شناسهٔ خبر: 22507871 - سرویس اجتماعی
منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

یک میلیون و ۳۱۱ هزار نفر تحت تاثیر زلزله غرب کشور | آمار کشته‌ها افزایش می‌یابد

- همشهری آنلاین: رئیس سازمان بحران با بیان انکه حدود یک میلیون و ۳۱۱ هزار نفر از شهروندان کشور به نوعی تحت تاثیر رخداد زلزله اخیر غرب کشور هستند، گفت: احتمالا آمار جان‌باختگان زلزله افزایش خواهد یافت

صاحب‌خبر -

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران و معاون وزیر کشور در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه حادثه زلزله در غرب کشور بسیار عظیم بوده است، گفت: یک میلیون و ۳۱۱ هزار نفر تحت تاثیر این زلزله قرار گرفته‌اند که عدد قابل توجهی است. در حال حاضر با اطلاعاتی که من دارم، در تمامی شهرهای تحت تاثیر زلزله آب وصل شده، البته منهای بعضی از نقاط شهری که امکان برقراری آب به دلیل شکستگی لوله‌های اصلی و فرعی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه قرار است؛ ابتدا لوله‌ها شکسته، مرمت و یا تعویض شوند تا آب در لوله‌ها جریان یابد، افزود: هم اکنون در محل تامین آب اصلی شهر قرار دارم که متاسفانه به دلیل پس‌لرزه‌ها، آب به شدت کدر است. به هر حال دوستان در حال تلاش هستند تا بتوانند این مشکل را به طرق مختلف را برطرف کنند تا آب در لوله‌ها جاری شود.

رییس سازمان مدیریت بحران اضافه کرد: در حال حاضر آب با تمهیداتی در لوله‌ها جاری، اما کدر است. مردم در منازل حضور ندارند و اگر آب وارد منازلی که لوله‌ها در آن شکسته است، بشود تخریب را دوچندان خواهد کرد. از استان‌های مختلف کشور اکیپ‌هایی با تجهیزات و امکانات کامل در زمینه آب‌رسانی و برق‌رسانی وارد کرمانشاه شده است و امیدواریم تا پایان امروز و نهایتا فردا بخشی اعظمی از مشکلات کاسته شود.

نجار با بیان اینکه آب آشامیدنی به صورت بطری در حال توزیع است، اما این توزیع همکاری مردم را می‌طلبد، گفت: یکی از مشکلاتی که اینجا داریم، موضوع توزیع است. چادر هم به همین صورت است و متاسفانه در توزیع همراهی وجود ندارد و شکل کار را پیچیده کرده است، ولی امیدواریم با برنامه‌ریزی مشکل حل شود.

نجار درباره زمان و نحوه آواربرداری توضیح داد و گفت: در بحث آواربرداری در وهله اول پاکسازی معابر و راه‌های عبور و مرور و مواصلاتی حائز اهمیت است تا بتوان برای رسیدن به محل‌های حادثه دیده برای خارج کردن افرادی که احتمالا زیر آوار زنده مانده‌اند، امکانات و تجهیزات را عبور داد. مرحله بعد افراد جان‌باخته‌ای است که زیر آوار هستند، این اقدامات انجام شده و در حال حاضر ما محلی نداریم که مسدود باشد و امکان بردن تجهیزات به آن محل وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران درباره اینکه برخی زلزله‌زدگان اذعان می‌کنند که برخی از اعضای خانواده شان همچنان زیر آوار هستند، گفت: در حال حاضر سگ‌های زنده یاب هلال احمر خانه به خانه در حال جست و جو هستند؛ افرادی که همچنان عضوی از خانواده شان مفقود است و یا می‌دانند که زیر آوار مانده، به امداد و نجات اعلام کنند.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه احتمالا آمار جان‌باختگان زلزله غرب کشور افزایش یابد که البته این افزایش چشمگیر نخواهد بود، گفت: رساندن بیش از هفت هزار مصدوم به مراکز درمانی کار بزرگی است.