شناسهٔ خبر: 21362476 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناسان کنترل تسلیحاتی برحمایت از توافق هسته ای ایران تاکید کردند

صاحب‌خبر -

به گزارش روزپنجشنبه تارنمای انجمن منع گسترش تسلیحاتی، این گروه از دانشمندان با ابراز نگرانی از تصمیم ترامپ درباره لغو توافق اعلام کردند توافق سال 2015 مورد مذاکره بین دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا و دولت های انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه دستاوردی در زمینه تلاش های منع گسترش تسلیحاتی بوده و موثر واقع شده است.
دراین بیانیه آمده است: برجام یک موفقیت مهم در زمینه دیپلماسی چندجانبه و اجرای کامل آن برای صلح وامنیت بین المللی مهم است.
این توافق از زمان اجرا در ژانویه 2016، به شکل چشمگیری خطر برنامه هسته ای ایران را کاهش داده و امکان نظارت بی سابقه و اقدامات برای شفاف سازی را فراهم کرده به طوری که شناسایی هر گونه تلاشی از سوی ایران برای پیگیری سلاح هسته ای در آینده را امکان پذیر می کند.
برجام همچنین احتمال بروز رقابت هسته ای در منطقه را کاهش داد.
این بیانیه با تاکید بر عمل به تعهدات ایران تحت برجام آمده است: «دنیل کوتس» مدیر اطلاعات ملی ترامپ در گزارش ارزیابی جهانی تهدید در مه 2017 (اردیبهشت 96) تصدیدق کرد که برجام «شفافیت فعالیت هسته ای ایران را افزایش داده است» و «زمان لازم برای ایران جهت تولید مواد شکافت پذیر کافی برای سلاح هسته ای را از چند ماه به حدود یک سال» گسترش داده است. قبل از مذاکرات در سال 2013 این زمان دو تا سه ماه بود.
برجام به شکل موثری توانایی ایران برای تولید و جداسازی پلوتونیوم برای ساخت سلاح هسته ای را دستکم تا 15 سال کاهش داده است. ایران قلب راکتور اراک را خارج و آن را با بتن پر کرد و با گروه EU3+3درباره طراحی هسته جدید راکتور که تولید پلوتونیوم را 10 برابر کاهش می دهد، همکاری می کند. ایران متعهد شده تحقیقات درباره پردازش دوباره سوخت استفاده شده را متوقف کند که این امر توانایی ایران برای استخراج اورانیوم از هر سوخت هسته ای را کاهش می دهد. ایران همچنین توافق کرده که سوخت استفاده شده را برای 15 سال به خارج ارسال کند.
در بیانیه ضمن اشاره به گزارش آژانس درباره پایبندی به توافق هسته ای از روز اجرای برجام آورده است: برجام امکان نظارت مداوم بر فعالیت های اصلی ایران از جمله درباره استخراج اورانیوم و تولید سانتریفیوژ و اجرای پروتکل های الحاقی را فراهم می کند که اطلاعات وامکان دسترسی به تاسیسات هسته ای ایران را ایجاد می کند. سطوح غنی سازی نیز در زمان واقعی تحت نظارت است.
برجام نشان داده درمقابل مشکلاتی که بروز می کند انعطاف پذیر و پاسخگو است. وقتی تولید آب سنگین ایران دو بار اندکی از محدود تعیین شده در برجام فراتر رفت آژانس متوجه مقدار مازاد شد و ایران فورا وضعیت را اصلاح کرد که هرگز خطر گسترش تسلیحاتی را نداشته است.
تا آگوست (مرداد) امسال هیچ سازمان بین المللی یا دولتی ایران را به تخطی از برجام متهم نکردند.
این بیانیه افزود: ما قاطعانه از تلاش ها برای نظارت و تاکید بر پایبندی به برجام حمایت می کنیم اما نگران اظهارات دولت دونالد ترامپ هستیم که احتمالا به دنبال بهانه برای متهم کردن ایرن به عدم همکاری یا پایبند نبودن به توافق است تا با این بهانه تحریم های هسته ای را بار دیگر علیه ایران اعمال کند.
خروج از این توافق بدون ارائه ادله کافی خطر از سرگیری برخی فعالیت های هسته ای ایران از جمله غنی سازی در سطح بالاتر و افزایش تعداد سانتریفیوژهای فعالش را دارد.
این گروه از دانشمندان خاطرنشان کردند: اقدام یکجانبه آمریکا به ویژه بر اساس ادعای تقلب ایران در توافق آمریکا را منزوی خواهد کرد. آمریکا با چنین اقدامی در ایران و دیگر شرکای آمریکا در حمایت از مذاکرات در خصوص توافقات جدید ایجاد دلسردی می کند. این اقدام جلوی اقدام آمریکا برای دستیابی به توافقات منع گسترش تسلیحاتی در آینده را هم با ایران و هم جامعه بین المللی در سطحی گسترده می گیرد.
در پایان این بیانیه آمده است تا وقتی ایران به طور کامل برجام را اجرا می کند این توافق به منافع امنیت آمریکا و شرکایش در این توافق، کشورهای منطقه و جامعه بین المللی کم می کند. خروج از توافق احتمال بروز درگیری گسترده در خاورمیانه را ایجاد کرده و می تواند باعث بروز رقابتی هسته ای بی ثبات کننده در منطقه شود.
ما قویا از همه طرف های برجام می خواهیم به تعهدات خود در قبال اصول توافق احترام گذاشته و از اقدامات و اظهارات تضعیف کننده تداوم اجرای موثر برجام خودداری کنند.
درنهایت از دولت ترامپ و کنگره می خواهیم به تعهدات خود تحت توافق ادامه دهند و از اقداماتی که تعهدات آمریکا را تضعیف می کند، اجتناب کنند.
این بیانیه توسط مقامات مذاکره کننده هسته ای آمریکا، مقامات ارشد سابق منع گسترش تسلیحاتی، مقامات اطلاعاتی، مدیر کل سابق سازمان انرژی اتمی، عضو سابق کمیته کارشناسان ایران در سازمان ملل و کارشناسان ارشد هسته ای آمریکایی و سراسرجهان امضا شده است.
اروپام 9158/ 1064

انتهای پیام /*

برچسب ها

سیاسی

ر

ر