شناسهٔ خبر: 22513218 - سرویس بین‌الملل
منبع: افکارنیوز | لینک خبر

سیاست جدید آمریکا درباره نقش هند در آسیا

روزنامه هندی ایندین اکسپرس روز یکشنبه در مطلبی ضرورت تجدد نظر آمریکا در سیاست های راهبردی خود را در قبال ایجاد مفهوم جدیدی که واشنگتن از آن به عنوان منطقه 'هند-اقیانوسیه' یاد می کند، مورد تاکید قرار داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

این روزنامه با اشاره به سفر جاری دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به قاره آسیا، نوشت: وی در سخنان خود در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا- پاسیفیک (آپک) به حمایت آمریکا از یک 'هند-اقیانوسیه' آزاد و باز اشاره کرد، در حالی که دست یافتن به چنین مفهومی نیازمند ایجاد ائتلاف های جدید از سوی آمریکا با قدرت های منطقه آسیا می باشد.

با توجه به اینکه ترامپ در سخنان خود از کلمه 'هند-اقیانوسیه' به جای همان اصطلاح همیشگی و شناخته شده 'آسیا-اقیانوسیه' استفاده کرد می توان اینگونه برداشت کرد که هند در مرکز سیاست های جدید آمریکا برای توسعه نفوذ خود در این منطقه از جهان قرار دارد. یعنی با وجود حضور اسامی بزرگی مانند ژاپن، کره جنوبی و استرالیا بر روی نقشه این منطقه از جهان، آمریکا می خواهد هند را در مرکز طرح جدید خود قرار دهد، اما به نظر می رسد اقتصاد آمریکا با سیاست آن همسو و همراه نیست.

اگر ترامپ می خواهد این طرح جدید موفق شده و مفهوم جدید آمریکا برای منطقه به خوبی جا بیفتد باید تلاش کند سیاست های خود را با بخش اقتصادی آمریکا هم هماهنگ کند تا به اهداف راهبردی خود دست یابد.

اهمیت به کارگیری این اصطلاح جدید زمانی روشن می شود که توجه شود مقامات عالی آمریکا مانند وزیر دفاع و وزیر خارجه نیز با ترامپ در استفاده از آن همگام شده اند. این یعنی عزم آمریکا برای ایجاد جبهه ای جدید در مقابل قدرت برآینده چین.

تلاش های واشنگتن برای نزدیک شدن به دهلی نو در بسیاری از حوزه ها بخصوص همکاری های نظامی و اقتصادی را هم می توان از همین زاویه تفسیر کرد.

واشنگتن سعی دارد روابط خود با دهلی نو را به گونه ای شکل دهد که یک مدل جایگزین برای تمام آن چیزی باشد که پکن به جهان عرضه می کند. آمریکا چین را یک کشور بسته با مشارکت کم مردمی در سیاست سازی معرفی می کند پس تلاش می کند در طرح جدید خود برای قاره آسیا، هند را به عنوان بزرگترین دمکراسی جهان وارد کند تا مفاهیمی مانند حکومت قانون، آزادی تردد دریایی، تجارت آزاد و مردمسالاری را بزرگنمایی کند.

به همین دلیل است که جیمز ماتیس به عنوان وزیر دفاع آمریکا تلاش می کند روابط دفاعی و نظامی با هند را ارتقا داده و افق های جدیدی در مقابل آن بگشاید. وی این کار را با امضای توافق نامه های امنیتی متعدد، انجام مانوورهای مشترک و فروش تسلیحات و جنگ افزار به هند انجام می دهد.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا هم به خوبی به اهمیت نقش بزرگی که هند می تواند در این زمینه بازی کند واقف است و به همین دلیل خواستار شراکت با هند برای ایجاد یک سیستم جدید مالی شده است تا بتواند آنرا مقابل طرح یک جاده – یک کمربند' چین قرار دهد.

همه این ها در حالیست که دولت آمریکا تاکنون درباره 'هند-اقیانوسیه' به سخن گفتن بسنده کرده و گامهای عملی چندانی برای تحقق آن برنداشته است.»