شناسهٔ خبر: 21345147 - سرویس علمی-فناوری
منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

مهارت‌هایی که هر جوانی باید داشته باشد

۸ مهارت مهم که یادگیری آنها قبل از ۳۰ سالگی حیاتی است

مصدوم شاید تنها ۱ الی ۲ دقیقه برای زنده ماندن وقت داشته باشد. پس دانستن کمک‌های اولیه می‌تواند زندگی یک نفر را نجات دهد و همچنین یادگیری اصول اولیه کمک چون؛ شناسایی واکنش‌های آلرژیک، ساختن آتل برای شکستگی‌ها، جلوگیری از عفونت و بخیه زدن زخم‌های عمیق نیز ضروری است.

صاحب‌خبر -
سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی زاده سرچشمه: شاید CPR کردن شخص بیمار بتواند زندگیش را نجات دهد و یا تعمیر یک بخش جزئی ماشین در جاده بی‌راهه بتواند خانواده‌ای را از عذاب و سرگردانی نجات دهد. بله مواردی که ذکر شد، تنها بخش کوچکی از آموزش‌های فردی هستند که می‌توانند زندگی یا زندگی‌هایی زیادی را نجات دهند. این موارد و بسیاری از موارد دیگر آموزش‌شان در مدارس و دیگر مکان‌ها احساس می‌شود. شاید مدارس با عنوان‌های مختلف یک بخش کوچکی از این گونه آموزش‌ها را ارائه دهند اما بدون هیچ شک و تردیدی این گونه آموزش‌ها در عمل بکار نمی‌آیند. در ادامه شما را با ۸ مهارتی که شاید دانستن آن‌ها برای همه ما لازم و ضروری است، آشنا می‌کنیم. همانطور که می‌دانید اگر آموزش‌ها در مدارس و سایر مکان‌های آموزشی فقط جنبه تئوری داشته باشند، به هیچ عنوان در عمل کارایی مثبتی از خود نشان نمی‌دهند. لازم است برخی از آموزش‌ها به دانش آموزان و سایر اقشار جامعه به صورت کاملا حرفه آموزش داده شود، تا جامعه بتواند بیشتر نیازهای فردی خود را به راحتی برطرف کند و حتما نیازی به وجود کارشناسی خبره در چنین موارد خاصی نباشد. 
 


 
شاید در زندگیتان تجربه‌های تلخ داشته‌اید که به دلیل دیر رسیدن اشخاص برای نجات و یا تعمیر وسیله مشکلات زیادی دامن گیر افراد شده باشد، اگر افرادی که در آن حوالی بودند اندک علمی درباره آن موضوع داشتند، چنین وضعیت ناراحت کننده‌ای رقم نمی‌خورد. به طور مثال احیای شخصی که دچار سکته قلبی شده است. در چنین مواردی تا اورژانس برسد، زمان‌های طلایی زیادی به هدر می‌رود. شاید با دانستن احیای فرد مصدوم  توسط یک رهگذر شخص بتواند به زندگی عادی خود برگردد و اما شاید با ندانستن اطرافیان برای احیای شخص مورد نظر تا رسیدن گروه اورژانس کار از کار گذشته باشد. این موارد می‌تواند برای فردی که در حال غرق شدن باشد نیز صدق کند. پس دانستن یکسری مهارت‌های فردی هم به نفع خودمان است و هم به نفع اطرافیانمان. با این شرایط باید یادگیری یکسری مهارت‌ها را کاملا جدی بگیریم. در میشگان امریکا قانونگذاران در حال برنامه ریزی برای افزایش تعداد اعضای آموزش دیده CPR، در جامعه خود هستند، با این کار دانش آموزان قبل از اینکه از دبیرستان فارغ التحصیل شوند، مهارت احیای را به خوبی یاد می‌گیرند. البته کسانی می‌توانند از این مرحله عبور کنند که نمره  آموزش CPR آنها مورد قبول واقع شود تا بتوانند درس مورد نظر را پاس کنند. سخت‌گیری در این بخش می‌تواند بسیار برای جامع مفید واقع شود. در این نوع آموزش نیاز آنچنانی به قلم و کاغذ نیست، ثابت شده است که دانش آموزان و سایر افراد جامعه با روش‌های عملی بهتر و زودتر از روش‌های تئوری آموزش و یا مهارتی را یاد می‌گیرند.
 
کمک‌های اولیه 

۱. کمک‌های اولیه

در واقع دانش آموزان علاوه بر CPR، باید مهارت‌های حیاتی دیگر مانند غریق نجات، Heimlich (مانور هایملیک یا کشش شکمی یکی از مهمترین اقدامات حیاتی در فوریت‌های پزشکی محسوب می‌شود. این اقدام درمانی که برای جلوگیری از خفگی ناشی از ورود جسم خارجی به مجاری تنفسی، می‌تواند از مرگ بسیاری از افراد که دچار خفگی شده‌اند، جلوگیری نماید. مصدوم شاید تنها ۱ الی ۲ دقیقه برای زنده ماندن وقت داشته باشد. پس دانستن چنین مهارتی می‌تواند زندگی یک نفر را نجات دهد) و همچنین یادگیری اصول اولیه کمک چون؛ شناسایی واکنش‌های آلرژیک، ساختن آتل برای شکستگی‌ها، جلوگیری از عفونت و بخیه زدن زخم‌های عمیق نیز ضروری است.
 
