شناسهٔ خبر: 21887157 - سرویس فرهنگی
منبع: ایرنا | لینک خبر

آیت الله مکارم شیرازی: حج امسال آبرومندانه برگزار شد

قم-ایرنا- آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید حج امسال را فوق انتظار دانست و گفت: این حج به صورت آبرومندانه ای انجام شد و تقریبا هیچ مشکلی وجود نداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، وی روز پنجشنبه در دیدار حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت و حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت کشور، با تجلیل از زحمات دست اندرکاران حج، تاکید کرد: به راستی ما انتظار نداشتیم حج به این خوبی برگزار و امیدواریم مشکل اعزام حجاج به حج عمره نیز حل شود.
وی ادامه داد: کسانی که دستشان در کار نیست نمی دانند مدیریت یک گروه 86 هزار نفری که تا روز آخر مردد هستند که به این سفر می روند یا نمی روند چقدر کار مشکلی است، ولی به لطف الهی مدیریت خوب مرحلۀ اول اعزام حجاج این نگرانی ها را برطرف کرد.
این مرجع تقلید تاکید کرد: تصور ما این است که دولت عربستان به این نتیجه رسیده که در پیروی از برنامه های آمریکا در برابر ایران به جایی نمی رسد و باید راه دیگری را انتخاب کند و امیدواریم در مسائل سیاسی نیز شبیه حج عمل شود.
وی اختلاف میان مسلمانان را خواست آمریکا دانست و افزود: آمریکایی ها و همفکرانشان می خواهند به طور دائم بین دولت های اسلامی اختلاف باشد تا کشورهای اسلامی تجزیه و یا ویران شود لذا مسلمانان باید بیدار باشند و فریب خواسته های آنها را نخورند.
پس از توقف یکساله اعزام حجاج ایرانی به عربستان، در امسال 86 هزار تن برای انجام مناسک حج اعزام شدند.
به گزارش ایرنا، روابط تهران - ریاض پس از فاجعه منا و شهادت گروهی از زائران ایرانی، متشنج و این رابطه دیپلماتیک به دنبال حمله عده ای به سفارت عربستان در تهران، قطع شد.
فاجعه منا در دوم مهرماه سال گذشته(1394) در مراسم رمی جمرات رخ داد و بیش از هفت هزار تن از حجاج کشورهای مختلف جان خود را از دست دادند.

**آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید نیز در دیدار نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: ارتباط حسنه ایران با کشورهای اسلامی از جمله مصر و عربستان باید حفظ شود.مصر دارای مراکز علمی مهمی ازجمله دانشگاه الازهر است و در این روابط ها نباید به هیاهوها توجه کرد.
به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه ، وی بر حفظ ارتباط با عربستان به دلیل داشتن 2 شهر مهم مکه و مدینه تاکید کرد و ادامه داد: تا جایی که ممکن است، روابط را حسنه کنیم.
وی بابیان این که تلاش های مسئولان حج نتیجه داد گفت: متاسفانه برخی به دنبال تعطیلی حج بودند و اگر این اتفاق می افتاد، یا دیگر شاهد برگزاری حج نبودیم و یا این امر با سختی بیشتر روبرو می شد.

**قاضی عسکر:برگزاری عمره منوط به توافق پایدار با مسئولان حج عربستان است
نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت نیز در دیدار با آیت الله سبحانی گفت: لازم است در زمینه حج عمره با مسئولین عربستان به توافق پایدار رسید تا بتوان اعزام حجاج ایرانی به عمره را هم پایه ریزی کرد که این امر منوط به تفاهم نامه در امور سیاسی و دیگر امور است.
حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر افزود: امضای توافق پایدار برای برقراری حج عمره با وزیر حج عربستان درمیان گذاشته شده و اگراین تفاهم نامه اجرایی شود، به طور قطع برای عمره نیز فکر خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه حج با دعای خیر همه بزرگان با موفقیت به پایان رسید گفت: حج امسال با برکات زیادی از جمله عزت حجاج ، معنویت و نیز برگزاری ادعیه، دعای پر فیض کمیل، برائت از مشرکان و مراسم روزعرفه روبرو بود.
وی ادامه داد: 15هزار تن از اهل سنت ایران در حج حاضر بودند که همه آنان از تلاش های صورت گرفته برای برگزاری حج عزتمندانه و بدون حادثه راضی بودند که همین همراهی و همدلی با نظام اسلامی خود از دیگر برکت های حج امسال بود.
قاضی عسکر افزود: از جمله دیگر دستاوردهای حج امسال کسب توفیق در دیپلماسی با سایرکشورهای اسلامی مانند ترکیه، فلسطین و افغانستان و نیز دیدار با وزیر حج عربستان بود که در این دیدارها توانستیم به موفقیت هایی برسیم.
وی افزود: ازدیگر برکات حج امسال، شناسایی 30 آسیب بود، برای رفع این مسئله، کمیته های تشکیل تا مانع از تکرار حوادث گذشته شود.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان حج و زیارت کشور، در سفر یک روزه خود به قم با آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی و سبحانی دیدار و گزارشی از روند برگزاری حج امسال ارائه دادند.
7404/ 6133/ تنظیم کننده: محمد زمانی راد ** انتشار- جعفرمسلمی

انتهای پیام /*