شناسهٔ خبر: 22512045 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

رییس‌جمهوری در اجتماع مردم شهرستان سرپل‌ذهاب اعلام کرد

کمک بلاعوض و وام بلندمدت برای بازسازی

هر چند 3 روز از انتشار نخستین اخبار وقوع زلزله در غرب کشورمان می‌گذرد؛ اما هنوز داغ این حادثه در میان ایرانیان تازه می‌نماید و بهت و حیرت ناشی از وقوع آن همچنان پابرجاست.

صاحب‌خبر -

گروه ایران

 هر چند 3 روز از انتشار نخستین اخبار وقوع زلزله در غرب کشورمان می‌گذرد؛ اما هنوز داغ این حادثه در میان ایرانیان تازه می‌نماید و بهت و حیرت ناشی از وقوع آن همچنان پابرجاست. تصاویر تلخ و تکان‌دهنده این حادثه طبیعی نشان داد که تا چه اندازه ساختارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کشورمان در برابر یک چنین حوادث غیرمترقبه‌یی آسیب‌پذیرند و تا چه میزان سیستم مدیریت بحران کشورمان در برابر حوادث غیرمترقبه نیاز به روزآوری دارند.

مردم مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه اما در شرایطی سومین روز از وقوع حادثه دلخراش زلزله غرب کشور را پشت‌سر گذاشتند که خبر حضور رییس‌جمهوری و هیات همراه وی در استان، کمی از بار مصایب مردم کاست و امیدواری‌ها را از بهبود روند رسیدگی به مردم افزایش داد؛ حضوری که با هدف دلگرمی و اطمینان‌بخشی به مردم آسیب‌دیده و مصیبت‌زده انجام شد و دستاوردهای عینی آن کمی از آلام و رنج‌های مردم منطقه کاست.

رییس‌جمهوری صبح روز گذشته ابتدا وارد کرمانشاه شد و دستورات لازم برای بهبود وضعیت خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان را صادر کرد و بلافاصله بعد از آن راهی سرپل‌ذهاب و روستاهای حادثه‌دیده شد تا از نزدیک و از طریق دیدارهای رودررو مشکلات و کمبودهای مردم را بشنود و دستورات لازم را صادر کند. حضور در جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور وزرا و مسوولان دستگاه‌های ذی‌ربط از دیگر برنامه‌های رییس‌جمهور در سفر دیروز به مناطق آسیب‌دیده بود. جلسه‌یی که در جریان آن رئوس اصلی برنامه‌ریزی‌های اجرایی و خدماتی برای مهار بحران و رسیدگی به آسیب‌دیدگان تنظیم و بودجه لازم برای اجرای آنها صادر شد.

روحانی در جریان گفت‌وگوی چهره به چهره با مردم ضمن تاکید نسبت به بررسی موضوع سازه‌های غیراستانداردی که دلیل اصلی بسیاری از تخریب‌ها عنوان شده اعلام کرد که دولت در فرآیند بازسازی منازل خسارت‌دیده در کنار مردم خواهد بود و از طریق حمایت‌های بلاعوض تلاش خواهد کرد تا اندکی از مصایب مردم آسیب‌دیده را جبران کند. اظهاراتی که با استقبال مردم مواجه شد. در کنار این موضوع رییس دولت دوازدهم با اشاره به مشکلاتی که به‌دلیل سازه‌های غیراستاندارد مسکن مهر ایجاد شده به مردم قول داد که فرآیند پیگیری موضوع و معرفی مقصران حادثه را دنبال خواهد کرد و شخصا گزارش آن را دراختیار مردم و رسانه‌ها قرار می‌دهد. رییس دولت دوازدهم همچنین از ارگان‌های مختلف خدمت‌رسان به آسیب‌دیدگان خواست که نسبت به فرآیند رسیدگی خست به خرج ندهند. با وجود برخی ناهماهنگی‌ها باید امیدوار بود که مسوولان از تجربیات تلخ این حادثه برای جلوگیری از بروز چنین خسارت‌های شدید انسانی و مالی در آینده به‌خصوص در شهرهای بزرگ و آسیب‌‌پذیر جلوگیری کنند.