تعمیرات وسایل منزل 

۲. تعمیرات وسایل منزل

تعمیرات وسایل خانه و یا آپارتمان می‌تواند بسیار شگفت انگیز باشد. در حالی که اکثرا می‌دانند چگونه واشر شیر آب را عوض کنند اما تعداد کمی می‌توانند اشکالات سینک ظرفشویی را اصلاح کنند، یا فیلتر هود را بدون دردسرعوض کنند و یا چیدمان قفسه‌ها را به نحوی که می‌خواهند بچینند. چنین کارهایی لزوما نیازی به یک تعمیر کار حرفه‌ای نیست. کافیست چند بار به صورت آزمایشی این کارها را در محیط امن امتحان کرده باشید، به راحتی می‌توانید وسایل منزلتان را که به چنین تعمیراتی نیاز دارند، تعمیر و یا اصلاح کنید. 
 
۸ مهارت مهم که یادگیری آن قبل از ۳۰ سالگی برای زندگی حیاتی است 

۳. برنامه‌ریزی اقتصادی برای زندگی

مطالعات نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌ها از مهارت‌های اساسی مالی لازم، برای تصمیم گیری‌های مهم در مورد استفاده درست از پولشان بی‌بهره هستند. با این تفاسیر چرا اینچنین مهارت‌های مهمی در مدارس آموزش داده نمی‌شود؟ به جای اینکه دانش آموزان انواع مباحث پیچیده ریاضی و معادلات جبری را یاد بگیرند، بهتر نیست کمی درباره نحوه‌ٔ درست مصرف کردن پول‌هایشان آموزش ببیند. بدون شک یاد گیری مباحث پیچیده ریاضی خیلی مشکل‌تر از آموزش بودجه بندی برای مصرف پول است. دانستن بودجه بندی برای مصرف پول برای همه اقشار جامعه مفید و مثمر ثمر خواهد بود. البته نباید منکر فوائد علم ریاضات در دنیای صنعتی امروز شد.
 
تعمیر ماشین 

۴. تعمیر ماشین

حتی اگر ما راننده هم نباشیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما در طول هفته با ماشین‌های زیادی در تماس هستیم و زمان زیادی را درونشان صرف می‌کنیم و برای جابه جایی و مسافرت نیز از آنها بهره می‌بریم. بنابراین بسیار مهم است، بدانیم که باتری خودرو کار می‌کند و یا سوخته است و یا روش شارژکردن باتری خود با استفاده از باتری سالم را باید بدانیم. همچنین بررسی کم و یا زیاد بودن میزان باد تایرها و تعویض چرخ‌های پنچر نکاتی است که نداستن آنها می‌تواند برای ما شرم آور باشد. دانستن اصول اولیه کار کرد خودروها نوع سوخت مصرفی و میزان حجم آن در باک چیزی نیست که ما نتوانیم درباره آن آموزش ببینیم.
 
   
 
آموزش شنا 

۵. آموزش شنا

تقریبا ۴۰۰۰ نفر هر سال به خاطر عدم آگهی برای شنا کردن جان خود را از دست می‌دهند. اکثر این قربانیان زیر ۱۴ سال سن دارند. آموزش کودکان برای شنا می‌تواند آمار اینچنین جان باختگانی را تا حد زیادی کاهش دهد. این در حالی است که قدرت و انرژی کودکان برای یادگیری بسیار بالا است.
 
آشپزی 

۶. آشپزی

پخت و پز می‌تواند برای کسانی که هرگز آن را امتحان نکرده‌اند، تهدید کننده باشد، چندین نسل پیش، کلاس‌های همچون پخت و پز و دوخت و دوز در اکثر مدارس برقرار بودند. اما اشکال کار اینجا بود که این آموزش‌ها فقط برای دختران ارائه می‌شد. این در حالی بود که پسران مهارت‌هایی همچون نجاری را یاد می‌گرفتند. مدارس باید به بچه‌ها تا حدی پختن غذا را آموزش دهد که اگر تحت هر شرایطی والدینشان حضور نداشتند، بتوانند غذایی برای خودشان آماده کنند و این آموزش‌ها در مدارس می‌تواند حداقل نیاز بچه‌ها را برای تهیه و خوردن غذا برطرف کند.
 
پرداخت مالیات 

۷. یادگیری نحوه‌ٔ پرداخت مالیات

پرداخت مالیات یک واقعیت آزار دهنده اما اجتناب ناپذیر در زندگی همه ما است. اما ثبت نام کردن برای پرداخت مالیات و دانستن تاریخ پرداخت آن شاید کار بسیار مهمی به نظر نرسد. توجه داشته باشید دانستن این موضوع که چه کارها و یا چه مشاغلی مشمول پرداخت مالیات می‌شوند، بسیار مهم است. تقریبا در تمام نقاط جهان نپرداختن مالیات جرم محسوب می‌شود و دیر پرداخت کردن آن نیز مستلزم جریمه نقدی گاها سنگینی خواهد شد. پس دانستن نحوه‌ٔ پرداخت مالیات می‌تواند بخش مهمی از کارهایی باشد که در طول زندگی دانستن آن به نفع ما خواهد بود.
 
 
 
برنامه نویسی 

 ۸. برنامه‌نویسی

درست است که کلاس‌های برنامه نویسی برای دانش آموزان رشته‌های کامپیوتر ارائه می‌شود اما این آموزش برای کلیه دانش آموزان عمومیت ندارد. اهمیت دانستن برنامه نویسی برای دانش آموزانی که می‌خواهند بدانند تاثیرات تکنولوژی و تاثیرات آن بر زندگی روزمره چقدر اهمیت دارد، بسیار مهم خواهد بود. به گفته جورج لوکاس؛ در ایلات متحده امریکا نزدیک به ۹۰ درصد از مدارس هیچ گونه کلاس علمی و برنامه‌نویسی کامپیوتری ندارند.

منبع: mnn