شناسهٔ خبر: 22005327 - سرویس فرهنگی
منبع: ایکنا | لینک خبر

اخبار معارفی رسانه‌ها/ تداوم اخبار مربوط به مسئله حفظ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: در صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، 26 مهرماه شاهد انتشار اخباری حول محور مسئله حفظ قرآن کریم بودیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اخبار مهم قرآنی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف کشور طی امروز چهارشنبه، 26 مهرماه همانند چند روز گذشته بیشتر حول محور مسئله حفظ قرآن کریم قرار داشت.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 26 مهرماه و تا ساعت 14:30 تعداد سه خبر را بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خود منتشر کرده است که این تعداد خبر نسبت به روز گذشته که تا این لحظه تعداد هشت خبر از این خروجی منعکس شده بود، کاهش چشمگیری داشته است.
همچنین، از سه خبر منتشر شده امروز خبرگزاری تسنیم در صفحه قرآن و عترت تنها یک خبر در حوزه تخصصی قرآن قرار دارد و دو خبر دیگر نیز بیشتر مربوط به حوزه‌های معارفی دیگر و عترت است.
خبری با عنوان «تهیه و تولید خاطرات چهره‌های قرآنی از انقلاب اسلامی» تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم تا این لحظه می‌باشد که به عنوان یکی از سه تیتر اصلی این صفحه نیز انتخاب شده است.
همچنین، زیارت امام حسین(ع) بر چه کسانی واجب است؟، و نیز خبری با عنوان دشمن از این منبرها می‌ترسد دیگر اخبار صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم هستند که در حو.زه عترت قرار دارند.
در تنها خبر قرآنی امروز این صفحه با عنوان «تهیه و تولید خاطرات چهره‌های قرآنی از انقلاب اسلامی» آمده است: «در دیدار محمدحسین محمدزاده مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بر گسترش همکاری‌های رسانه‌ای فیمابین تأکید شد.
بر این اساس، پوشش زنده مرحله نهایی بیست و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج که بهمن ماه سال جاری در دو رده سنی زیر 16 سال و بالای 16 سال برگزار می‌شود، پخش مراسم بزرگداشت 9 دی که مصادف با برگزاری همایش سوره‌های سرخ  است و نیز مرحله نهایی جشنواره هنرهای آوایی بسیج که همراه با تکریم خانواده شهدای قرآنی اجرا خواهد شد از جمله این همکاری‌ها خواهد بود.
در این دیدار پیشنهادی درباره ساخت برنامه‌ای با محتوای نقل خاطرات انقلاب از سوی جامعه قرآنی با عنوان «قرآن، کتاب انقلاب»، از سوی مدیر شبکه قرآن مطرح شد که در شبکه قرآن و معارف سیما طراحی و تولید خواهد شد.
همچنین مشارکت شبکه در برگزاری جشنواره فیلم‌های 114 ثانیه‌ای بسیج در حوزه برنامه‌سازی و پوشش اخبار این رویداد فرهنگی، از سوی شبکه قرآن و معارف سیما پیش‌بینی شده است».
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که همانند روال معمول این خبرگزاری، اخبار قرآنی امروز این صفحه با خبر تلاوت ترتیل صفحه 201 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی قرآن کریم آغاز شده است.
برگزاری مرحله استانی جشنواره «مدهامّتان» در ۱۰ استان به تعویق افتاد، «تهران» آخرین ایستگاه تشکیل اتحادیه قرآنی واحد استان‌ها،‌ آمادگی بسیج برای جبران خلأهای چند ساله در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، تلاوتی از وحید خزایی، فراخوان جشنواره «آیات» در رشته شعر اعلام شد و نیز خبری با عنوان قرآن تجلی جمیع صفاتِ کمالِ بی‌نهایت پروردگار است، دیگر اخبار امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا این لحظه را شامل می‌شوند.
همچنین، خبر «آمادگی بسیج برای جبران خلأهای چند ساله در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن» که در گفت‌و‌گو با رحیم قربانی، رئیس دارالقرآن بسیج مستضعفین کشور منتشر شده، به عنوان تیتر اصلی این صفحه انتخاب شده است که در بخش‌هایی از آن آمده است: «رحیم قربانی درباره پرداختن به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن گفت: ما در درجه اول از شورای توسعه فرهنگ قرآنی که پس از 6 سال و بیشتر که مقام معظم رهبری، بحث تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را مطرح فرمودند، ابتدا وضعیت موجود را احصا کنند و یک هماهنگی و برنامه‌ریزی جامعی را درباره اینکه چقدر حافظ قرآن داریم چه یک جزء و چه حفظ کل.
وی با اشاره به دومین انتظار از شورای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد: شورا باید شاخص‌هایی که برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن نیاز است را مشخص کند و اینکه مفهومی که مقام معظم رهبری از بحث حفظ انتظار دارند چه شاخصه‌هایی است آیا حفظ کل مدنظر ایشان است یا اینکه مناسب است برای دانش‌آموزان در سنین مختلف، آیاتی که بیشتر به دردشان می‌خورد را حفظ کنند نسبت به دانشجو و کارمند و اقشار مختلف هم به همین شکل.
رئیس دارالقرآن بسیج مستضعفین کشور ابراز داشت: سپس تقسیم‌بندی مسئولیتی که بین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف قرآنی چه از جهت تربیت مربیان مربوطه، امتیازاتی که باید به حافظان قرآن داده شود، نوع تشویق‌ها، نوع آموزش اعم از عمومی و تخصصی، فضاسازی‌های ویژه که در کشور باید در این زمینه انجام شود، فضاهای تبلیغی، تولید محتوا و شیوه‌های آموزشی، نشریات یا کتاب و هر تولید محتوایی که فرهنگ حفظ قرآن را در کشور ترویج دهد انجام شود، همچنین اینها موضوعاتی است که متأسفانه ما نقص آن را در کشور می‌بینم و بیشتر به تشکیل کارگروه، کمیته، شورا بسنده شده و همه این کار‌ها زمین مانده‌اند».
