان افراط‌گرایان سنی و شیعه در منطقه، باعث می‌شود داستان آموزش عوامل القاعده در اردوگاه‌های حزب الله، یک داستان مشکوک به نظر برسد. 

ادوارد ند پرایس، افسر سابق سیا طی سلسله توئیت‌هایی درباره صحت اسنادی که بین ایران و القاعده ارتباط برقرار می‌کند، هشدار داد. او گفته "این اقدامات (انتشار اسناد مزبور توسط سیا) نشان می‌دهد که او (مایک پامپیو) در حال بازگشت به دستور العمل دولت بوش است: تاکید کردن بر روابط تروریستی به عنوان منطقی برای تغییر رژیم."

در پایان این یادداشت آمده: هیچ راه قطعی برای اثبات اینکه در فرآیند کنونی قصد شومی نهفته است، وجود ندارد: با این حال چند عامل یک تصویر بسیار نگران کننده‌ای از آینده خاورمیانه را ترسیم می‌کنند: اکتشاف ناگهانی این اسناد، درگیری بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در این داستان، روابط گرم میان این سازمان و مخالفان ایران در دولت ترامپ و موضع خصومت‌آمیز و ثابت ترامپ در قبال ایران.