شناسهٔ خبر: 21885816 - سرویس استانی
منبع: شبستان | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد:

تشکیل ۲۵ کمیته تخصصی جهت رفع ۳۰ آسیب در مراسم حج/جنایات علیه مسلمانان میانمار قابل اغماض نیست

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر گفت: تا کنون ۳۰ آسیب در مراسم حج شناسایی شده که برای رفع این آسیب‌ها ۲۵ کمیته تخصصی راه اندازی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزار شبستان از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت عصر امروز(20 مهر) در دیدار با آیت الله سبحانی، مرجع تقلید شیعیان که در مدرسه علمیه امام صادق(علیه السلام) برگزار شد، عنوان کرد: حج امسال علیرغم همه مباحثی که در ایران و عربستان وجود داشت، با عنایت مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، علما و مراجع عظام با موفقیت انجام شد.

 

حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی در حج امسال محقق شد

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تصریح بر اینکه حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی در حج امسال محقق شد، اظهار داشت: معنویت ویژه ای میان حجاج ایرانی در حج تمتع امسال وجود داشت، به طوریکه امسال زائران ایرانی بیشتر وقت خود را صرف امور معنوی کردند.

 

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر افزود: برگزاری دعای کمیل، جلسات معرفتی، مراسم سخنرانی و ویژه برنامه‌های مختلف در هتل‌ها از جمله فعالیت‌هایی بود که مورد استقبال حاجیان ایرانی قرار گرفت، همچنین مسئولان حج در طول مراسم حج با حجاج ایرانی دیدار داشتند.

 

حضور 15 هزار زائر اهل سنت ایرانی در حج امسال

 

وی با بیان اینکه امسال 15 هزار نفر از زائرانی ایرانی از اهل سنت بودند، گفت: حجاج اهل سنت ایرانی در مراسم حج امسال به شیوه مطلوبی با مسئولان همکاری می‌کردند.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به برگزاری دعای عرفه در مراسم حج اشاره کرد و افزود: در این مراسم، زائران خانه خدا حال و هوای غیرقابل توصیفی داشتند، همچنین در این مراسم، امکانات رفاهی بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برای حجاج ایرانی فراهم شد.

 

جنایات علیه مسلمانان میانمار قابل اغماض نیست

 

وی  تصریح کرد: ایران در حوزه دیپلماسی حج ارتباط گسترده ای با دیگر کشورهای مسلمان داشت که یکی از مباحث مهم در این جلسات، وضعیت تأسف بار مسلمانان در کشور میانمار بود.   

 

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر با تأکید بر اینکه جنایات علیه مسلمانان میانمار قابل اغماض نیست، ادامه داد: برخی از مردم میانمار در مراسم حج حضور داشتند و به تشریح وضعیت مسلمانان در این کشور می‌پرداختند.

 

تأکید بر دریافت دیه کامل شهدای مسجد الحرام و منا در حج سال 94

 

وی در ادامه به دیدار با وزیر حج عربستان اشاره کرد و اظهار داشت: در این دیدار، دریافت دیه کامل شهدای مسجد الحرام و منا در حج سال 94 مورد تأکید قرار گرفت؛ همچنین برای تضمین ایمنی حجاج ایرانی مباحثی مطرح شد تا زائران ایرانی به دور از مباحث سیاسی در مراسم حج شرکت کنند.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت یادآور شد: امسال برخی از خانواده‌های شهدای منا و مسجد الحرام در مراسم حج شرکت کردند و در مقبره الشهدا حضور یافته و بر مزار شهدا فاتحه ای قرائت کردند.

 

حضور بیش از 300 نخبه ایرانی در میان زائران حج تمتع امسال

 

وی در ادامه به برگزاری همایش ویژه نخبگان کاروان‌های حج اشاره و عنوان کرد: بیش از 300 زائر ایرانی در مراسم حج امسال دارای مدرک بالای دکتری بودند که در این همایش از نقطه نظرات آنان جهت بهبود مراسم حج و رفع مشکلات استفاده شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر اضافه کرد: بیش از 10 هزار نفر در نظرسنجی‌های مردمی حج تمتع امسال شرکت کردند که از نظرات ویژه و قابل قبول آنها در برگزاری مراسم حج در سال‌های آینده استفاده می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه امسال عناصر افراطی و تندرو در مسجدالحرام حضور نداشتند، گفت: امسال به گواه حجاج ایرانی، حج مطلوبی برگزار شد و امید است که با توافق پایدار میان ایران و عربستان، شرایط برگزاری عمره مفرده نیز فراهم شود.

 

شناسایی 30 آسیب در مراسم حج تمتع

 

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت عنوان کرد:  امسال 86 هزار زائر ایرانی در طول یک ماه در مراسم حج تمتع شرکت کردند که ایجاد شرایط مطلوب برای حجاج کار مشکلی بود.

 

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر بیان داشت: تا کنون 30 آسیب در مراسم حج شناسایی شده است که برای رفع این آسیب‌ها 25 کمیته تخصصی راه اندازی شده است تا در آینده شرایط مطلوب تری جهت برگزاری حج تمتمع داشته باشیم.