ایسنا
اخبار امروز خبرگزاری دانشجویان در صفحه دین و اندیشه با خبری با عنوان «نگاهی به حادثه عاشورا از نگاه استاد «جعفر شهیدی» آغاز شده است که این خبر به عنوان تیتر اصلی این صفحه نیز انتخاب شده است.
همچنین، در ادامه نیز تعداد شش خبر دیگر بر روی خروجی این صفحه منتشر شده است که هیچ‌کدام از این اخبار نیز همانند تیتر اصلی صفحه در حوزه تخصصی قرآن قرار ندارند و مربوط به حوزه‌های دیگر معارفی هستند.
طلاب، بیشترین وقت خود را صرف مطالعه و مباحثه کنند، رفتارهای آمریکا از اعراب جاهلی بدتر است، اختلاف ایران و آمریکا به دوستی ختم نخواهد شد، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیش از نیم قرن سابقه دارد، دشمنان برای از بین بردن انقلاب صف کشیده‌اند و خبری با عنوان آغاز به کار رادیو اربعین از اول ماه صفر، عناوین دیگر اخبار صفحه دین و اندیشه ایسنا طی امروز و تا این لحظه هستند.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد دو خبر را بر روی خروجی صفحه معارف خود منتشر کرده است که این دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند و مربوط به حوزه‌های معارفی دیگر هستند.
مقابله با تکفیری‌ها باعث اوج روحیه مقاومت در کشور شد و اولین سوگواره رحمت واسعه در اربعین حسینی برگزار می شود، عناوین دو خبر امروز این صفحه از خبرگزاری ایرنا هستند که قرآنی نیستند.
باشگاه خبرنگاران جوان
اخبار امروز صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان با خبری با عنوان «قمه زن ها الی یوم القیامت مقصرند» آغاز شده که در گفت‌و‌گو با حجت الاسلام موسوی هوایی معاون پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی در باره آسیب های عزاداری منتشر شده است.
همچنین، در ادامه نیز سه خبر دیگر با عناوین «بیست و هفتم محرم؛ محرومیت دشمنان امام حسین(ع) از آب، زندگی نامه شهیدعبدی و خدمت‌رسانی یک ماهه سازمان اوقاف در زاهدان و مرز میرجاوه به زائران اربعین» در این صفحه منتشر شده است که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه قرآنی قرار ندارند.
طی چند روز گذشته اخبار زیادی در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده است که تعداد کمی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآنی قرار دارد که جا دارد تا این خبرگزاری نسبت به انتشار اخبار تخصصی قرآنی نیز اهتمام بیشتری داشته باشد.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر همانند روزهای گذشته هیچ خبری را طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی خود منتشر نکرده است و همانند این ایام خبری با عنوان «اربعین تجلی دوباره «نور» است»، که مربوط به روز 19 مهرماه است، آخرین خبری می باشد که در این صفحه منعکس شده است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز طی امروز و تاکنون تعداد سه خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که اخباری با عناوین زوجین باید بنای زندگی را بر بندگی خدا بگذارند، حکم پوشش و نگاه کردن به نامحرم و پیاده‌روی اربعین دلیل زنده بودن نهضت عاشورا است، را شامل می‌شوند.
همچنین، همانطور که از عناوین این اخبار مشخص است، هیچ‌کدام از این خبرها در حوزه تخصصی قرآنی قرار ندارند و در رابطه با حوزه‌های معارفی دیگر و نیز حوزه عترت منتشر شده‌اند.
روزنامه جمهوری اسلامی
روزنامه جمهوری اسلامی نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «جذب سالانه 11 هزار قرآن‌آموز در دوره‌های آموزشی تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان» در صفحه ویژه سیستان و بلوچستان خود کرده است که در بخشی از این خبر آمده است: «مسئول دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: به‌طور متوسط سالانه بالغ بر 11 هزار قرآن‌آموز جذب دوره‌های آموزش علوم قرآنی تبلیغات اسلامی می‌شوند.
مهدی علی‌محمدی، گفت: به‌عنوان مثال در دوره‌های آموزش صحیح‌خوانی قرآن کریم، سال گذشته 9 هزار نفر و در رشته حفظ قرآن کریم نیز بیش از 1800 قرآن‌آموز شرکت کردند.
وی به برگزاری کرسی تلاوت قرآن در 6 شهرستان و 15 محفل انس با قرآن در سال گذشته اشاره کرد و افزود: برگزاری جشنواره‏‌های قرآنی کودک و نوجوان و خانواده از دیگر برنامه‏‌های قرآنی این مرکز است.
علی‌محمدی با بیان اینکه در سال گذشته قرآن کریم و نرم‌افزار قرآنی به مؤسسات و خانه‎های قرآن استان اهدا شده است، افزود: حمایت از هیئت‌های مذهبی و برگزاری حلقه‏‌های تفسیر عمومی قرآن کریم و جلسات تفسیر طرح بینات از دیگر برنامه‎های قرآنی است که سالانه برگزار می‎شود.
مسئول دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی استان با اشاره به برگزاری دوره‎های تربیت معلم و آموزشیار روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم و ارائه آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان دولت اظهار کرد: همچنین سالانه مسابقات قرآنی تسنیم و تلاوت، طرح با قرآن در رمضان و طرح با قرآن در زلال اعتکاف،همایش حافظان وحی، همایش قرآن کتاب انقلاب و برنامه‌های قرآنی ستاد دهه فجر در سطح استان برگزار می‏‌شود».