شناسهٔ خبر: 22514442 - سرویس سیاسی
منبع: ایکنا | لینک خبر

احمد بخشایش اردستانی عنوان کرد:

سعد حریری مانعی در برابر اهداف منطقه‌ای آل‌سعود/ عربستان، لبنان را ملک طلق خود می‌داند

گروه سیاسی: کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: عربستان، حریری را با استعفا تحقیر کرد تا به او بفهماند که در مقطعی که این کشور با ایران مشکل دارد نباید با مقامات ایرانی ملاقات می‌کرد. آل‌سعود، لبنان، بحرین و یمن را ملک طلق خود می‌داند و به دنبال قدرت‌نمایی در این سه کشور است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اعلام خبر استعفای سعد حریری از ریاض، مقامات لبنانی و کشورهای منطقه همچون ایران را متعجب ساخت. حریری بعد از دیداری که با علی‌اکبر ولایتی داشت به طور عجیبی در ریاض علیه ایران سخنان بیهوده و بی‌پایه و اساسی را مطرح کرد که کاملاً بر خلاف سخنان وی در دیدار آخرین دیدارش با مقامات ایرانی بود. استعفای حریری بدین صورت می‌تواند یک پروژه جدید از سوی کشورهای متعارض با لبنان و ایران باشد که در زمان‌های مختلف و به هر نحوی برای کاهش قدرت حزب‌الله در لبنان تلاش کرده‌اند.

سعد حریری، سرکش در برابر اهداف منطقه‌ای آل سعود

«احمد بخشایش اردستانی» عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تأثیر استعفای حریری بر ثبات لبنان گفت: من فکر نمی‌کنم استعفای سعد حریری اثر دراز مدتی بر امنیت لبنان داشته باشد. همچنین عربستان سعودی به نوعی حریری را به وسیله این استعفا تحقیر کرد و علت آن هم این بود که عربستان به او هشدار داده بود در مقطعی که ما با ایران مشکل داریم، چرا شما با علی اکبر ولایتی دیدار داشتی؟ چرا می‌خواستید در آینده به سوریه و ایران مسافرت کنید؟ بنابراین تلقی آن‌ها این بود که سعد حریری، فرد سرکشی شده‌ و باید او را در سفرش به عربستان، مجبور به استعفا کنیم.
این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره حمایت از برادر سعد حریری در رساندن او به نخست وزیری، افزود: حکومت آل سعود تصمیم دارد که برادر سعد حریری به نام «بها حریری» را به عنوان رهبر حزب مستقبل و ائتلاف 14 مارس انتخاب کند تا نخست‌وزیر لبنان شود، اما نکته قابل توجه اینکه سعد حریری نزد لبنانی‌ها عزیز شده و معتقدند که نخست‌ وزیر ما در تبعید است.
وی ادامه داد: فشارهای زیادی در خصوص استعفای مشکوک حریری بر روی عربستان است و آل سعود برای کاستن از این فشارها، سعد حریری را مجبور کرد تا حرف‌هایی را علیه حزب‌الله و ایران به زبان آورد و استعفای خود را شفاهی مطرح کرد اما استعفای حریری زمانی قابل قبول است که به لبنان برود و حضوری استعفا را تقدیم ریاست جمهوری کند.

عربستان به دنبال قدر‌ت‌نمایی در فضای سیاسی لبنان است

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی درباره اینکه عربستان می‌خواهد در لبنان قدرت‌نمایی کند، خاطرنشان کرد: عربستان سه منطقه را ملک طلق خودش می‌داند، یکی لبنان دوم بحرین و دیگر یمن است. تمام مشکلات عربستان با ایران بر سر یمن بوده اما چون در یمن هیچ موفقیتی به دست نیاورده، قصد دارد لبنان را بی‌ثبات سازد و بنابراین عربستان می‌خواهد به ایران بفهماند که لبنان در سیطره این کشور است و می‌تواند با وجود قرارگیری حزب‌الله در اردوگاه ایران، به نحوی لبنان را دستخوش نابسامانی کند. همچنین عربستان با رژیم‌ صهیونیستی هماهنگ شده تا در صورت استعفای حریری بخشی از جامعه سنی مذهب لبنان را به خیابان‌ها بکشانند تا تنش سیاسی را به درگیری‌های نظامی تبدیل کند و در آخر هم اسرائیل به لبنان حمله کند و حزب‌الله را مورد هدف قرار دهد.                                  
وی یادآور شد: رژیم‌ صهیونیستی هیچگاه نخواهد توانست به لبنان حمله کند، چون حزب‌الله در جنگ 33 روزه حدود 100 هزار موشک در اختیار داشت اما امروز حدود یک میلیون موشک در اختیار حزب‌الله است که نشان از قدرتمندتر شدن آن نسبت به گذشته است و بنابراین در صورتی که جنگی آغاز شود این رژیم غاصب شکست خواهد خورد. همچنین درست است که اهداف عربستان و صهیونیست‌ها در منطقه مشابه هم بوده اما اسرائیلی‌ها نمی‌‌خواهند که اسیر بازی جدید عربستان شوند.                                                                
بخشایش اردستانی به منفعت محور بودن حریری اشاره کرد و یادآور شد: به نظر من سعد حریری بازنده بازی‌ بود که عربستان آن‌ را آغاز کرد، چون او مصالح لبنان را فدای مصالح فردی خود کرد. اگر سعد حریری در آینده هم بخواهد به لبنان بازگردد و استعفای خود را حضوری تقدیم کند، در هر صورت او آینده سیاسی خود را بر باد داده است و اگر لبنان نخست‌ وزیر هم نداشته باشد می‌تواند ثبات نسبی خود را حفظ کند چون در آن دو سالی که لبنان رئیس‌جمهور نداشت توانست بدون مشکلی در صحنه داخلی و بین‌المللی مسیر خود را طی کند. برای مثال در برخی کشورها بنا به دلایلی رئیس‌جمهوری و نخست‌ وزیر ندارند اما به دلیل ساختار صحیح و عملکرد مثبت وزرا به مشکل خاصی بر نخورده‌اند.

ولیعهد جدید به دنبال تحریف افکار عمومی از جنایات داخلی و خارجی آل سعود است

این کارشناس مسائل بین‌الملل، بخشی از اهداف بعدی عربستان را در بحران آفرینی فضای سیاسی لبنان مربوط به مشکلات داخلی و تحولات این کشور دانست و افزود: ولیعهد جدید عربستان تصمیم گرفته در یک اقدام از پیش طراحی شده برای انحراف افکار عمومی ملت خود و سایر کشورهای جهان از فسادهای سیاسی، اقتصادی و جنایت‌های حقوق بشری این کشور و پیشبرد اصلاحات مدنظر ولیعهد جدید، موضوع لبنان را برجسته کند تا نظرات به سمت لبنان برود و ایران را به عنوان بازیگر بحران آفرین در صحنه سیاسی لبنان معرفی کند تا عربستان از کانون توجهات خارج شود، اما عربستان به دلیل برخورداری از ثروت مالی فراوان، آن‌چنان مشکلات داخلی‌ و جنایاتش در یمن، یین‌المللی نمی‌شود چون با پول، هر کشور و یا هر نهاد بین‌المللی را می‌خرد و در این باره امام علی(ع) می‌فرمایند: «آدم های ثروتمند مشکلات داخلی‌شان دیده نمی‌شود».