شناسهٔ خبر: 22147035 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی مطبوعات

ایران و توان دفاعی مذاکره ناپذیر

تهران- ایرنا- رهبر انقلاب دیروز در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش ضمن اشاره به اهمیت رسیدگی به مسائل اقتصادی و معیشتی جامعه، نقشه راه مسوولان در جهت توسعه توان دفاعی و نیروهای مسلح برای تامین امنیت کشور را ترسیم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، سخنان دیروز رهبری در جمع دانشجویان دانشگاه های افسری ارتش، انتشار بیانیه دولت محلی اقلیم کردستان عراق مبنی بر تعلیق نتایج همه‌پرسی استقلال و همچنین وضعیت صندوق های سرمایه گذاری بانک ها پس از کاهش نرخ سود بانکی مهمترین محور گزارش و تحلیل های مطبوعات امروز پنجشنبه چهارم آبانماه بود.

**تاکید مجدد رهبر انقلاب بر اهمیت رسیدگی به اوضاع اقتصادی و افزایش توان دفاعی کشور
مراسم مشترک دانش‌آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش، دیروز سوم آبان ماه با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا در دانشگاه افسری امام علی(ع) برگزار شد. فرمانده کل قوا در این مراسم، مهمترین مساله کشور را امنیت، معیشت و اقتصاد عنوان و بر قابل مذاکره نبودن توان دفاعی کشور تاکید کردند.
در همین راستا، روزنامه «اعتماد» زیر عنوان نخست «اقتصاد نفتی نا امن است» به نقل از رهبر انقلاب نوشت: بنای اقتصاد کشور نیز باید یک بنیان امن باشد. وابستگی اقتصاد به نفت، یک مشکل تاریخی و به‌جامانده از دوران قبل از انقلاب است و همین موضوع موجب شده است که ما در دوران‌های مختلف در زمینه فروش نفت و درآمد حاصل از آن، دغدغه داشته باشیم.
به نوشته اعتماد، رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه تا وقتی اقتصاد کشور از نفت فاصله نگیرد، بنیان صحیح و امنی به وجود نخواهد آمد، خاطرنشان کردند: بیان این موضوع اقتصادی در این محیط نظامی، برای نشان دادن اهمیت امنیت در همه بخش‌ها است.
روزنامه «تجارت» هم تاکید رهبر انقلاب بر «معیشت مردم، مساله اول کشور» را برجسته کرد. روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «قدرت دفاعی کشور به هیچ‌وجه قابل مذاکره و معامله نیست» به سراغ بازتاب این مراسم رفت. به نوشته آرمان، رهبر انقلاب دراین مراسم، ضمن اشاره به قدرت دفاعی کشورگفتند: همان‌طور که قبلا بارها اعلام کرده‌ایم و باز هم اعلام می‌کنیم، امکانات و قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره و چانه‌زنی نیست و در خصوص ابزارهای دفاعی کشور و هر آنچه اقتدار ملی را تأمین یا پشتیبانی می‌کند، هیچ‌گونه چانه‌زنی و معامله‌ای با دشمن نداریم و راه اقتدار را با قوت به پیش خواهیم برد.
روزنامه «افکار» سخنان رهبر انقلاب درباره قدرت دفاعی را با عنوان «مذاکره ممنوع» انعکاس داد. روزنامه «فرهیختگان» به دنبال سخنان رهبر انقلاب درباره قدرت موشکی ایران با «مایکل استفانز» کارشناس حوزه خاورمیانه اندیشکده سلطنتی مطالعات امنیت دفاعی انگلیس گفت‌وگو کرد. در این گفت و گو که با عنوان «اگر انقلاب اسلامی نبود، موشک‌های ایران تهدیدی برای آمــریکا محسوب نمی‌شد» استفانز اظهار داشته است: هیچ‌کس منکر حق ایران در دستیابی و توسعه سیستم نظامی- دفاعی نیست ولی همان‌طور که می‌دانید تنش زیادی میان تهران و واشنگتن وجود دارد که به آغاز انقلاب ایران برمی‌گردد. هر دو طرف تحرکات نظامی یکدیگر را به‌عنوان تهدیدی برای منافع خود تلقی می‌کنند. حالا در نظر بگیریم که انقلابی صورت نگرفته و هنوز شاه در ایران بود، آیا آن موقع نیز مساله هسته‌ای یا برنامه موشکی ایران تهدید تلقی می‌شد، نه به هیچ‌وجه این‌گونه نبود. آمریکایی‌ها به انقلاب ایران به‌عنوان یک تهدید برای خودشان و منطقه نگاه می‌کنند، برای همین هر گونه توانایی در ایران تهدیدی برای آنها محسوب می‌شود. عامل دیگری که باعث می‌شود آمریکایی‌ها بخواهند توان ایران را کاهش دهند تنش میان ایران و ریاض است. عربستان متحد مهمی برای آمریکا محسوب می‌شود، آنها افزایش توان ایران را تهدیدی برای خود و غربی‌ها خود را متعهد می‌دانند که نگرانی‌های آنها را برطرف کنند.

