شناسهٔ خبر: 21357080 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ظریف: بازدیدهای آژانس اتمی‌ نباید بهانه‌ای برای کسب اطلاع از اسرار کشور باشد

صاحب‌خبر -
 

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات اخیر مدیرکل آژانس تصریح کرد: چارچوب‌هایی که در برجام و پروتکل الحاقی مشخص شده برای بازدید از اماکنی است که امکان فعالیت‌های هسته ای در آن باشد و هیچکدام از این بازدیدها نمی‌تواند بهانه‌ای برای کسب اطلاع از اسرار کشورمان باشد.
محمد جواد ظریف در بدو ورود به سوچی روسیه در جمع خبرنگاران درباره اظهارات یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌مبنی بر این که تفاوتی بین سایت‌های نظامی‌و غیرنظامی‌برای بازدیدها قائل نخواهیم بود، گفت: هم پروتکل الحاقی مشخص است و هم برجام. چارچوب‌هایی که در برجام و پروتکل الحاقی مشخص شده برای بازدید از مکان‌هایی است که امکان فعالیت‌های هسته ای در آن وجود داشته باشد و تاکنون ایران همانطور که آژانس بارها اثبات کرده در زمینه عدم فعالیت‌های اعلام نشده کاملا به درستی عمل کرده است و همانطور که در بند ۷۴ ضمیمه یک برجام هم تاکید شده هیچ بازدید نمی‌تواند بهانه‌ای برای اطلاع یافتن از اسرار کشور باشد.
وی تصریح کرد: در مورد برجام با توجه به سیاست‌های اخیر آمریکا نیاز است هماهنگی بین دو کشور باشد و تاکنون هماهنگی بسیار خوبی بین ایران و روسیه وجود داشته است و دو کشور از مواضع یکدیگر در سازمانهای بین‌المللی و روابط چندجانبه حمایت کردند و روسیه حمایت بسیار خوبی از ایران در برجام داشته است.
وزیر امور خارجه در ادامه گفت: با چالش‌های مشترکی مواجه هستیم که مهمترین این چالش‌های منطقه ای است، ایران و روسیه در سوریه توانستند به کمک مردم سوریه بیایند و تروریست‌ها را عقب برانند. امروز وضع در میدان بسیار خوب است.
رئیس دستگاه دیبلماسی اضافه کرد: با همکاری خوب ایران، روسیه و ترکیه وضع در صحنه سیاسی هم بهبود یافته است و حتی توانسته ایم تا حد زیادی از تنش‌ها و درگیری‌ها جلوگیری کنیم.
وی گفت: یکی از موضوعاتی که نیاز است همواره با روسیه صحبت کنیم بحث منطقه و هماهنگی‌هایی است که در روسیه داریم و این سفر تمرکزی بر آن موضوع و موضوعات دوجانبه و چندجانبه است.
انتقاد ایران از رویکرد آمریکا در تضعیف برجام
ازسوی دیگر،نماینده دائم ایران در آژانس گفت: دولت آمریکا برخلاف روح و متن برجام، رویکردی غیرسازنده در تضعیف اجرای موفقیت‌آمیز این توافق در پیش گرفته است.
به گزارش، رضا نجفی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌که از روز دوشنبه دروین آغاز شده و اجرای برجام را هم مورد بررسی قرار داده است،با اشاره به برجام به عنوان توافقی تاریخی که به بحرانی غیرضروری پایان داده است و تاکید شورای امنیت بر ایجاد تغییری بنیادین در رهیافت شورا و ایجاد روابطی نو با ایران، خاطرنشان کرد: متاسفانه تحرکات اخیر دولت آمریکا در تضاد با این توافق قرار دارد. نماینده کشورمان تاکید کرد: برجام مثل سایر توافقات متکی به آن است که همه طرف‌ها بر اساس عمل متقابل و به طور کامل با حسن نیت و در فضای سازنده و با احترام متقابل اقدام کنند.
وی اضافه کرد که پس از گذشت بیش از ۲۰ ماه، اجرای برجام توسط طرف‌های دیگر به ویژه آمریکا هنوز قابل قبول نیست و دولت آمریکا برخلاف روح و متن این توافق رویکردی غیرسازنده در تضعیف اجرای موفقیت‌آمیز برجام در پیش گرفته است.
