شناسهٔ خبر: 21357324 - سرویس سیاسی
منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

اربیل؛ کانون رایزنی‌ها درباره همه‌پرسی استقلال کردستان

- در روزهای اخیر برخی رسانه‌های کردزبان درباره سفر قریب‌الوقوع سردار سلیمانی به اقلیم کردستان خبرهایی را منتشر کرده‌اند؛ این در حالی است که هیچ منبع رسمی چنین سفری را تأیید نکرده است.

صاحب‌خبر -

كردستان عراق در ماه‌هاي گذشته در كانون توجهات بسياري قرار گرفته كه در راس آنها مخالفت‌ها با همه‌پرسي درباره اعلام استقلال كردستان است. اگرچه موضع رسمي و قاطع جمهوري اسلامي ايران، حفظ تماميت ارضي عراق است، اما اين سفر از آنجا قابل توجه است كه احتمالا قرار است درباره وضعيت مبارزه با تروريسم در عراق و نقش كردها در اين ميان نيز رايزني‌ها انجام شود.

اوايل سال 96نيز خبر مشابه ديگري توسط رسانه‌هاي كردي منتشر و از قول يكي از رهبران اتحاد ميهني كردستان ادعا شد كه سردار سليماني فرمانده نيروي قدس ايران ديداري با مسعود بارزاني رئيس اقليم كردستان داشته و سپس از اربيل به سليمانيه رفته و با كوسرت رسول معاون اول رهبر اتحاد ميهني كردستان ديدار كرده و عيادتي هم از جلال طالباني رئيس‌جمهور سابق عراق كه بين سال‌هاي 2005تا 2014در اين سمت بود و نقش تعيين‌كننده‌اي در صحنه سياست اقليم كردستان دارد، انجام داده است.

خبرهاي تأييد نشده حكايت از آن دارد كه مذاكرات فشرده‌اي در جريان است. عبدالله حاوز يكي از پژوهشگران اقليم كردستان عراق، از 3ديدار غيررسمي و تأثيرگذار خبر داد. او با اشاره به رد شدن ايده برگزاري همه‌پرسي استقلال كردستان از سوي پارلمان عراق، روز گذشته در حساب توييتري خود نوشت كه قاسم سليماني به اربيل رفته است.

او همچنين از سفرهاي يكروزه هاكان فيدن (رئيس سازمان اطلاعات و امنيت ملي تركيه) و برت مك‌گركوك (نماينده ويژه رئيس‌جمهور آمريكا در ائتلاف عليه داعش) به اربيل نيز خبر داده‌بود؛ سفرهايي كه حجم توجهات بر مسئله كردستان را نشان مي‌دهد. توالي حضور مقامات آمريكا، تركيه و ايران نشان مي‌دهد كه تا چه اندازه تصميم دولت اقليم كردستان براي برگزاري همه‌پرسي در تاريخ سوم مهر‌ماه مي‌تواند تنش‌زا باشد.