**تعلیق نتایج همه پرسی استقلال کردستان
نتایج همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق پس از یک ماه از برگزاری آن تعلیق شد؛ موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
روزنامه «ابتکار» با عنوان قرار دادن «دو روز سرنوشت ساز برای اقلیم» نوشت: دولت محلی اقلیم کردستان عراق بامداد چهارشنبه به وقت تهران، با صدور بیانیه ای رسمی، تعلیق نتایج همه پرسی و همزمان پایان درگیری های نظامی و برقراری آتش بس فوری را به دولت مرکزی عراق پیشنهاد کرد .
به گزارش ابتکار، دولت محلی اقلیم کردستان عراق، در این بیانیه که درشبکه اجتماعی توئیتر منتشر کرد، آورده است: شرایط و خطرهایی که اقلیم کردستان و کشور عراق را تهدید می کند، همگان را برآن داشت تا به مسئولیت تاریخی خود عمل کنند و شرایط را به سوی برادرکشی میان نیروهای عراقی و پیشمرگه نکشانند.
روزنامه «اطلاعات» هم در گزارشی با عنوان «اقلیم کردستان عراق با تعلیق نتایج همه‌پرسی خواستار گفتگو با بغداد شد» نوشت: دولت اقلیم کردستان عراق در بیانیه‎ای رسمی، تعلیق نتاییج همه پرسی استقلال این اقلیم را اعلام و خواستار برقراری آتش بس و مذاکره با بغداد شد. در این بیانیه آمده است که اقلیم کردستان به منظور جلوگیری از تشدید خشونت های بیشتر و درگیری با ارتش عراق مسئولانه و متعهدانه رفتار خواهد کرد.
روزنامه «جوان» در بازتاب خبر تعلیق همه پرسی کردستان نوشت: حزب دموکراتیک کردستان عراق اعلام کرد که دوره ریاست مسعود بارزانی در اول نوامبر آینده پایان خواهد یافت و پارلمان اقلیم جانشین وی را انتخاب خواهد کرد. ناظران این اقدام بارزانی را نشانه عقب‌نشینی توصیف کردند که در نهایت منجر به پایان زندگی سیاسی بارزانی خواهد شد.
روزنامه «ایران» به واکنش عراق به بیانیه دولت محلی کردستان عراق اشاره کرد و زیر عنوان «تعلیق نه فقط لغو نتایج همه‌پرسی» آورد: دولت عراق در نخستین واکنش به این درخواست اعلام کرد، بغداد خواهان لغو نتایج همه پرسی است، نه تعلیق آن.
روزنامه «شهروند» واکنش ایران و ترکیه به این بیانیه را مورد توجه قرار داد. به گزارش این روزنامه، «علی‌اکبر ولایتی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درخصوص بیانیه اخیر اقلیم کردستان با بیان این‌که اطمینان داشتیم اکثریت قریب به اتفاق مردم عراق و کرد خواهان همبستگی ملی و حفظ تمامیت ارضی عراق هستند، گفت: «بالاخره همه‌چیز طبق پیش‌بینی‌ها محقق شد.» همچنین، «بنعالی ییلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه در واکنش به تصمیم دولت اقلیم کردستان برای تعلیق نتایج همه‌پرسی گفت: «اگر قرار بود به نقطه پیش از برگزاری رفراندوم بازگردیم برای چه آن‌قدر اصرار کردید؟ برای چه به حرف‌های ترکیه که در طول سالیان گذشته از شما حمایت کرده است گوش نکردید؟»
در همین راستا، روزنامه «خراسان» در تحلیلی با عنوان «فرار رو به جلو به سبک بارزانی» آورد: تعلیق نتیجه همه پرسی اقلیم کردستان عراق چیزی جز فرار مسعود بارزانی به جلو نیست.درست زمانی که احزاب کرد مخالف بارزانی از ضرورت برکناری وی، تشکیل یک ائتلاف مشترک، و تشکیل حکومت نجات ملی در کردستان می گویند و دولت مرکزی در حال بازپس گیری برخی گذرگاه های مرزی است و مناطق مورد منازعه و چاه های نفت از کنترل جدایی طلبان خارج شده، دولت این منطقه به فکر تعلیق همه پرسی و گفت و گو با بغداد افتاده است.
به نوشته خراسان، بارزانی و دولت کردستان به دنبال کم کردن فشارها بر خود و شروع بازی از صفر هستند. گویی که هیچ اتفاقی رخ نداده است.موضوع تعلیق از ابتدا مورد مخالفت بغداد بوده است. امروز اگر همه پرسی تعلیق شود، فردا بار دیگر مطرح خواهد شد؛ بنابراین مسئله اصلی اعلام لغو کامل نتیجه این همه پرسی است .اکنون که همه چیز علیه بارزانی است، موافقت بغداد با تعلیق همه پرسی و گفت وگو با مقامات کرد، به معنای عقب نشینی از شروط وضع شده قبلی است.
روزنامه «کیهان» هم در یادداشتی با عنوان « اگر بارزانی محاکمه نشود!» نوشت: گفته شده تا پایان همین ماه میلادی (کمتر از 5 روز دیگر) ممکن است بارزانی از قدرت کنار گذاشته شود. محاکمه بارزانی پس از برکناری می‌تواند بیش از همه برای کردهای عراق و پس از آن برای کشور عراق و حتی برای منطقه مفید باشد. سوای از تبعات سیاسی مثبت این محاکمه، عدم برخورد با چنین فردی به معنی زیر پا گذاشتن عدالت است. فراموش نباید کرد دولت عراق پیش از این، همه هشدارهای لازم را به تجزیه‌طلبان کرد داده و گفته بود برگزاری چنین همه‌پرسی آن هم در شرایط حساس امروز، می‌تواند به داعش جان تازه‌ای بخشیده و امنیت تمام عراق که به زحمت بازگشته را دوباره از آن بگیرد. در کجای دنیا با چنین فردی مذاکره می‌کنند؟ اگر فردی مثل بارزانی به فرض محال در آمریکا همه‌پرسی تجزیه برگزار کرده بود، با وی چه رفتاری می‌شد؟ آیا با او مذاکره می‌شد یا به شدیدترین وجهی مجازاتش می‌کردند؟

** صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سرازیری
به نوشته برخی مطبوعات، کاهش نرخ سود بانکی، سپرده گذاران بانکی را مجاب به خروج سپرده از بانک ها کرده است. روزنامه «جهان صنعت» در این باره نوشت: حدود یک دهه است که برخی بانک‌های کشور از طریق تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری، روش‌های جدیدی برای جذب سپرده‌ها و منابع نقدی مردم در پیش گرفته‌اند و به واسطه جذابیت نرخ سود این صندوق‌ها نیز بسیاری از مشتریان بانکی تمایل زیادی برای سپرده‌گذاری در این صندوق‌ها پیدا کرده‌اند‌ به طوری که هم‌اکنون تعداد بسیاری از بانک‌های خصوصی و دولتی از چنین تشکیلاتی استفاده و مردم را مجاب به سپرده‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای کسب سودهای بیشتر (نسبت به نرخ‌های 15 درصدی سپرده‌های بانکی) می‌کنند. با این حال به تازگی مشتریان اغلب بانک‌های صاحب صندوق سرمایه‌گذاری، با کاهش نرخ سود خود نسبت به ماه‌های قبل مواجه شدند و به نظر می‌رسد دیگر خبری از سودهای بیش از 20 درصدی در صندوق‌ها نخواهد بود.
در ادامه این گزارش می خوانیم: گفتنی است صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شرایطی از راه‌های سپرده‌گذاری سودآور برای مردم در بانک‌ها محسوب می‌شوند‌ که به ویژه در حدود دو تا سه سال گذشته و با روند کاهشی نرخ سود سپرده حساب‌های بانکی، از قدرت بیشتری در شبکه بانکی برخوردار شده و بانک‌ها به سمت آن بیش از پیش سوق پیدا کرده‌اند‌ به طوری که هم‌اکنون کمتر بانکی را می‌توان یافت که دستی در چنین صندوق‌هایی نداشته باشد.
در همین رابطه «محمد‌قلی یوسفی» عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی در گفت‌و‌گو با جهان صنعت گفت: یکی از اشکالات موجود در سیستم بانکی کشور مربوط به این است که بانک‌ها از وظایف اساسی خودشان منحرف شده‌اند و کارکرد واقعی خود را آن‌طور که در کشور‌های پیشرفته اقتصادی وجود دارد، از دست داده‌اند و در نتیجه به دنبال یکسری فعالیت‌های جانبی برای جبران مشکلات خود هستند. هرچند صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجود در برخی بانک‌های کشور تحت نظر شبکه بانکی قرار دارند‌ ولی ممکن است تصمیمات آنها تحت سیاست‌های پولی و بانکی قرار نداشته باشد.
در یادداشتی در روزنامه جهان صنعت با عنوان « صندوق‌های سرمایه‌گذاری ضربه‌گیر بانک‌ها» هم می خوانیم: کاهش نرخ سود بانکی تغییراتی در بازار سرمایه‌های مختلف ایجاد کرد که صندوق‌ها به نوعی شبیه یک ضربه‌گیر در این فضا ایفای نقش کرده‌اند. صندوق‌ها موجب شدند منابع مالی به یکباره از بانک‌ها خارج نشوند اما بانک‌ها هم باید اطلاعات کاملی در مورد نوع سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهند. در حال حاضر بانک‌ها خود بر صندوق‌ها نظارت می‌کنند و پیشنهاد سرمایه‌گذاری در صندوق را هم خود به سرمایه‌گذار می‌دهند اما نظارت بر بانک‌ها نیازمند نظارتی عالیه و جدی از طرف نهادی بالا‌تر مثل بانک مرکزی است.
روزنامه «تفاهم» هم در گزارشی به «سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها فرو ریخت» اشاره کرد و نوشت: صندوق سرمایه‌گذاری مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است که پول‌های جمع آوری شده از مشتریان در قالب سبدی از اوراق سرمایه‌گذاری کرده و به عبارتی آورنده پول به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در یک سهم یا اوراق مشارکت خاص، به طور غیر مستقیم منابع خود را در بازار مالی سرمایه‌گذاری می‌کند. البته ماجرا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها با سودهای تضمین شده پیش می‌رود و مشتری از این لحاظ خیال آسوده‌ای دارد که حتی با وجود نوسانی که در بورس تهران وجود دارد باز هم سود پرداختی به وی بر اساس قرارداد اولیه خواهد بود.

پژوهشم**9294**9279**تنظیم: فاطمه دهقان نیری**انتشار:سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید

انتهای پیام /*