شناسهٔ خبر: 22518375 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایسنا | لینک خبر

ریاض مالکی: عربستان پیش از حل مساله فلسطین روابط با اسرائیل را عادی نمی‌کند

وزیر خارجه فلسطین تاکید کرد، عربستان پیش از حل مساله فلسطین هرگز روابط خود را با اسرائیل به صورت عادی در نخواهد آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، ریاض مالکی، وزیر خارجه فلسطین اظهار داشت: عربستان بر حمایت خود از فلسطینی‌ها در راستای دستیابی به راه‌حلی مبتنی بر قوانین بین‌المللی تاکید دارد.

مالکی گفت:‌ سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در جریان سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاض در هفته گذشته بر موضعگیری کشورش و پایبندی ریاض به طرح صلح عربی مبنی بر حل مساله فلسطین در وهله اول و سپس عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل، تاکید کرد.

محمود عباس در ششم ماه جاری میلادی به عربستان سفر کرد و با پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار و گفتگو کرد.

وزیر خارجه فلسطین افزود: عربستان بر حمایت خود از فلسطینی‌ها در تمامی زمینه‌ها جهت دستیابی به راه‌حلی مبتنی بر قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های جهانی تاکید کرد.

این درحالی است که روزنامه تایمز انگلیس نوشته که بن سلمان اقدامات جدیدی را با هدف ایجاد تغییر در مذاکرات صلح خاورمیانه از طریق تحت فشار گذاشتن فلسطینی‌ها برای پذیرش طرح جدید صلح با اسرائیلی‌ها آغاز کرده است.

تایمز در ادامه نوشت: جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا توافقنامه‌ای را با بن سلمان برای آغاز اجرای طرح جدید صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها امضا کرده است.

این روزنامه نوشت، در جریان سفر عباس به ریاض و دیدارش با بن سلمان به او اعلام شد که یا باید با این شروط موافقت می‌کند و یا اینکه استعفا دهد.

تایمز ادامه داد، از آنجایی که بن سلمان می‌خواهد بدون متهم شدن به خیانت در مساله فلسطین، روابطی عادی با اسرائیل داشته باشد، تلاش می‌کند توافقنامه‌ای میان دو طرف طبق طرح جدید برقرار کند.

طرح جدید صلح شامل به رسمیت شناختن راه حل تشکیل دو کشور بدون جدول زمانی مشخص برای تشکیل کشور فلسطین و بدون تعهد به توقف شهرک‌سازی‌ها با آزادی محدود اسرای فلسطینی است.

تایمز درباره طرح جدید نوشت، در این طرح مسایل قدس و حق بازگشت پناهجویان و مرزهای قطعی کشور فلسطین به حالت تعلیق باقی خواهند ماند.

انتهای پیام