شناسهٔ خبر: 21354232 - سرویس سیاسی
منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

آذری جهرمی:

پرتاب‌های موشکی حق ایران است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تلاش برای توسعه دانش فضایی کشور در راستای ارتباطات بین‌الملل، اظهار کرد: در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، فعالیت‌ موشکی ایران را تحریم کردند، اما جمهوری اسلامی بنایی بر به رسمیت شناختن این تحریم ندارد و فعالیت‌های موشکی را حق خود می‌داند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه دیدار با دبیرکل سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) با اشاره به تاثیرات برجام بر فعالیت‌های فضایی کشور گفت: در توافقنامه برجام، در حوزه فضایی ایران اشاره‌ای نشده و در قطعنامه‌ ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هم محدودیتی در حوزه ماهواره‌ای برای ایران دیده نشده است.

وی ادامه داد: در این قطعنامه فعالیت‌ موشکی ایران را تحریم کردند، اما جمهوری اسلامی بنایی بر به رسمیت شناختن این تحریم ندارد و فعالیت‌های موشکی را حق خود می‌داند. پرتابهای متعددی هم پس از توافق بوده و اینطور نیست که ما به واسطه فشار آنها فعالیت‌های موشکی خود را متوقف کنیم. پرتاب اخیری که انجام شد هم حاکی از همین موضوع است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه بنا داریم ماهواره‌های خود را با استفاده از پرتابگرهای خود مورد استفاده قرار دهیم، افزود: نیاز به هماهنگی کامل با پرتاب‌کننده وجود دارد. حدودا سه ماه است که ماهواره ما به سایت پرتال موشکی منتقل شده و در انتظار پرتاب است. آخرین ماهواره‌ای که پرتاب شد، ساخت وزارت دفاع بود. ماهواره دوستی از مجموعه دانشگاه شریف نیز در نوبت پرتاب قرار دارد و ما در حال پیگیری هستیم که مقدمات پرتاب آن فراهم شود.

 همکاری فضایی بین ایران و اعضای اپسکو

جهرمی درباره فعالیت سازمان اپسکو توضیح داد: مجموعه اپسکو از سال ۲۰۰۹ فعالیتش را شروع کرده و هدفش همکاری فضایی بین کشورهای عضو است. کشورهای ایران، مغولستان، چین، پاکستان، بنگلادش تایلند و ترکیه عضو این سازمان هستند. مجموعه همکاری های آموزشی در عرصه صنعت فضایی و برگزاری دوره‌های آموزشی بین کشورها صورت میگیرد و آخرین دستاوردهای حوزه فصایی را به اشتراک می‌گذارند.

وی با اشاره به خدمات ارائه‌شده توسط اعضای اپسکو بیان کرد: با به اشتراک گذاشتن دیتا در حوزه فضایی از ماهواره‌های سنجشی که بین این کشورها وجود دارد، خدماتی به هم می‌دهند. به جای اینکه ۱۰ ماهواره به فضا بفرستند و یک ایستگاه دریافت داشته باشند به دلیل موقعیت‌های جغرافیایی، تفاهم دارند که ماهواره واحدی با ۱۰ ایستگاه زمینی موجود داشته و بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: از جمله اخیرا در سیل استان فارس و بوشهر، اطلاعاتی از حوزه ماهواره‌ای و فعالیت اشتراکی بین کشورها اخذ کردیم که در اختیار سازمان مدیریت بحران و مجموعه‌های دیگر بود. این فعالیت‌ها به بهبود شرایط زندگی مردم و سطح دانش در کشورها و صرفه‌جویی در منابع کمک می‌کند.

جهرمی با بیان اینکه نشست سران کشورهای اپسکو امسال در ایران برگزار می‌شود، افزود: ایران برای دو سال ریاست اپسکو را بر عهده داشت که در این نشست ریاست این دوره را به کشور مغولستان واگذار می‌کند. رئیس سازمان فضایی ایران دو سال مسئولیت اداره جلسات این مجموعه را بر عهده داشت و مروری بر فعالیت‌ها شد، آمادگی کشور برای توسعه فعالیت‌ها اعلام شد و پس از دعوتی که صورت گرفت، برای جلسه نشست سران در چین اعلام آمادگی شد که ما نیز حضور فعال داشته باشیم. این مساله به توسعه صنعت فضایی در کشور کمک می‌کند.

تلاش برای توسعه فضایی کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه به نظر می‌رسد اپسکو دومین نهاد بین‌المللی در عرصه فضایی باشد که فعال است، اظهار کرد: فعالیت‌های این مجموعه توسط ما غنیمت شمرده می‌شود. ما تلاش خواهیم کرد این ارتباطات بین‌المللی را توسعه دهیم و به توسعه دانش فضایی کشور کمک کنیم.

وی با تاکید بر فعالیت‌های پیشرفته دانشگاهی در حوزه فضایی بیان کرد: دو نوع بحث ماهواره‌ای وجود دارد، مخابراتی و سنجشی. در کشور ما کارهای خوبی در این حوزه انجام شده و به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کردیم. ما ماهواره‌های متعددی داریم  که ساخته شده و آماده پرتاب هستند و ما موضوع پرتاب آنها را پیگیری می‌کنیم. در استفاده از توانمندی‌های بین‌المللی فراتر از توانمندی‌های خود نیز دو پروژه در حوزه فضایی تعریف شده و با مشارکت اعضای اپسکو و همکاری آنها در حال پیگیری هستیم.

جهرمی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در نشست گفت: گزارشی از فعالیت‌های دوساله‌ای که ایران ریاست این سازمان را بر عهده داشت در این جلسه مرور شد. حوزه‌های همکاری مشترک مورد اشاره که جمهوری اسلامی نیازمند استفاده از توان آنهاست و یا توانمندی دارد و حاضر به اشتراک‌گذاری است، مورد مطالعه و مرور قرار گرفت و به ادامه همکاری‌های مشترک تاکید شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره پیگیری جلسات شورای عالی فضایی توضیح داد: اگر دستور کار جلسه آماده باشد، رئیس‌جمهور این جلسه را تشکیل می‌دهد. ما درخواست کردیم نقشه راه فضایی کشور استخراج شود و به محض آماده شدن دستور جلسه، شورای عالی فضایی را تشکیل می‌دهیم و رئیس‌جمهور برای این موضوع وقت خواهد گذاشت. پژوهشگاه فضایی با همکاری سازمان فضایی پیش‌نویس نقشه راه فضایی را استخراج می‌کنند که در شورای عالی فضایی به تصویب برسد.