 دولت کنار آسیب‌دیدگان

رییس‌جمهور در اجتماع مردم شهرستان سرپل‌ذهاب ضمن تسلیت به خانواده‌هایی که عزیزان خود را در حادثه زلزله از دست داده‌اند و آرزوی شفای عاجل برای آسیب‌دیدگان، گفت: دولت برای بازسازی منازل و کمک به زندگی آسیب‌دیدگان و کسانی که منازل آنها در این حادثه در شهر یا روستا دچار خسارت شده، کمک بلاعوض و وام بلندمدت اعطا خواهد کرد. به گزارش پاد، حسن روحانی دیروز در این دیدار با قدردانی از مردم استان کرمانشاه و سراسر ایران که در این حادثه همچون همیشه در کنار هم بوده و به یاری یکدیگر پرداختند، اظهار داشت: باید همچنین از تلاش‌های نیروهای امدادرسان و نیروهای مسلح برای کمک و امدادرسانی به زلزله‌زدگان قدردانی کرد. دولت همه امکانات خود را برای کاهش سریع مشکلات مردم بسیج کرده است.

روحانی با اشاره به نیاز مردم به چادر و امکانات زندگی موقت در مناطق زلزله‌زده، گفت: عصر امروز ستاد بحران در کرمانشاه تشکیل و بودجه لازم برای بازسازی و جبران خسارت‌های وارد شده به مردم اختصاص داده خواهد شد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تمام توان خود را برای بازسازی منازل مردم به کار خواهد گرفت و همه دستگاه‌های مسوول نیز این بنیاد را کمک خواهند کرد. دولت تلاش می‌کند در این آزمایش موفق باشد، کما اینکه از ساعت‌های اولیه وقوع این حادثه تلاش ما بر حل مشکل مردم بوده و همه دستگاه‌ها و مسوولان در این راستا بسیج شده‌اند.

روحانی با تاکید بر اینکه به‌طور مستمر روند امدادرسانی و جبران خسارات مردم این منطقه را پیگیری خواهد کرد، ادامه داد: بیمارستان‌های تهران، کرمانشاه و استان‌های معین برای ارائه خدمات درمانی فوری به مصدومان این حادثه بسیج هستند.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه در این حادثه برخی ساختمان‌هایی که به‌صورت تعاونی و دولتی ساخته شده و از عمر احداث آنها زمان کمی می‌گذرد، تخریب و دچار حادثه شده‌اند، گفت: باید اشکالات و کاستی‌های موجود در ساخت این بناها بررسی شود و دولت مطمئنا این مسائل را دنبال کرده و مقصران را شناسایی و به مردم معرفی خواهد کرد.

رییس‌جمهور تاکید کرد: دولت مردم را تنها نمی‌گذارد و ما به‌عنوان خادم مردم در کنارتان خواهیم بود. روحانی گفت: ۱۱ هزار خانه روستایی و حدود ۴۵۰۰ خانه شهری در این زلزله تخریب شده و نیاز به ساخت ۳۰ هزار مسکن جدید داریم.

 نسبت به رفع نیازهای زلزله‌زدگان سخت‌گیری به خرج ندهیم

روحانی بلافاصله پس از بازدید از مناطق آسیب‌دیده راهی جلسه ستاد بحران استان شد تا شخصا روند برنامه‌ریزی برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم را تحت‌نظر داشته باشد.

رییس‌جمهور کشورمان در جلسه ستاد بحران استان کرمانشاه گفت: باید به نیازهای ضروری مردم رسیدگی کرد و در این زمینه نباید سخت‌گیری به خرج داد، بلکه باید دست و دلباز برخورد کرد.

روحانی در جلسه ستاد مدیریت بحران که با حضور وزرا و مسوولان دستگاه‌های ذی‌ربط در کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه ما باید امنیت کافی را در استان کرمانشاه برقرار کنیم، گفت: ستاد بحران در این زمینه تجربه دارد و همین‌ که مسوولان بنیاد مسکن ما می‌گویند که به مردم آسیب‌‌دیده وام می‌دهند و شروع به برآورد هزینه‌ها کرده‌اند نشان‌دهنده تجربه آنان است به‌خصوص که کشور ما متاسفانه حادثه‌خیز است و هر چند وقت یک‌بار حادثه‌ دردناکی را شاهد هستیم. وی افزود: به هر حال مسوولان ما تجربه کافی دارند و باید به مشکلات سامان دهند و در حل و فصل آن تلاش کنند؛ چراکه مساله امنیت و مدیریت این بحران مورد تاکید ماست و نیز به مساله تامین آب و برق مردم نیز در این شرایط توجه ویژه‌یی داریم.

