شناسهٔ خبر: 21362454 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انتقاد هیلاری کلینتون از نظام انتخاباتی الکترال کالج

کلینتون در گفتگو با سی ان ان ضمن اشاره به نقص های نظام انتخاباتی الکترال کالج گفت: من فکر می کنم وقت آن است که این نظام برچیده شود. من دوست دارم ما این نظام را پشت سر بگذاریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین المللخبرگزاری صدا و سیمابه نقل از سی ان ان ؛ هیلاری کلنتون، نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا روز چهارشنبه گفت مردان و زنانی را نمی بخشد که اکنون می گویند از رای ندادن در آن انتخابات پشیمان هستند .

کلینتون در گفتگو با  شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت عدم شرکت این عده در انتخابات ریاست جمهوری پارسال آمریکا را نمی بخشد.
کلینتون در کتاب خاطراتش تحت عنوان «چه اتفاقی افتاد» به بیش از 20 زن اشاره می کند که نزد وی آمدند و بابت شرکت نکردن در انتخابات و کمک نکردن به وی در انتخابات عذر خواهی کردند.
کلینتون گفت این مردان و زنان را نمی بخشد اما امیدوار است آنها از رای ندادن در انتخابات درس گرفته باشند.
وی در این مصاحبه در تشریح علت شکستش در انتخابات سال 2016 همچنین گفت وقت آن است که نظام انتخاباتی الکترال کالج برچیده شود. وی ناخرسندی شدید خود را از جیمز کومی، مدیر برکنار شده اف بی آی ابراز کرد و درباره عشقش به مردم و نیز بیل کلینتون رئیس جمهور سابق سخن گفت که به وی کمک کردند شکست خرد کننده اش را پشت سر بگذارد. کلینتون همچنین از نظام عجیب و غریب انتخاباتی انتقاد کرد که به اعتقاد وی به دونالد ترامپ کمک کرد در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود.
کلینتون در اشاره به نظام انتخاباتی الکترال کالج گفت:«من فکر می کنم وقت آن است که این نظام برچیده شود. من دوست دارم ما این نظام را پشت سر بگذاریم.»
کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری 2016 با حدود سه میلیون رای بیشتر از ترامپ در رای مردمی پیروز شد. او به طور مرتب به این موضوع در کتاب خاطرات جدیدش اشاره کرده است. اما ترامپ در رای الکترال کالج پیروز شد. این نهاد متشکل از 538 عضو است که رئیس جمهور را بر اساس رای مردمی در هر ایالت انتخاب می کنند. اما این به معنای آن نیست که هر کسی که بیشترین رای مردمی را در سرتاسر کشور کسب می کند لزوما برنده انتخابات خواهد شد.
نظام انتخاباتی الکترال کالج فقط یک عامل بیرونی بود که کلینتون در کتاب خاطرات جدیدش تحت عنوان «چه اتفاقی افتاد» آن را در شکست سختش در برابر ترامپ دخیل می داند. کلینتون همچنین جیمز کومی را به سبب مداخله «عجولانه» در انتخابات، و نیز ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به سبب هدایت ماموران اطلاعاتی خود برای مداخله در انتخابات و رای دهندگان منفعلی را که فقط پس از انتخابات و پیروزی ترامپ به تکاپو افتادند در شکستش در آن انتخابات دخیل دانست.
وی در کتابش در عین حال خود را نیز سرزنش کرده و نوشته است به طور کامل رای دهندگان آمریکایی را نمی شناخت و خشمی را که به ترامپ جان می بخشید درک نمی کرد.
کلینتون گفت روز 28 اکتبر که کومی نامه ای را به کنگره فرستاد و گفت بخشی از تحقیقاتش را درباره ماجرای ایمیل های کلینتون از سر می گیرد، همان روزی بود که او در انتخابات شکست خورد.
وی در این باره گفت :«این یک روز تعیین کننده بود چون مرا از تحرک انداخت. من رای دهندگان را برای اینکه نمی دانستند ماجرا از چه قرار است سرزنش نمی کنم.»
کلینتون افزود کومی با ازسرگیری تحقیقاتش درباره ایمیل ها که آن را درست چند روز قبل از انتخابات متوقف کرد، «برای همیشه تاریخ را تغییر داد.»
وی درباره مداخله کومی و روسیه در انتخابات گفت :«به نظر من، این یک طوفان کامل بود و من امیدوارم هیچ کس با چیزی که من از این نظر با آن مواجه شدم مواجه نشود.»
پس از انتخابات سال 2000 نیز که ال گور، معاون سابق رئیس جمهور در رای مردمی پیروز شد اما در رای الکترال کالج شکست خورد، کلینتون خواستار پایان یافتن نظام انتخاباتی الکترال کالج شده بود.
