شناسهٔ خبر: 21365723 - سرویس فرهنگی
منبع: ایرنا | لینک خبر

فیلم ماجان گامی برای حل مشکلات کودکان معلول به زبان هنر هفتم

تهران- ایرنا- مهتاب کرامتی بازیگر سینما فیلم «ماجان» را گامی برای حل مشکلات کودکان معلول به زبان هنر هفتم دانست و گفت: در این عرصه باید فیلم های اثرگذار فراوانی ساخته شود و به شکل های مختلفی معضلات این کودکان در خانه و جامعه مورد بررسی قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

بازیگر فیلم سینمایی «عصر یخبندان» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: فرزندی ندارم و بازی در فیلم ماجان به عنوان مادر سه فرزند به ویژه معلولیت یکی از آنان، برای من چالشی بسیار بزرگ بود.
وی درباره نقش خود در این فیلم به عنوان مادر یک کودک معلول که با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند، اظهار کرد: در بسیاری از موارد فکر می کردم که این کودکان معلول چگونه از دریچه چشمان خود جهان را می بینند و این سوال مطرح است که آیا حق داریم برای آینده این کودکان تصمیم بگیریم.
کرامتی دعا کرد تا علم به اندازه ای پیشرفت کند که بتوانیم از تمام درونیات ذهنی این کودکان معلول با خبر شویم و در آن زمان شاید بسیاری از مسائل و مشکلات آنان به راحتی حل شود.
وی درباره علت انتخاب نقش مولود در فیلم ماجان گفت: پس از این که یک فیلمنامه به من داده می شود، آن چیزی که مرا برای انتخاب نقش ترغیب می کند، در ابتدای امر داستان است و اگر این داستان به خوبی روایت شده باشد به مرحله بعد می روم که مربوط به شخصیتی است که باید ایفای نقش کنم.
کرامتی افزود: بعد از این مرحله عوامل پشت دوربین و کسانی که قرار است دو ماه از زندگی ام را با آنان بگذرانم، اهمیت دارد و تمام این مسائل باعث شد تا این نقش را بپذیرم؛ زیرا این فیلمنامه داستانی است که باید به آن پرداخته شود و تمام کودکان معلول حق دارند که از امکانات ویژه برای زندگی، بازی، تحصیل و آینده خود برخوردار باشند. حالا درنظربگیرید این اتفاق در خانواده ای بیافتد که پدر خانواده کودک را نمی خواهد و همین مساله باعث گسست در خانواده می شود.
وی همچنین گفت: در فیلم ماجان، مادر به این مساله فکر می کند که چه کند. آیا از کودک سوم و معلول خود بگذرد تا دو فرزند دیگرش به نتایج مثبتی در زندگی خود برسند و پسر بزرگ این خانواده نیز به سنی رسیده که می تواند رودرروی مادر بایستد و انتخاب کودک دارای معلولیت باعث این اتفاق شده است.
کرامتی این مسائل را عاملی برای ایجاد شکاف و گسست در این خانواده ها دانست و افزود: آن پسری که به سن بلوغ نیز رسیده باید یکی را از میان مادر و پدر خود انتخاب کند و تمام این مسائل از معضلاتی است که باید به آن پرداخته شود.
وی، صبر و تحمل را چاره چنین خانواده هایی دانست و گفت: از خداوند برای خانواده هایی که دچار چنین مشکل بزرگی هستند، صبوری می خواهم تا این مشکل را حل کنند و به زندگی خود به گونه ای که در حق سایر اعضای خانواده اجحاف نشود، ادامه دهند.
کرامتی فیلم ماجان را ادامه فیلم به «رنگ خدا» ساخته مجید مجیدی ندانست و گفت: سینما کاملا سلیقه ای است، به گونه ای که یک نفر ممکن است از فیلمی تنفر پیدا کند ولی فرد دیگری از همان فیلم راضی باشد و ما به سلیقه های همه احترام می گذاریم ولی باید بگویم درباره این فیلم تحقیقات فراوانی صورت گرفته و حتی تک تک جملات و صحنه های فیلم مورد بررسی قرار گرفته است.

