شناسهٔ خبر: 21367950 - سرویس علمی-فناوری
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس تا 3سال آینده/ افزایش سرانه مدارس تا پایان برنامه ششم

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس گفت: برای استانداردسازی گرمایشی فضاهای آموزشی تا سه سال آینده زمان لازم داریم.

صاحب‌خبر -

استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس تا 3سال آینده/ افزایش سرانه مدارس تا پایان برنامه ششمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمد تقی نظرپور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در برنامه تلویزیونی روی خط خبر در خصوص روند آماده‌سازی مدارس و  فضاهای آموزشی برای مهرماه 96 عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار تعداد پروژه‌های آموزشی از 810 نفر به هزار و 146 افزایش یافته است، همچنین تعداد کلاس‌های درس برای مهر ماه سال جای از چهار هزار و 200 به چهار هزار و 918 رسیده است که روند قابل قبولی را نشان می‌دهد؛  امیدواریم بتوانیم بخشی از کلاس‌های درس را به بهره‌برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه تعداد کلاس‌های نام برده در تمامی استان‌ها پراکنده است، افزود: 11 استان کشور فضای آموزشی کمتر از سرانه متوسط دارند و با توجه به عدالت آموزشی برای جبران این مسئله برنامه‌ریزی‌هایی شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: 617 کلاس در خراسان رضوی، 522 کلاس در سیستان و بلوچستان و 483 کلاس درس در تهران به بهره‌برداری می‌رسند چرا که سرانه‌ای کمتر از استاندارد کشور را دارند.

نظرپور با بیان اینکه سرانه آموزشی در تهران 4.36  متر مربع برآورد شده است، تصریح کرد: سرانه کشوری 5.17 متر مربع است هر چند تا استاندارد موجود که 8.39  متر مربع است فاصله بسیاری داریم.

وی اظهار کرد: در مجموع نزدیک به 564 هزار کلاس درس داریم که این عدد به کلاس‌های درس موجود اضافه خواهد شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به اینکه اکنون 24 هزار و 500 کلاس درس در دست احداث است گفت: تا سه الی چهار سال آینده پروژه‌های موجود در حال تکمیل خواهد بود و ضرورت دارد پروژه‌های جدیدی را نیز احداث کنیم.

نظرپور با بیان اینکه 50 درصد پروژه‌ها توسط خیرین ساخته شده است، تصریح کرد: این روند از سوی خیرین قابل تقدیر است و تجهیز مدارس اغلب از محل اعتبارات دولتی برای مدارس نوساز یا بازسازی شده استفاده می‌کنیم.

استانداردسازی گرمایشی 300 هزار کلاس درس

وی با اشاره به اینکه در ساخت مدارس دوام کار و بهره‌وری از مصالح بومی از اهمیت بسزایی برخوردار است، عنوان کرد: مصالح بومی و ماندگاری و زیبایی کار تأثیر گذار خواهد بود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در مورد استانداردسازی فضاهای آموزشی اظهار کرد: در بحث سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی توجه به استانداردها را در دستور کار داریم، بر همین اساس 150 هزار کلاس درس استانداردسازی شده و تا پایان سال 96 به 300 هزار افزایش پیدا می‌کند.

نظرپور گفت: 83 هزار کلاس درس استانداردسازی نشده است؛ به این معنا که از سیستم گرمایشی مرکزی استاندارد بهره‌ نگرفته‌اند و با استفاده از سیستم‌های تابشی و بخاری‌های گازی تجهیز می‌شوند.

وی افزود: در نظر داریم به هیچ عنوان سوخت داخل کلاس‌های درس نباشد به همین دلیل در استاندارد‌سازی فضاهای آموزشی سیستم مرکزی که خارج از فضای کلاس باشد بهره می‌گیریم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد: تا سه سال آینده و با اعتباری حدود 700 میلیارد تومان  استانداردسازی گرمایشی 83 هزار فضای آموزشی به پایان می‌رسد.

 اعتبار 100 میلیارد تومانی برای تجهیز مدارس

نظرپور با اشاره به اینکه 100 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز مدارس کشور در نظر گرفته شده است، گفت: این امر برای مدارس نوساز و بازسازی شده اجرایی خواهد شد.

