شناسهٔ خبر: 21885766 - سرویس استانی
منبع: مهر | لینک خبر

شهردار اسبق رشت در گفتگو با مهر:

گرگان شهر سیاست محوری برای توسعه نیست/ظرفیت های فراوان گردشگری

گرگان- شهردار اسبق رشت که به‌عنوان یکی از کاندیداهای نهایی تصدی شهرداری گرگان است اعتقاد دارد گرگان شهر سیاست محوری برای توسعه نیست ولی ظرفیت تبدیل شدن به شهر جهانی را دارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- زهرا بهرامی: ماراتن انتخاب شهردار گرگان در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک شده است که در جلسه غیرعلنی شامگاه دوشنبه شورای اسلامی شهر گرگان، مقرر شد جلسه بررسی سوابق چهار داوطلب نهایی و انتخاب شهردار به روز شنبه، ۲۲ مهرماه، موکول شود.

علیرضا حاج محمدعلی، محمدعلی طبرسا، سید محمدعلی ثابت قدم و ناصر حاج محمدی به مرحله نهایی تصدی ریاست شهرداری گرگان راه یافته اند شنبه یکی از این چهار نفر سکان شهرداری مرکز استان را به دست می گیرد؛ کرسی که نه تنها در ماه های اخیر بلکه در چهار سال گذشته یکی از پرحاشیه ترین پست های مدیریتی در استان گلستان بوده است.

با محمدعلی ثابت قدم شهردار اسبق رشت که یکی از گزینه های نهایی تصدی شهرداری گرگان است، حول محور مسائل مدیریت شهری مرکز استان به گفتگو نشستیم. وی معتقد است هرچند حواشی و بی اخلاقی هایی در فضای مجازی مطرح است اما چون هدف تعامل است از آن ها با صحه صدر می گذرم تا به خروجی مثبت که همان رضایمتندی مردم است برسیم.

تاکید بر منسجم سازی برنامه ها

شهردار اسبق رشت با تاکید بر اینکه گرگان شهر سیاست محوری برای توسعه نیست به خبرنگار مهر اظهار کرد: گرگان نیازمند برنامه ریزی و مشخص شدن برنامه هایی است که بتوان آن ها را اجرا کرد.

وی با بیان اینکه بعضی از این برنامه ها به طور کلی در قالب استراتژی ها و به طور جزیی در قالب پروژه های عملیاتی مطرح شده است، گفت: گرگان نیازمند آن است که تمام این برنامه های کلی و جزیی به درستی دیده شده و تاثیرات متقابل آن مورد توجه قرار گیرد و در یک ارتباط سازمانی و جغرافیایی خودش را نشان دهد.

نیاز است از ظرفیت بخش خصوصی و نظرات کارشناسان برای کیفی کردن روزمره و توسعه شهر کمک بگیریم و با تلفیق مطالعات و رفع ایرادات مسائل را پیش ببریمثابت قدم متذکر شد: این برنامه باید با یک افق زمانی مشخص و منابع مالی معلوم با رعایت تمام تهدیدها و فرصت ها تعیین شده و از آن مهم تر به اجرا گذاشته شود.

وی تاکید کرد: گرگان در کنار منسجم سازی برنامه ها نیازمند برسی تاثیرات طرح ها و برنامه های تدوین شده و یا در حال تدوین مانند طرح جامع شهر، طرح تفضیلی و طرح ترافیک است.

وی افزود: با وجود ضعف های کلی در گرگان، این شهر قابلیت و ظرفیت تبدیل شدن به مقصد گردشگری را دارد اما باید توجه داشته باشیم که در این مسیر به واسطه رفتارهای جامعه شناختی خود نباید ترافیک مازاد را در شهر تولید کنیم.

حل معضل ترافیک به سخت افزارهای پرهزینه نیاز ندارد

وی با بیان اینکه برای حل معضل ترافیک به سخت افزارهای  پرهزینه در گرگان نیاز نداریم، ادامه داد: در حالی که رشت به نسبت گرگان فشرده تر، پرجمعیت تر و کم وسعت تر بود توانستیم معضل ترافیک در این شهر را حل کنیم و اعتقاد دارم با مدل های مدیریتی، رفتاری و آموزشی که پایداری بیشتری دارند می توان ترافیک در شهری مانند گرگان را هدایت کرد.

ثابت قدم با تاکید بر اینکه در پایدارسازی اقتصادی یک شهر باید توازن بین موضوعات مختلف شهری برقرار شود، تصریح کرد: با نگاه غیرمتمرکز و محله محور می توان خیلی از معضلاتی را که در شهر هزینه ایجاد می کند را کاهش داد اما در عین حال باید به توانمندسازی بافت اجتماعی و محله ای هم توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نسخه مواجهه با هر محله متفاوت است، خاطرنشان کرد: بخشی از محلات شهر گرگان به دلیل کم برخورداری نیازمند نگاه حمایتی و سوبسید محور هستند و باید توانمندسازی جوامع محلی را با توجه به شرایط اجتماعی هر محله تنظیم و اجرا کنیم.

شهردار اسبق رشت با بیان اینکه بعضی از بافت های حاشیه ای نیازمند داشتن دفاتر نوسازی محله هستند، اضافه کرد: توانمندسازی محلات تنها با مشارکت اجتماعی شهروندان محقق می شود و باید در نظر داشت بعضی از محلات دچار مشکلات ثبتی و حقوقی هستند که باید حل شود.

