شناسهٔ خبر: 22301309 - سرویس اجتماعی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش خط ملی اعتیاد مستلزم تامین اعتبار از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر است

مشاور امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور گفت: به شرط تامین اعتبار لازم از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، خطوط ملی اعتیاد در سراسر کشور افزایش می یابند.

صاحب‌خبر -

گسترش خط ملی اعتیاد، منوط به تامین اعتبار از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر است / زنان و مادران افراد معتاد سهم بیشترین تماس ها را دارندفاطمه عباسی مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور زنان و خانواده، در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛اظهار داشت: اضافه نکردن خطوط ملی اعتیاد، ناشی از  همکاری نکردن لازم از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مبحث تامین اعتبار مورد نیاز برای گسترش این سامانه تلفنی است.

 وی تاکید کرد: افزایش تعداد خط ملی اعتیاد، از جمله سیاست های  سازمان بهزیستی کشور و همچنین از جمله اولویت های معاونت پیشگیری از اعتیاد این سازمان است که امیدواریم با تأمین اعتبار مورد نیاز این کار را عملی کنیم.

 مشاور امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بخش اعظم مبحث تامین بودجه با ستاد مبارزه با مواد مخدر است که پس از آن، سازمان بهزیستی کشور علاوه بر اجرای برنامه های خط ملی اعتیاد که شامل استخدام و  بکارگیری روانشناسان متخصص است، بخش کوچکی از این هزینه ها را پرداخت می کند.

 عباسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر روانشناسان خط ملی اعتیاد در سراسر کشور، از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب، به تماس افرادی که با این سامانه تلفنی ارتباط برقرار می کنند، پاسخ می دهند و بیش از ۵۰ روانشناس در حال حاضر، به صورت کاملاً تخصصی در پیشبرد این طرح به صورت مشاوره غیر حضوری، فعالیت می کنند.

زنان و مادران افراد معتاد بیشترین سهم تماس با خط ملی اعتیاد را دارند

 وی تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار، بیشترین تماس های حاصل شده با خط ملی اعتیاد را زنان و مادران افراد معتاد و مصرف کننده مواد مخدر تشکیل می دهند و بخش قابل توجهی از این تماس ها از سوی شهروندان تهرانی بوده است.

 مشاور امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: مداخلات روانشناسی و روانشناختی و همچنین نحوه برخورد و تعامل با افراد مصرف کننده و معتاد، از طریق روانشناسانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد به بالا هستند، آموزش داده می شود.

 عباسی ادامه داد: روانشناسان شاغل در خطوط ملی اعتیاد، علاوه بر تحصیلات تخصصی خود در حوزه روانشناسی، هر ساله دوره های آموزشی ویژه ای را از طریق سازمان بهزیستی کشور در حوزه اعتیاد و مباحث مرتبط با آن سپری می کنند و آموزش های به روز و مورد نیاز را فرا می گیرند.

 وی با اشاره به ارجاع نهایی برخی از تماس گیرندگان خط ملی اعتیاد به جلسات مشاوره حضوری تاکید کرد: روانشناسان پاسخگو در خط ملی اعتیاد در برخی موارد، تماس گیرندگان را به مراکز ترک اعتیاد که از سوی سازمان بهزیستی کشور مجوز دارند، ارجاع می دهند تا برای مواردی چون معرفی فرد معتاد به مراکز درمانی و طی کردن دوره های درمانی اقدام کنند.

 مشاور امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: ما نتوانستیم برای معرفی خط ملی اعتیاد به مردم، تبلیغات گسترده ای را در سراسر کشور انجام دهیم، زیرا در این رابطه منابع سازمان بهزیستی محدود است و نمی توانیم تعداد روانشناسان خط ملی اعتیاد را به یکباره افزایش دهیم.

 عباسی ضمن تایید محدود بودن تعداد خطوط ملی اعتیاد که در حال حاضر در سراسر کشور فعالیت می کنند، تصریح کرد: ممکن است اگر به تعداد خطوط این سامانه تلفنی اضافه شود، عده ای در انتظار برقراری تماس با روانشناس برای مدت طولانی پشت خط منتظر بمانند و این امر صحیح نیست.

 وی یادآور شد: در مجموع گسترش تمام امور در سازمان بهزیستی کشور همانند توسعه اقدامات سایر دستگاه ها، نیازمند تامین بودجه است و گسترش و افزایش خط ملی اعتیاد هم از بحث تامین اعتبار مورد نیاز مستثنی نیست و امیدواریم که مشکل تامین بودجه در این رابطه مرتفع شود.

 مشاور امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که به مشاوره تلفنی در مسأله اعتیاد نیاز دارند⁦، می توانند با شماره گیری ۰۹۶۲۸ با سامانه تلفنی خط ملی اعتیاد تماس بگیرند و از خدمات مشاوره ای مورد نیاز این سامانه بهره مند شوند.

 انتهای پیام/