نماینده دائم کشورمان گفت: دیدار اخیر یکی از مقامات آمریکایی از وین با هدف تضعیف اعتبار آژانس نمونه دیگری از سوء نیت و رفتار غیرصادقانه آمریکا است.
وی همچنین افزود: اعمال فشار به آژانس به هر وسیله‌ای تاثیر منفی بر ماهیت حرفه‌ای و بی‌طرفانه کار آژانس در اجرای وظایف محوله از سوی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و قطعنامه‌های شورای حکام بر جای می‌گذارد و به این وسیله استقلال و اعتبار فعالیت آژانس را تضعیف می‌کند.
نجفی با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و نقش اساسی و مستقل آژانس اظهارنظر کرد که اقدامات آژانس باید از خدشه‌دار شدن توسعه اقتصادی و فنی ایران اجتناب کند و در حفاظت از اسرار تجاری، فنی و صنعتی و سایر اطلاعات محرمانه‌ای که به آژانس ارائه می‌شود، از هیچ اقدامی‌فروگذار نکند. وی در مورد اجرای پروتکل الحاقی تاکید کرد که آژانس بر اجرای پروتکل الحاقی در ایران مثل تمام کشورهای عضو اقدام می‌کند.
نماینده کشورمان همچنین به مواضع نامربوط نماینده رژیم صهیونیستی پاسخ داد و برنامه هسته‌ای نظامی‌و خارج از پادمان این رژیم را بزرگترین تهدید علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دانست که مستلزم توجه و رسیدگی جدی و بدون تاخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌است.
تاکید اتحادیه اروپا بر اجرای کامل برجام
اتحادیه اروپا دیروز با صدور بیانیه ای در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌بر حمایت این اتحادیه از اجرای کامل توافق هسته ای (برجام) توسط همه طرف‌ها به عنوان یک توافق مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.
نماینده کشور استونی به نمایندگی از اتحادیه اروپا در ابتدای این بیانیه با تشکر از گزارش جدید یوکیا آمانو مدیرکل آژانس، از ارائه اطلاعات بیشتر در گزارش جدید در ارتباط با اجرای تعهدات مرتبط با هسته ای ایران مطابق با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت استقبال کرد و گفت: مدیرکل را ترغیب می‌کنیم که در گزارش‌های آینده خود مطابق با بند ۴ قطعنامه شورای حکام مصوب ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵‌، اطلاعات مبسوط بیشتری درباره تمام تدابیر هسته ای فهرست شده در تمام بخش‌های ضمیمه برجام ارائه دهد. این امر برای این که شورای حکام شناخت کاملی از اجرای برجام داشته باشد و درصورت بروز هرگونه مساله ای بتواند سریعا واکنش نشان دهد‌، ضروری است.
اتحادیه اروپا با اشاره به گذشت بیش از یک سال و نیم از اجرای برجام که مصادف با اجرای موقتی پروتکل الحاقی توسط ایران و اجرای کد اصلاح شده ۳٫۱ ترتیبات اضافی توافق پادمانی بود، از ادامه ارزیابی‌های آژانس از اظهاریه‌های ایران مطابق پروتکل الحاقی و دسترسی‌های تکمیلی به سایت‌ها و سایر اماکن در ایران و همچنین نظارت و راستی‌آزمایی آژانس از تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران تحت برجام استقبال کرد و افزود: مشتاق ادامه این کار و اعلام آن در گزارش‌های بعدی مدیر کل آژانس هستیم.
در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا متعهد به اجرای کامل برجام به عنوان توافقی مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه۲۲۳۱ توسط همه طرف‌ها‌ست. اتحادیه اروپا در عین این که از اجرای جاری برجام استقبال می‌کند‌، بر ضرورت پایبندی دقیق ایران به تمام تعهدات مرتبط با هسته ای تحت برجام و همکاری کامل و بموقع ایران با آژانس از طریق اجرای توافق جامع پادمانی و پروتکل الحاقی از جمله از طریق فراهم کردن امکان دسترسی‌ها‌، تاکید می‌کند. این امر برای این که آژانس بتواند به ‘نتیجه‌گیری گسترده’ برسد، ضروری است‌. در کنار اجرای کامل و پایدار برجام‌، رسیدن به این نتیجه گیری برای حصول اعتماد بین‌المللی به ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران ضروری است. در این ارتباط‌، تصویب زودهنگام پروتکل الحاقی ضروری است.