شناسهٔ خبر: 22100703 - سرویس سیاسی
منبع: شبستان | لینک خبر

آل حبیب:

برنامه موشکی ایران دفاعی و غیرقابل مذاکره است

خبرگزاری شبستان: معاون نمایندگی دائم کشورمان در سازمان ملل در سخنرانی خود در نشست کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی این سازمان، بر حق ذاتی تمامی کشورها برای تولید، واردات و داشتن سلاح‌های متعارف برای دفاع مشروع و تأمین نیازهای امنیتی خود تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از وزارت خارجه، اسحاق آل حبیب، معاون نمایندگی دائم کشورمان در سازمان ملل در سخنرانی خود در نشست دوشنبه کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی این سازمان، بر حق ذاتی تمامی کشورها برای تولید، واردات و داشتن سلاح‌های متعارف برای دفاع مشروع و تأمین نیازهای امنیتی خود تأکید کرد.

معاون نمایندگی کشورمان نسبت به افزایش هزینه های نظامی در جهان ابراز نگرانی کرد و افزود: این روند در خاورمیانه هشدار دهنده‌تر از سایر مناطق است.

نماینده کشورمان اضافه کرد: در چنین شرایطی، برخی کشورها ایران را به خاطر آزمایش چند موشک که منحصراً برای حمل کلاهک‌های متعارف طراحی شده و نیز متناسب با فضای امنیتی ایران می‌باشند، مورد انتقاد قرار می‌دهند در حالیکه برنامه موشکی ایران برای تأمین نیازهای دفاعی و امنیتی کشور ایجاد شده و در مورد آن نمی‌توان بدون مد نظر قرار دادن محیط امنیتی ایران اظهار نظر کرد. به عنوان مثال به دوران دفاع مقدس و تجاوز صدام علیه ایران می توان اشاره کرد  که در آن زمان، نه تنها آمریکا و متحدان منطقه ای آن کمک‌های نظامی، اطلاعاتی، پشتیبانی، اقتصادی و سیاسی به صدام ارائه و از حملات شیمیایی وی نیز حمایت کرده و یا در مقابل آن سکوت پیشه کردند، بلکه هر اقدامی را که می‌توانستند انجام دادند تا مانع از دستیابی ایران حتی به ابتدائی‌ترین توانمندیهای دفاعی شوند.

نماینده کشورمان تأکید کرد: با این تجربه ایران آموخت که برای حفاظت از ملت، تضمین استقلال و امنیت و دفاع از شرف ملی‌اش، باید به ظرفیت‌های ملی خود تکیه کرده و نبایست لحظه‌ای در توسعه ظرفیت‌های لازم برای تامین نیازهای دفاعی و امنیت خویش تردید کند.  

وی با اشاره به سیاست‌های خصمانه امریکا و متحدان منطقه‌ای آن، بویژه رژیم صهیونیستی و همچنین انتقال صدها میلیارد دلار تسلیحات به این منطقه که آنرا به بشکه باروت تبدیل کرده است، اعلام کرد: در چنین شرایطی، چرا ایران باید نسبت به تأمین نیازهای امنیتی خود تعلل کند؟

وی اضافه کرد: برنامه موشکی ایران صرفاً ماهیت دفاعی و بازدارندگی داشته و برد و دقت موشک‌های آن نیز متناسب با فضای امنیتی و تهدیدات پیش رو است. بر اساس این واقعیات و برداشت‌ها، ایران همواره تاکید کرده که فعالیت‌های موشکی‌اش با تمام قدرت و براساس برنامه دفاع ملی خود ادامه خواهد داشت و هرگز قابل مذاکره نبوده و نخواهد بود.