وی آن زمان در این باره گفت :«من کاملا معتقدم که در یک دموکراسی، ما باید به اراده مردم احترام بگذاریم و از نظر من، این به معنای آن است که وقتش رسیده است که الکترال کالج را کنار بگذاریم و برای انتخاب رئیس جمهور به انتخاب با رای مردم روی بیاوریم.»
فرد دیگری که خشم کلینتون را در کتابش برانگیخته است برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت است که رقیب کلینتون در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در سال 2016 بود.
کلینتون در کتابش می نویسد حملات سندرز به وی «زخمی ترمیم ناپذیر» بر وی زد و زمینه را برای فعالیت تیم کارزار انتخاباتی ترامپ علیه وی مهیا ساخت.
کلینتون در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کند دونالد ترامپ دوره مبارزات انتخاباتی را پشت سر گذاشته است، و چرا ترامپ هنوز هم درباره وی حرف می زند، گفت:«بله او (ترامپ) هنوز هم درباره من حرف می زند . نمی دانم چرا، من فکر می کردم او باید مسائل مهم تری داشته باشد که وقتش را صرف آنها کند. او با بحران های مختلفی در سرتاسر جهان مواجه است که باید به آنها بپردازد. او با مسئله تفرقه در کشورمان مواجه است. او با مسائل وحشتناکی مانند حادثه شارلوتزویل مواجه است و در مجموع مسائل بسیاری وجود دارد که او باید تمرکزش را بر آنها معطوف کند، نه اینکه مرتبا از من یا از رئیس جمهور اوباما (رئیس جمهور سابق) انتقاد کند.»
کلینتون درباره برنی سندرز ، که در نهایت به نفع وی از دور رقابت ها خارج شد، و اینکه او غیر از رقابت اولیه با وی مرتکب چه گناه سیاسی در حزب دموکرات شد ، گفت:«مسئله گناه سیاسی نیست. مسئله این است که او نتوانست به سرعت عمل کند و حزب دموکرات و حامیانش را متحد کند. من کمی درباره این موضوع در کتابم نوشتم. از همان مارس و آوریل روشن بود که من نامزد نهایی حزب دموکرات خواهم بود. ماه ژوئن دیگر شکی در این باره نبود. (در انتخابات سال 2008) به نوعی رقابت بسیار نزدیک و سختی میان رئیس جمهور اوباما و خود من در انتخابات مقدماتی حزبی وجود داشت. این رقابت واقعا نزدیک بود و من بی درنگ او را تایید کردم و برای او فعالیت کردم. من ساعات بی شماری برای این فعالیت کردم که حامیانم را، که آنها هم به اندازه حامیان سندرز اندوهگین بودند، متقاعد کنم که به اوباما رای بدهند. اما من همین احترام و عمل متقابل را از سناتور سندرز یا حامیانش ندیدم. آنها هنوز هم به شدت دچار تفرقه هستند. اگر او از من حمایت می کرد بسیار مفید واقع می شد.»
کلینتون در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کند ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 مجددا نامزد شود، گفت :«او از همین حالا یک کمیته تشکیل داده و سرگرم جمع آوری پول بسیار زیادی است. به همین دلیل، فکر می کنم او نامزد خواهد شد. اما باید منتظر ماند و دید.»
وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه گفت قصدش این بود که در کتابش تصریح کند سیاست همه چیز زندگی نیست. او گفت :«من در مبارزه انتخابات ریاست جمهوری که فکر می کردم در آن پیروز خواهم شد شکست خوردم. این بسیار خرد کننده بود. اما من نعمات بسیار دیگری در زندگی دارم که از همسرم و زندگی که با هم شروع کردیم آغاز می شود.»
کلینتون در عین حال به لحظات دشوارتر ازدواجش با رئیس جمهور اسبق هم اشاره و اذعان کرده است که درباره روابطشان در دهه 1990 باید به پرسش های بسیار سختی پاسخ می داد.
کلینتون در تشریح ازدواجش با اصطلاحاتی که کمتر از آنها استفاده می کند گفت وقتی که کاخ سفید دوره بیل کلینتون وقت زیادی را صرف رسوایی ارتباط رئیس جمهور با مونیکا لوینسکی، کارآموز کاخ سفید می کرد، «من واقعا مجبور بودم بجنگم.»
وی در این باره گفت :«همه کسانی که آن زمان زنده بودند می دانند که این دوره چقدر سخت بود. و همانطور که می دانید، من واقعا مجبور بودم بجنگم. من بسیار احساس ترس و نگرانی داشتم. من مجبور بودم به سراغ ایمانم، خانواده ام و دوستانم بروم. »