وی با بیان اینکه نظام شهرسازی فقط نظام مجوز دادن و صدور پروانه نیست، تاکید کرد: در شهرسازی باید همه جهات را کنار هم قرار دهیم و با توجه به عقبه فرهنگی، تاریخی و زیستی و ... قابلیتی ایجاد کنیم که پتانسیل های شهر گرگان به مقیاس ملی و جهانی تبدیل شود.

به بافت تاریخی گرگان توجه نشده است

ثابت قدم با یادآوری اینکه شهر رشت به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو به ثبت رسیده و جهانی شده است، گفت: گرگان قابلیت برندسازی و تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری و شهر جهانی را دارد به شرط آنکه جهانی بیندیشیم و محلی عمل کنیم.

وی یادآور شد: گرگان دارای نخستین بافت ثبت شده تاریخی کشور و سومین بافت تاریخی پر وسعت در کشور است اما به جرات می توان گفت تاکنون اصلا به آن توجه نشده است و اتفاقات در مورد آن در حد مراودات اداری بود که معتقدم در همین حد هم با ارزش است.

وی افزود: گرگان قابلیت برندسازی در حوزه فرهنگی را به واسطه تکثر اقوام و شخصیت های به نام فرهنگی و هنری دارد و می تواند به واسطه داشتن آثار شاخص فرهنگی مانند بافت تاریخی و دیوار دفاعی و ظرفیت های گردشگری دریا، جنگل و کویر در کنار جشنواره ها و برنامه رویداد محور به یک مقصد بزرگ گردشگری تبدیل شود.

بخشی از محلات شهر گرگان به دلیل کم برخورداری نیازمند نگاه حمایتی و سوبسید محور هستند و باید توانمندسازی جوامع محلی را با توجه به شرایط اجتماعی هر محله تنظیم و اجرا کنیمثابت قدم با تاکید بر اینکه گرگان نیازمند تلفیق کالبد، فرهنگ و هنر است چیزی که تاکنون در شهر گرگان نادیده گرفته شده است، متذکر شد: گرگان نیازمند آن است که لینک طرح ها و برنامه های آن با هم درست بسته شود؛ در شهرداری که گرفتار روزمرگی و پاسخگویی به مردم است نیاز است از ظرفیت بخش خصوصی و نظرات کارشناسان برای کیفی کردن روزمره و توسعه شهر کمک بگیریم و با تلفیق مطالعات و رفع ایرادات مسائل را پیش ببریم.

وی با بیان اینکه هم اکنون دو سه سرمایه گذار آمادگی کتبی خود را برای سرمایه گذاری در گرگان به بنده تحویل داده اند، تاکید کرد: انضباط و نظم در اجرا و تصمیم و وجود عزم برای اجرای برنامه ها یکی از نیازهای اصلی است و به اعتقاد من دیگر ظرفیت سعی و خطا و همچنین فرصت سوزی برای قابلیت های گرگان وجود ندارد.

گرگان نیازمند همگرایی است

ثابت قدم ادامه داد: گرگان نیازمند همگرایی در شورا و شهرداری و با مجموعه مدیران استانی و ملی است و باید از تمام ظرفیت های فردی، فرهنگی، اجتماعی و ... برای توسعه آن بهره ببریم.

وی با تاکید بر اینکه نباید نگاه تک بعدی به یک قشر و یک فعالیت در شهر گرگان داشته باشیم، اضافه کرد: نگاه تک بعدی به پروژه های عمرانی باعث توسعه گرگان نمی شود بلکه باید ابعاد مختلف فرهنگی، عمرانی و ورزشی و ... را مد نظر قرار داده و شهرداری به عنوان یک متصل کننده خوب بین بخش عمومی و خصوصی و همچنین شهروندان عمل کرده و فعالیت ها را برون سپاری کند.

شهردار اسبق رشت با تاکید بر اینکه شفافیت مالی در شهرداری بسیار مهم است، تصریح کرد: مشکلات مالی در همه شهرداری ها وجود دارد اما مهم میزاب بدهی شهرداری نیست بلکه نسبت ثروت و طلبکاری با بدهی بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه اصلا اعتقادی ندارم اگر شهردار گرگان شدم بگویم شهرداری فلان میزان بدهی دارد و من منجی هستم، خاطرنشان کرد: من به آینده نگاه می کنم و نه به گذشته حتی اگر این گذشته در میزان رای من تاثیر بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه پرداختن به حاشیه متن را تحت الشعاع قرار می دهد، بیان کرد: اگر مدیر به حوزه کاری اش مشرف باشد می تواند از گذشته و تجربیات مثبت آن چراغی برای آینده بسازد.

ثابت قدم تاکید کرد: قطعا به دنبال آن نیستم با گذشته ای که برای آن حاشیه تعریف می کنند حال و آینده را از دست بدهم چرا که با دعوای مسئولان کاری ندارم و معتقدم شهروندان باید نسبت به شهرشان حساس شوند و حساس شدن مردم تاثیرات مثبت خود را در شهر نشان می دهد.

وی متذکر شد: هرکار سازمان یافته به ساختار و ساز و کار مناسب و همچنین منابع انسانی نیاز دارد و اگر شهردار شوم اتوبوسی نمی آیم چرا که اعتقادی به نیروهای بیرون شهرداری ندارم به غیر از بخش خصوصی که می تواند به توانمندسازی مجموعه کمک کند.