شناسهٔ خبر: 21886575 - سرویس استانی
منبع: شبستان | لینک خبر

کانون های مساجد موجبات رشد و بالندگی قرآنی جوانان را فراهم آوردند

خبرگزاری شبستان: مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه، گفت: جشنواره قرآن مدهامتان جایگاه خود را در میان جشنواره ها و مسابقات قرآنی سراسر کشور پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمانشاه، طیب صفری مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه، پنج شنبه(20 مهر) در آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره قرآن مدهامتان که در مجتمع فرهنگی نورالحسین برگزار شد، گفت: سالروز بیانات رهبری در خصوص کانون در خراسان شمالی و سفر پر خیر وبرکت مقام معظم رهبری در 20 مهر را در کنار این جشنواره داریم.

 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در 19 مهر در جمع طلاب و روحانیون خراسان شمالی، افزود: رهبر معظم انقلاب توصیه هایی به کانون های داشتند که ضمن ایجاد انسجام و هماهنگی بیشتری میان بسیج، هیئت امناء، ائمه جماعات و کانون ها، منجر به  رشد فزاینده کانون ها، کتابخانه ها و خانه های نور شده است.

 

صفری، با بیان اینکه قریب به 23 هزار کانون در مساجد کشور تشکیل شده است، اظهار کرد: از این تعداد 543 کانون در کرمانشاه دایر شده است که علاوه بر کانون های تخصصی، خانه های نور، کانون های دانشگاهی و کانون های مصلی نیز فعالیت دارند.

 

وی ابراز کرد: تأسیس کانون ها حرکت بسیار خوب و اتفاق مبارکی در نظام مقدس جمهوری اسلامی بود که در کنار مساجد، به فعالیت بپردازند که حاصل رشد و بالندگی جوانان و اقبال آنان به قرآن، نهج البلاغه و نماز است.

 

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد کرمانشاه، با بیان اینکه وضعیت کنونی مطلوب ما نیست، تصریح کرد: باید در هر مسجد یک کانون داشته باشیم که مردم آن را می گردانند و سیاستگذاری مسجد و محله برعهده خود آنان است به گونه ای که برنامه های فرهنگی متناسب با مسجد و محله را در کانون ها داشته باشیم.

 

وی با گرامیداشت 20 مهر سالروز سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه، گفت: مقام عظمای ولایت در سال 1390 سفر پر خیر و برکتی به استان کرمانشاه داشتند که علاوه بر پروژه های عمرانیف تخصیص اعتبار ویژه ای برای کانون ها صورت گرفت که شاید بتوان گفت مقدمات فرمایشات ایشان در خراسان شمالی در استان ما فراهم شد.

 

صفری، گفت: کرمانشاه اولین و آخرین استان بهره مند شده از اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری  است که رقمی بالغ بر 200  میلیون تومان از این محل به تجهیز کانون ها اختصاص یافت.

 

وی با بیان اینکه تاکنون به غیر از استان کرمانشاه هیچ استان دیگری موفق به دریافت این اعتبارات نشده است، افزود: تجهیزات مورد نیاز کانون ها از محل این اعتبار خریداری و میان آن ها توزیع شد.

 

صفری، اعلام کرد: کرمانشاه جزو استان هایی است که بیشترین امکانات را از محل این سفر دریافت کرد و بنا شد فصلی بازشده و هر ساله اعتباری برای تجهیز کانون ها اختصاص می یابد که حاصل همین سفر بود.

 

وی در مورد جشنواره مدهامتان، گفت: گرچه دستگاه های مختلف جشنواره ها و مسابقات را برگزار می کنند اما مدهامتان جایگاه خاص خود را دارد و ویژه کانون ها ست.

 

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد کرمانشاه، با اشاره به اعلام محدودیت های سنی و رشته ها که موجب کاهش تعداد شرکت کنندگان نسبت به سال های قبل شده است، عنوان کرد: جشنواره قرآن مدهامتان جایگاه خود را در کل کشور پیدا کرده است و مرحله استانی آن همزمان با ما در اکثر استان های کشور برگزار می شود.

 

وی با اشاره به راهیابی برگزیدگان این جشنواره به مرحله کشوری مدهامتان که آذرماه در مشهد مقدس برگزار می شود، گفت: رقابت های قرآنی مرحله استانی مدهامتان در رشته های قرائت، ترتیل، اذان، حفظ 20 جزء و کل قرآن، صحت قرائت و اذکار نماز برگزار می شود.

 

صفری، با بیان اینکه در این مسابقات از داوران برجسته استان بهره گرفته شده است، از زحمات کانون نورالحسین(ع) قدردانی کرد و گفت: در پیشنهاد به ستاد عالی کانون های مساجد کشور خواستار تبدیل این مرکز به یک مجتمع آموزشی کشوری شده ایم که در صورت تحقق این اتفاق شاهد اجرای برنامه های کشوری و حضور استان های مختلف در کرمانشاه خواهیم بود.

 

به گفته مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان کرمانشاه، مجتمع نورالحسین ضمن دارا بودن مکان مناسب و فرهنگی برای اجرای برنامه ها به گونه ای طراحی شده است که قابلیت برگزاری برنامه های کشوری را داراست.

 

وی در پایان با بیان اینکه استان کرمانشاه در آینده نزدیک میزبان زوار اربعین حسینی از 7 استان جهت عبور از مرز خسروی خواهد بود،  گفت: این استان از دیر باز مسیر عبور زائران عتبات عالیات بوده و مردم کرمانشاه با میهمان نوازی به زائران خدمت کرده اند.

 

صفری، با تأکید بر بسیج امکانات و ظرفیت های مردمی برای میزبانی هر چه بهتر از زائران اربعین حسینی، تأکید کرد: در این ایام تمام مساجد باید برای پذیرایی از زائران اباعبدالله الحسین(ع) آماده شوند.