رییس‌جمهور با اشاره به گفت‌وگوهای خود با آسیب‌دیدگان حادثه زلزله در کرمانشاه، اظهار کرد: امروز که من با برخی آسیب‌دیدگان این حادثه صحبت می‌کردم اصل خواسته‌های آنان یا تامین آب آشامیدنی بود یا خواهان افزایش چادرهای اسکان بودند یا در نهایت به مسائلی از قبیل رسیدگی مناسب به مجروحان‌شان که در بیمارستان بستری بودند تاکید می‌کردند.

روحانی ادامه داد: در واقع مردم توقع خاصی نداشتند و می‌گفتند حالا که این اتفاقات افتاده است و ما خانه‌های‌مان را از دست داده‌ایم برای بازسازی خانه‌های‌مان فکری کنید، این یک خواسته طبیعی است. من از هیچ کدام از کسانی که با آنان صحبت کردم نشنیده‌ام که توقع زیادی داشته باشند بلکه توقع‌شان یک توقع منطقی است.

وی تاکید کرد: ما باید نیازهای ضروری مردم را برآورده کنیم و این حق طبیعی آنهاست و نیروهای مسلح و غیرمسلح و مسوولان و مردم و نیز ستاد بحران در زمینه حل مشکلات کوشا باشند و شوراها و فرمانداری‌ها و استانداری‌ها هم در این زمینه وارد عمل شوند. روحانی با بیان اینکه باید برای مساله اسکان موقت آسیب‌دیدگان و بازسازی خانه‌های آنان برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجمی را اجرایی کرد، گفت: امروز در این جلسه مسوولان آماری را از تخریب خانه‌ها ارائه دادند که حدود 11 تا 12هزار برآورد شده است که البته در این زمینه باید به رقم دقیقی برسیم که بتوانیم آن را مورد استفاده قرار دهیم و خانه‌هایی که به‌طور کامل تخریب شده‌اند یا دیگر نمی‌توان از آنها استفاده کرد را مورد بازسازی قرار دهیم و نیز از آقای نوبخت می‌خواهم که فردا در جلسه هیات دولت این موضوع را مطرح کند تا تصمیم‌گیری‌های لازم برای آن انجام شود. وی با بیان اینکه نباید در کمک‌رسانی به مردم و رفع نیازهای ضروری‌شان سخت‌گیری کنیم، اظهار کرد: اگر کسی چادر می‌خواهد نباید سخت‌گیری کنیم، باید آنچه را که موردنیاز مردم است از قبیل چادر و این‌گونه موارد موردنیاز را دراختیارشان قرار دهیم و دست و دلباز برخورد کنیم. در تامین آب و وسایلی چون پتو هم که جزو ضروریات است این مهم باید مورد توجه قرار گیرد. روحانی بیان کرد: ما باید کمک‌های بلاعوض دراختیار افرادی که خانه‌های‌شان را از دست داده‌اند، قرار دهیم تا بتوانند قبل از بازسازی خانه‌های‌شان روزگار خود را بگذرانند و باید به این نکته توجه داشته باشیم تا جایی که می‌توانیم کار را به خود مردم واگذار کنیم.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در مواقع بحران جای گله‌گذاری و مچ‌گیری نیست، اظهار کرد: نباید در شرایط بحرانی فعلی به‌دنبال مچ‌گیری باشیم اما مثالی می‌زنم که امروز شاهدش بودم. وقتی به سرپل‌ذهاب رفتیم دیدیم که چگونه خانه‌های مردم که در کنار خانه‌های مسکن مهر بود حتی شیشه‌هایش هم نشکسته بود اما خانه‌های مسکن مهر تخریب شده بودند که البته برخی می‌گویند علت این بوده که آن خانه‌ها روی گسل قرار داشتند در حالی که گسل نقطه‌یی نیست بلکه یک مسیر است و اگر آن خانه‌هایی که مربوط به مسکن مهر بوده روی گسل قرار داشته است خانه‌های مجاورش هم روی همان گسل قرار داشتند.

روحانی ادامه داد: پس مردم اگر خودشان خانه‌های‌شان را بسازند بهتر از آن است تا ما مسوولان برای‌شان خانه بسازیم. اگر مردم کارها را به دست بگیرند بهتر، زودتر، دقیق‌تر و ارزان‌تر تمام می‌شود.