شناسهٔ خبر: 21885428 - سرویس استانی
منبع: راه دانا | لینک خبر

حقوق کودک، حقیقتی پنهان

این روزها حقوق برخی از کودکان جهان نادیده گرفته می شود، کودکان میانماری، کودکانی هستند که حقوق آن ها نادیده گرفته شده، کودکانی که به دست غیر مسلمانان زنده زنده کشته می شوند و حتی حق نفس کشیدن و زندگی کردن از آن ها گرفته می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  هنرما؛این روزها حقوق برخی از کودکان جهان نادیده گرفته می شود. کودکان میانماری، کودکانی هستند که حقوق آنها نادیده گرفته می شود. کودکانی که به دست غیر مسلمانان زنده زنده کشته می شوند و حتی نفس کشیدن و زندگی کردن از آنها گرفته می شود. در سال ۱۹۴۶ بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا، مجمع عمومی سازمان ملل به‌منظور حمایت از کودکان، سازمانی به نام یونیسف را ایجاد کرد که نخست «انجمن بین‌المللی ویژه کودکان سازمfملل» نام گرفت. در سال ۱۹۵۳، یونیسف یکی از بخش‌های دائمی در سازمان ملل متحد شد و روز ۸ اکتبر روز جهانی کودک نام‌گذاری شد. پیمان‌نامه حقوق کودک، یک کنوانسیون بین‌المللی است که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند. دولت‌هایی که این معاهده را امضا کرده‌اند موظف به اجرای آن هستند و شکایت‌های راجع به آن به کمیته حقوق کودک ملل متحد تسلیم می‌شود.
این کنوانسیون در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ مورد پذیرش مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت و از ۲ سپتامبر ۱۹۹۰ (سی روز پس از تودیع بیستمین سند تصویب یا الحاق) لازم‌الاجرا شده‌است. تاکنون ۱۹۳ کشور (تمام اعضای ملل متحد به جز ایالات متحده آمریکا و سومالی) این سند را امضا کرده‌اند و در ۱۴۰ کشور اجرا می‌شود و به این ترتیب مقبول‌ترین سند حقوق بشر در تاریخ است. دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در سال 1372 به این پیمان نامه پیوست، البته با این شرط که هر گاه مفاد پیمان نامه در هر مورد و در هر زمان با قوانین داخلی ایران و موازین اسلامی تعارض پیدا کند، دولت ایران ملزم به رعایت آن نباشد.

کودک بر اساس ماده یک پیمان‌نامه حقوق کودک به هر انسان کمتر از ۱۸ سال گفته می‌شود. مگر آن که قانون قابل اعمال در مورد کودک سن قانونی کمتری را تعیین کرده باشد. این کنوانسیون شامل ۵۴ ماده و دو پروتکل اختیاری بوده که چهار اصول پایه‌ای آنرا جهت می‌دهد:
هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد، زمانی‌که در رابطه با کودکان تصمیم‌گیری می‌شود، باید منافع عالیه آنان در راس قرار گیرد، کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند، کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و این نظرات در تمامی اموری که به آنها مربوط می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد.
نوید مسائلی، مدیر عامل موسسه مردم نهاد طلوع مهرودوستی درباره بیانیه موسسه مردم نهاد به مناسبت روز جهانی کودک می گوید: سازمان مردم نهاد طلوع مهرودوستی با حضور خود در جامعه نقشی ماندگار و یگانه از آرمان خواهی و آزادگی و شرافت در سطر سطر فعالیت های اجتماعی جوانان این استان به یادگار گذاشته است.
او می گوید: جنبشی که برای کودکان کار و متکی بر عقلانیت و احساساتی است که توامان در جوانان فعال در زمینه فعالیت های بشردوستانه متبلور می شود. در ایران اسلامی، سیمای واقعی و شفاف انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و سازندگی اجتماعی را می توان در پرتو تلاش ها و مجاهدت های جوانان مشاهده کرد؛ هر جا که جوشش و کوشش در حوزه کودکان کار به ثمر نشسته است، نشانی از حضور گرم و فعال جوانان به چشم می خورد.
به گفته مسائلی، گاهی فاجعه های اتفاق افتاده در خصوص کودکان آن‌قدر عمیق است که درک جوانب آن دشوار می‌شود، خبرهای دل‌خراش داخلی ناشی از تجاوز، قتل و سوء استفاده از کودکان و همچنین حملات گسترده و سازمان یافته برخی عناصر تندرو علیه مسلمانان روهینگیایی در میانمار که در نتیجه آن انسان های بی گناه بسیاری از جمله کودکان جان خود را از دست داده یا از محل سکونت خود آواره گردیده، موجی از خشم و نفرت و انتقام را در کشور به راه انداخته است.
به گفته مدیر عامل موسسه مردم نهاد طلوع مهرودوستی، تمامی این اتفاقات داخلی حاکی از عملکرد نادرست برخی از دستگاه های دولتی و سازمان های مردم نهاد و در سطح بین الملل ناشی از نقض فاحش حقوق بشر و اصول بنیادین در کنوانسیون های بین المللی بویژه کنوانسیون حقوق کودک است.

به اعتقاد او، کارکودک، تجاوز، قتل، سوء استفاده، بی سوادی، نژادپرستی، تضاد طبقاتی و ملیتی، حاشیه نشینی نشانه‌هایی از بی کفایتی برخی مسئولان و سازمان های مردم نهاد است که سعی در حل ریشه ای مسائل در این حوزه را ندارند و درگیر سیاه نمایی جامعه با رسانه‌ای کردن مسائل حاشیه ای و یا بی توجه ای به واقعیت های موجود و پاک کردن صورت مسئله هستند.

مسائلی می افزاید: جریان ها و گروه هایی با تبلیغات جعلی و بهانه‌هایی همچون حقوق‌بشر و حقوق‌کودکان، دستاویزهای مطلوب دشمنان نظام را در مسائل حقوق‌بشری ایجاد می کنند، بنابراین موسسه مردم نهاد طلوع مهر و دوستی به عنوان عضوی از جامعه مدنی و به نمایندگی از طرف نهادهای غیردولتی فعال در حوزه کودکان کار ضمن اعلام تأثر عمیق و همدردی با کودکان در معرض آسیب، مصرانه خواستار واکنش سریع، فوری و قاطع مسئولان دلسوز و انقلابی و تمامی آحاد جامعه بالاخص جوانان نسبت به اتفاقات مذکور در داخل و خارج از ایران است.
با این اوصاف تنها یک هفته را به کودکان اختصاص می دهند. فیلم های سینما را بر همین اساس می چینند. برنامه خانه های کودک پررنگ تر می شود اما متاسفانه آنگونه که باید درباره حقوق کودک سخن نمی گویند. بسیاری از خانواده ها از این حقوق مطلع نیستند و به صرف اینکه برای کودکشان لباس و خوراک تهیه کنند حقوقش را رعایت کرده اند. در حالی که همه حقوقی که برای انسان های بزرگ وجود دارد برای کودکان هم وجود دارد و بسیاری از ما این حقوق را نادیده می گیریم.
موضوعات کودک کشی و کودک آزاری های پی در پی که در جامعه وجود دارد همه مبتنی بر این موضوع است که حقوق کودکان نادیده گرفته می شود. ای کاش هر روز، روز کودک بود تا به این موضوع فکر می‌کردیم که توجه به کودکان زمان و مکان نمی شناسد.

انتهای پیام/