وی در مورد نسبت کلاس‌های درس دانش‌آموزان بیان کرد: این نسبت در استان‌ها و حتی مناطق شهری و روستایی متفاوت است و بر همین اساس 30 درصد کلاس‌های درس در مناطق روستایی و 70 درصد کلاس‌های درس در مناطق شهری وجود دارد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: با وجود کلاس‌های درس در مناطق شهری و روستایی 53 درصد پروژه‌های جاری مربوط به مناطق روستایی و 47 درصد مربوط به مناطق شهری است، چرا که تعداد کلاس‌های درس در روستا ها کم بوده و باید آن را افزایش دهیم.

تا سرانه آموزشی استاندارد فاصله داریم

نظر پور با اشاره به اینکه تا رسیدن به سرانه استاندارد فاصله بسیاری وجود دارد، بیان کرد: به نظر می‌رسد با برنامه‌های موجود بتوانیم سرانه متوسط کشور را تا پایان برنامه ششم به 6 متر مربع برسانیم.

وی افزود: البته این مسئله در شرایطی محقق خواهد شد که جمعیت دانش‌آموزی 12 میلیون و 700 هزار  نفر فعلی را حفظ کند از طرفی پیش‌بینی‌ها در برنامه ششم نشان می‌دهد جمعیت دانش‌آموزی تا پایان این برنامه به چهارده و نیم میلیون نفر خواهد رسید که با توجه به این شرایط باید ضمن حفظ وضعیت موجود برای برنامه‌های جدید نیز تلاش کنیم همچنین مدارس 2 نوبته را کاهش دهیم.

 965 کلاس درس مقاوم‌سازی می‌شوند

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: تعدادی از فضاهای آموزشی کشور نیازمند تخریب و بازسازی هستند که در اجرای قانون برنامه ششم و بودجه سنواتی نیز  لحاظ شده‌اند.

نظر پور افزود: بر اساس برنامه‌ریزی ها 6 هزار و 200 کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند و 965 کلاس نیاز به مقاوم‌سازی دارند که اعتباری بالغ بر یک هزار و 200 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه اعتبار سه میلیون دلاری برای مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی لحاظ شده است، گفت: در شرایط تخصیص اعتبارات مذکور می‌توان اقدامات قابل توجهی در حوزه مقاوم‌سازی انجام داد.

حفظ ایمنی کلاس‌های کانکسی قابل حمل

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در مورد جمع‌آوری کلاس‌های چوبی و سنگی تصریح کرد: 987 کلاس درس با چنین شرایطی داریم که با برنامه‌ریزی‌های منسجم بخشی از آن تا پایان سال 96 و بخشی در سال 97 جمع‌آوری خواهند شد.

نظرپور در مورد کلاس‌های کانکسی با اشاره به اینکه هزار و 700 کلاس با چنین شرایطی داریم، عنوان کرد: در مناطق کوچ نشین وجود کلاس‌های کانکسی قابل حمل اجتناب‌ناپذیر بوده اما باید ایمنی لازم را در کانکس‌ها برقرار کنیم.

وجود 48 مدرسه ماندگار در کشور

وی در مورد مدارس ماندگار عنوان کرد: اکنون 48 مدرسه ماندگار در کشور داریم و تلاش می‌کنیم تعداد آن‌ها را افزایش دهیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: نقشه‌های معماری به کار رفته در مدارس باید متناسب با اقلیم منطقه باشد، چرا که چنین شرایطی به ماندگاری  فضاها و اثرگذاری بهتر کمک خواهد کرد.

نظر پور در مورد نگهداری از مدارس عنوان کرد: اگر در بحث نگهداری مدارس توجه نکنیم بناهای جدید نیز به سرعت از بین  خواهند رفت؛ بنابراین نگهداری موضوع مهمی در افزایش سن آموزشی دارد.

وی با اشاره به اینکه معلمان و دانش‌آموزان در امر نگهداری از فضاهای آموزشی مؤثر هستند، گفت: فرهنگ‌سازی برای دانش‌آموزان به طور غیر مستقیم اثرگذاری بیشتری دارد و باید در برنامه‌های آموزشی این مسئله  لحاظ شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس یادآور شد: برای توجه به حفظ محیط زیست باید آن را در مدارس آموزش دهیم و ایجاد فضاهای سبز در مدارس گام مهمی در اثربخشی آموزه‌های مربوط به محیط  زیست محسوب می‌شود.

انتهای پیام /