شناسهٔ خبر: 21359069 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

آیت الله مکارم شیرازی:

علمای اسلام برای خاتمه فاجعه انسانی در میانمار با مقامات این کشور گفت و گو کنند

قم - ایرنا - آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: علمای برجسته جهان اسلام از کشورهای مختلف برای گفت و گو با مقامات میانمار و پیدا کردن راه حل پایان دادن به این فاجعه انسانی به آن کشور سفر کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید روز چهارشنبه در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، بیان کرد: علمای برجسته از کشورهایی همچون، ایران، ترکیه، عراق، مصر و لبنان به کشور میانمار سفر و با مقامات این کشور صحبت کنند که چرا نسل کشی مسلمانان در آنجا رخ می دهد.
وی افزود: این کار، اقدامی انسانی است و علمای جهان اسلام به دور از مسائل سیاسی به آن کشور خواهند رفت تا علت و دلایل مبهم این فاجعه روشن، و درمانی برای علاج آن پیدا شود.
وی با اشاره به این که مساله میانمار از جمله مشکلات اساسی جهان اسلام شده است، ادامه داد: در این کشور مسلمانان مظلوم را می کشند و سرگردان می کنند به نحوی که تا کنون 300 هزار تن از مسلمانان این کشور به کشورهای دیگر رفته و آواره شده اند.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: تصاویری که از ظلم به مسلمانان میانمار منتشر می شود بسیار دردناک است؛ چرا در چنین وضعیتی جهان اسلام سکوت می کند؛ آیا این افراد برادران و خواهران مسلمان ما نیستند؟ آیا نباید به آنان کمک کرد؟
وی ادامه داد: اقدام دیگری که باید برای مقابله با نسل کشی مسلمانان در میانمار انجام شود، تشکیل جلسه وزیران خارجه کشورهای اسلامی و پیگیری ابعاد مختلف فاجعه است؛ در این شرایط امیدی به سازمان ملل نیست و این نهاد بین المللی تنها به محکومیت اکتفا می کند، چراکه برخی از کشورهای قدرتمند از این فاجعه سود می برند و اجازه دخالت سازمان ملل در این موضوع را نمی دهند.
در پی حملات 25 اوت (سوم شهریور) ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دست کم 400 تن کشته شدند و نزدیک به 125 هزار روهینگایی نیز به بنگلادش گریختند و این موضوع بحران انسانی را در پی داشته است.
روهینگیایی ها اقلیتی مسلمان در کشور عمدتا بودایی میانمار هستند که میانمار آنها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آنها را میانماری می دانند.
کشتار مسلمانان روهینگیایی در میانمار در روزهای اخیر شدت گرفته و این دومین بار در سال جاری میلادی است که خشونت ها علیه مسلمانان، موج عظیمی از آوارگان را به وجود می آورد.
براساس گزارش کمیساریای پناهندگان سازمان ملل، در روزهای اخیر ده ها هزار تن از مسلمانان اقلیت روهینگیایی برای فرار از خشونت ها، با قایق و پای پیاده از مرز میانمار عبور کرده و وارد بنگلادش شده اند.
دولت میانمار اعلام کرده که بیش از 2 هزار و 600 خانه در شمال غرب این کشور و در استان راخین در یک هفته تنش در این استان، در آتش سوخته است.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت برگزاری آیین های مذهبی در ایام محرم و صفر گفت: در مداحی ها باید اشعار قابل قبول خوانده و از بیان مطالب موهن خودداری شود.
وی با بیان این که نباید در مداحی ها کارهایی انجام شود که اختلافات مذهبی را درپی دارد، افزود: مداحان نباید از تعبیرهای موهن که موجب وهن امامان معصوم و مجالس عزاداری می شود، استفاده کنند.
آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: اهل منبر باید در مجالس عزاداری از عقاید اسلامی همچون توحید و معاد سخن به میان آورند، چراکه اگر اعتقادات مردم تصحیح شود اعمال آنان نیز اصلاح می شود.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی

انتهای پیام /*