شناسهٔ خبر: 22408189 - سرویس سیاسی
منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

دپارتمان صادراتی نشر دیجیتال لازم داریم

صاحب‌خبر -

فناوران- مرتضی موسویان افزود: پاویون ایران در جایی قرار گرفته که شرکت های تجاری و خصوصی زیادی آنجا حضور دارند که این هم فرصت است و هم تهدید. فرصت از این نظر که این سالن تعداد بازدیدکنندگان زیادی دارد و تهدید از این منظر است که هنوز جایگاهی در میان سایر کشورهای دنیا نداریم و این حمایت بیشتر دولت را می طلبد.
موسویان اضافه کرد: در حقیقت بخش خصوصی در رابطه با پاویون ایران در جیتکس حرکت خوبی انجام داده است و قطعا هر سال شاهد افزایش کیفیت این پاویون چه از نظر غرفه آرایی و چه تعداد شرکت‎های حاضر در آن خواهیم بود.
وی همچنین در مورد انتخاب 4 شرکت نشر دیجیتال در پاویون ایران در جیتکس گفت: برای تعیین شرکت ها یکسری شاخص ها مد نظر بود مانند محصول جدید و قابل رقابت، چند زبانه بودن محصول و اینکه محصول در کشور خودمان مورد استقبال قرار گرفته باشد. با این شاخص ها 7 شرکت در زمینه نشر دیجیتال انتخاب شدند و در نهایت 4 شرکت به جیتکس آمدند.
وی با بیان اینکه این اولین حضور شرکت های نشر دیجیتال در نمایشگاه جیتکس است، گفت: طی  بازدید از نمایشگاه و گفت و گویی کوتاه با مدیران این 4 شرکت، گویا آنها انتظار چنین جو آماده ای را نداشتند.
وی افزود: در واقع یکی از مهم ترین ضعف های این حوزه دانش پایین صادراتی است. در حال حاضر 1400 موسسه حقیقی و حقوقی فعال داریم که باید حتما یک دپارتمان صادرات در مرکز ایجاد کنیم و مشاوره های دقیق صادراتی به آنها بدهم.
وی اضافه کرد: اکنون نمونه های صادراتی برای کشور تاجیکستان و افغانستان داریم که صادرات به این کشورها باید گسترش پیدا کند.
وی در مورد برنامه های مرکز رسانه های دیجیتال برای حضور پررنگ تر در نمایشگاه جیتکس گفت: حضور شرکت های نشر دیجیتال در این دوره از نمایشگاه جیتکس حرکت بسیار خوبی بود که قطعا برای سال های آینده تعداد شرکت های بیشتری را ترغیب به حضور در این نمایشگاه خواهیم کرد.
موسویان اضافه کرد: یکی از برنامه های مهم مرکز رسانه های دیجیتال حضور در نمایشگاه سبیت آلمان است. در این نمایشگاه شرایط مشکل تر و رقابت فشرده تر است و مبادلات B2B استانداردهای بالاتری را می طلبد. این در حالی است که هنوز موسسات ما این استانداردها را ندارند.
وی در مورد برگزاری نمایشگاه اختصاصی نشر دیجیتال در افغانستان نیز گفت: رایزنی با موسسه اکو داشتیم که به صورت گردشی نمایشگاه را در کشورهای عضو داشته باشیم. اما هنوز به نتیجه‎ای نرسیده ایم.
موسویان با بیان اینکه شرکت های ایرانی در نمایشگاه ها جنبه فروش را بیشتر مد نظر دارند، گفت: شرکت های ایرانی در نمایشگاه بیشتر تجارت B2C را دنبال می کنند. در حالیکه نمایشگاه ابزاری گران قیمت است و باید تجارت B2B  را افزایش دهد. در واقع نمایشگاه مکانی است که افراد باید پیش کنش‎های خود را به نتیجه برسانند و قراردادهای خوبی ببندند.
وی اضافه کرد: در نمایشگاه جیتکس غرفه های میتینگ وجود دارد که شرکت ها آن را رزرو می‎کنند تا قراردادهای بین بنگاهی ببندند. در واقع میزان موفقیت یک نمایشگاه به قراردادهایی است که آنجا بسته می‎شود.