** تلنگری به مسئولان وزارت بهداشت
بازیگر فیلم سینمایی «جامه دران» بیشترین سهم برای حل مشکلات کودکان معلول را متوجه مسئولان کرد و گفت: وقتی درباره یک معضل اجتماعی صحبت می کنید، سهم مسئولان از همه مردم بیشتر است زیرا آنان باید زیرساخت ها را فراهم کنند.
نویسنده فیلم سینمایی ماجان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه این فیلم برای بیان مشکلات درون خانواده های معلولان و نه دستگاه ها بوده ولی امیدواریم این فیلم تلنگری به مسئولان وزارت بهداشت باشد تا صدای این خانواده ها را بشنوند.
لیلا لاریجانی افزود: هرگاه برای تحقیق به مراکز مختلف می رفتیم با برخی افراد به ویژه در مراکز توانبخشی و بهزیستی روبه رو می شدیم که با التماس از ما می خواستند تا در گوشه ای از فیلم این مشکل بیان شود و صدای آنان را به گوش مقامات مسئول برسانیم و به مسئولان بگوییم که با اختصاص بودجه بیشتر و متناسب با معضلات بزرگ این عزیزان، بخشی از دردشان را التیام بخشند.
وی از بیمه تامین اجتماعی برای پوشش مخارج توانبخشی معلولان به عنوان یکی از این بودجه ها یاد کرد.

** روانشناسان به کمک خانواده های معلولان بشتابند
لاریجانی همچنین گفت: کمک روانشناسی به خانواده های معلولان صورت نمی گیرد و بخش اندکی از این خانواده ها تحت پوشش هستند که آن کمک ها نیز بسیار ناچیز است.
این نویسنده سینما افزود: اگر روانشناس در کنار خانواده های معلول قرار گیرد و این خانواده ها بتوانند هزینه های توانبخشی را بپردازند، شاید بخشی از مشکلات، قابل تحمل شود.
وی ادامه داد: توجه داشته باشیم که این کودکان قربانی هستند. یعنی قربانی مسائلی همچون ژنتیک، مسائل دارویی بیمارستان و حتی چند ثانیه دیر رسیدن اکسیژن هنگام زایمان و بسیاری از این کودکان که حتی فلج کامل هستند از نظر ادراکی دارای احساس هستند و خشم و مهربانی را تشخیص می دهند و نامهربانی به چنین موجوداتی که توانایی ندارند، ظالمانه است.

** هر مشکلی را تاوان زندگی ندانیم
نویسنده فیلمنامه ماجان گفت: هر مشکلی که در زندگی به وجود می آید، حتما تاوان و مجازات انسان نیست و در واقع گاهی محکی برای قوی تر شدن انسان است و در فیلم ماجان نیز می بینیم که برخی مشکلات به عنوان امتحان و محکی برای انسان ها است.
وی افزود: در فیلم ماجان می بینیم که برخی مشکلات به عنوان امتحان و محکی برای افراد است و همین تفاوت نگاه در مولود و هاشم چالش بزرگ فیلم است که یکی فرزند معلولش را تقاص گناه می داند و دیگری می گوید، خدا می خواهد ما را امتحان کند و ببیند آیا می توانیم انسان های بهتری باشیم یا نه.
لاریجانی تاکید کرد: البته ما تعمد نداشتیم که از هاشم (فرهاد اصلانی) یک شخصیت بد پدرانه بسازیم بلکه برعکس گاهی به او حق می دهیم و بر او دل می سوزانیم زیرا بسیاری از مردم نمی توانند چنین فرزندانی را در خانه نگه دارند و از این رو باید وضعیت هاشم نیز درک شود.
وی اضافه کرد: در دنیا بحث بر سر این مساله است که باید خانواده های کودکان معلول را چنان از نظر روانی و مالی توانمند ساخت که خودشان قادر به نگهداری از کودکانشان باشند و این جزو خدمات اجتماعی دولت ها محسوب می شود اما ارائه این خدمات در کشور ما با ایده آل های جهانی فاصله زیادی داشته که طبعا تبعات تلخی را به همراه دارد.
لاریجانی اظهار امیدواری کرد تا جامعه ما روزی شاهد ارائه خدمات اجتماعی دولت به این قشر از خانواده ها باشد و دولت در مواجهه با چنین خانواده هایی آنان را تنها نگذارد و با ارائه خدمات روانشناختی، مددکاری و توانبخشی کیفیت زندگی معلولان و خانوادهای آنها را بالا ببرد.
فیلم ماجان به کارگردانی رحمان سیفی آزاد، تهیه کنندگی محمدمهدی عسگرپور و نویسندگی لیلا لاریجانی و با بازی مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی، سیما تیرانداز و بابک انصاری در بخش چشم انداز سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به مدت صد دقیقه به نمایش درآمد. این فیلم روایتگر قصه زن و شوهری است که با چالش بزرگی در مواجهه با فرزند معلول خود رو به رو هستند.
نمایش فیلم سینمایی ماجان از 15 شهریور ماه در گروه استقلال آغاز شده است و به مناسبت فرارسیدن 21 شهریورماه روز ملی سینما، بلیت سینماهای کشور تا پایان هفته دفاع مقدس (هفتم مهر) نیم بها خواهد بود.
فراهنگ ** 1003 ** 1834
خبرنگار: محمدرضا جعفرملک * انتشار: ناهید شفیعی

انتهای پیام /*