شناسهٔ خبر: 21356505 - سرویس اجتماعی
منبع: جوان | لینک خبر

جوابيه مركز قلب تهران به يادداشت «جوان»

بالاخره مركز قلب پاتوق ضدنظام هست يا نيست؟!

روزنامه جوان

پيرو انتشار يادداشت «بيمارستان يا پاتوق ضدنظام؟!» در روز دوشنبه در همين ستون، مركز قلب تهران جوابيه‌اي را به دفتر روزنامه ارسال کرده كه بدين شرح است...

صاحب‌خبر -
پيرو انتشار يادداشت «بيمارستان يا پاتوق ضدنظام؟!» در روز دوشنبه در همين ستون، مركز قلب تهران جوابيه‌اي را به دفتر روزنامه ارسال کرده كه بدين شرح است:
احتراماً، به استحضار مي‌رساند، مطلب منتشر شده، به نکاتي اشاره‌کرده که اساساً نشان از کارکرد درست بيمارستان به‌عنوان محل ارجاع و درمان بيماران و رفت‌وآمد همراهان بيمار دارد. ذيلاً جهت تنوير افکار عمومي و همچنين التفات نويسنده مقاله، مواردي را اعلام مي‌داريم.
1- مرکز قلب تهران از ابتداي تأسيس در سال 1380 تاکنون منشأ خدمات کم‌نظير و بعضاً بي‌نظير تخصصي و فوق‌تخصصي قلب و عروق به کليه اقشار جامعه به خصوص محرومان و اقشار کم‌درآمد و با پذيرش انواع دفترچه‌هاي بيمه از جمله بيمه روستايي مي‌باشد و به اين امر افتخار مي‌کند.
2- خدمات درماني در اين مرکز بر اساس استانداردهاي علمي و مطابق با ضوابط و مقررات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي ارائه مي‌شود.
3- در رابطه با محصورين اقدامات تشخيصي و درماني بنا به درخواست سازمان‌ها و ارگان‌هاي امنيتي ذي‌ربط به اين مرکز ارجاع گرديده و تحت نظارت ارگان‌هاي مربوطه اقدامات درماني لازم به‌عمل‌آمده است.
4- در رابطه با ارجاع زندانيان به اين مرکز از جمله عيسي - س به اطلاع مي‌رساند نامبردگان از طرف سازمان زندان‌ها و اقدامات تأميني و با هماهنگي دادستاني و سازمان پزشکي قانوني در اين مرکز بستري و پس از انجام اقدامات درماني ترخيص گرديده‌اند و صورتحساب عده‌اي از آنان توسط خودشان و سايرين توسط سازمان زندان‌ها به مرکز پرداخت گرديده و در مواردي جزو مطالبات مرکز بوده و در حال پيگيري است.
5- تاکنون بيماري که به علت نداشتن بضاعت مالي به اين مرکز مراجعه و خدمات ضروري را دريافت ننموده باشد يا حين ترخيص به علت عدم توانايي در پرداخت دچار مشکل شده باشد، وجود نداشته است.
6- تاکنون هيچگونه گواهي صوري از طرف مديريت مرکز براي موارد ذکر شده فوق صادر نگرديده است.
7- گروه پزشكى بر اساس سوگند و بر اساس وظيفه اخلاقي و انساني خود بهترين خدمات درمانى ممكن را به تمام نيازمندان صرف‌نظر از ملاحظات سنى، جنسيتى، قومى، مذهبى، مليتى، اجتماعى و سياسى ارائه مي‌کند و از اين بابت كه درگير منازعات بي‌ارزش نيست به خود مي‌بالد.
8- رسالت اخلاقي و اساسي حوزه سلامت همين است كه جز بيماري، امر ديگري را در فرآيند درمان دخيل نكند. اينكه نويسنده محترم معتقد است كه اين بيمارستان با حجم عظيم خدمت‌رساني‌اش، حياط‌خلوت جناح سياسي خاصي شده، بي‌انصافي نسبت به اين‌همه تلاش شبانه‌روزي است، بگذريم از اينكه سازمان امنيتي و انتظامي نظام مقدس جمهوري اسلامي، مقتدرتر و هوشيارتر از آن است كه كسي با تباني بيمارستاني يا تمارض بتواند سوءاستفاده كند.
 پاسخ جوان
1- تنظيم‌كننده جوابيه مركز قلب به قدري كلي‌گويي كرده است كه موارد گفته شده نه‌تنها مؤید موضوعات يادداشت «بيمارستان يا پاتوق ضدنظام؟!» است، بلكه از موضوعات جديدي هم رونمايي مي‌كند. مثلاً در بند اول جوابيه گفته شده «مرکز قلب تهران از ابتداي تأسيس در سال 1380... »؛ اين اشتباه فاحش در حالي است كه مطابق اسناد رسمي مركز قلب تهران در سال 1369 شكل گرفته است. روابط عمومي مركز قلب سال تأسيس اين بيمارستان را هم 11 سال جلو برده كه البته ظاهراً عمدي در اين قضيه وجود دارد؛ به علت جابه‌جايي يك ده‌هاي سال تأسيس در مطالب مستقلي اشاره خواهد شد.
2- اگرچه در هيچ كجاي يادداشت روز دوشنبه تصريح نشده بود كه خدمات درماني مركز قلب بر اساس استانداردهاي علمي نيست، اما اين مركز در جوابيه مدعي شده «خدمات درماني در اين مرکز بر اساس استانداردهاي علمي ارائه مي‌شود». تنها به عنوان اشاره بايد گفت كه بر اساس گزارش‌ها، از زمان راه‌اندازي اين مركز تاكنون آمار مرگ و مير حدود 2 درصد بوده كه بالاتر از ميزان متوسط جهاني است.
همچنين متأسفانه بايد نوشت مستندات و پرونده‌هايي وجود دارد كه نشان مي‌دهد حدود 3درصد از مراجعان اين بيمارستان به دليل عفونت ناشي از سوختگي‌هاي بعد از عمل جراحي جان خود را از دست داده‌اند. اين ميزان از مرگ و مير منطبق با استاندارهاي علمي است؟!
3- شكي نيست كه نهادهاي قضايي - نظارتي و سازمان زندان‌ها محكومين را براي درمان به مركز قلب فرستاده‌اند – كه بايد هم به همين نحو باشد – اما بحث يادداشت روز دوشنبه گواهي‌هايي بوده كه پس از انجام عمل جراحي فرد محكوم يا تمام شدن درمان وي به منظور ممانعت از بازگشت محكوم به زندان صادر مي‌شده است. عيسي - س يكي از محكوماني است كه يك سال در آن مركز بوده، در حالي كه روند درماني وي مشخص مي‌كند كه اساساً مستحق يك سال فرار از زندان به بهانه درمان نبوده است.
 وی فقط يك نمونه از محكومان سياسي – امنيتي است كه به مرحمت مركز قلب بخش عمده‌اي از دوران محكوميت خود را خارج از زندان سپري كرده است. «سعيد ر. ف» و زندانيان بهايي از ديگر اشخاصي هستند كه محكوم قضايي و برهم‌زنندگان امنيت ملي و اقدام‌كنندگان عليه نظام بوده، ولي به جاي اوين و رجايي‌شهر در مركز قلب اميرآباد بوده يا هستند!
5- در اين باب هم كه مديريت مركز قلب متعهد به سوگند پزشكي بوده و درگير منازعات سياسي نيست، بعداً مطالبي نگاشته خواهد شد.