شناسهٔ خبر: 20819874 - سرویس استانی
منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

پای درد دل صنعتگران همدانی/به حمایت معنوی استاندار و مسئولان نیاز داریم

R41405/P1361/S6,75/CT6

حمایت از صنایع کوچک ، حل مشکلات آنها و جلوگیری از اتلاف وقت در پیچ و خم بروکراسی اداری می‌تواند راه حلی نزدیک و دست‌یافتنی برای حل مشکل اشتغال در استان همدان باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، 21 مرداد سال 1343 سازمان نواحی صنعتی ایران به تصویب هیئت وزیران وقت برای ایجاد زیرساخت‌های صنعتی در آن دوره تشکیل می‌شود و به واسطه تعدد صنایع کوچک، سال 93 این روز به نام صنایع کوچک نام‌گذاری شد.

اکنون 93 درصد شرکت‌ها در ایران جزو صنایع کوچک محسوب می‌شوند و با این وجود نقش این 93 درصد در کشور و به تبع آن واحدهای همدان در تولید اشتغال و ثروت ملی و شاخص‌های اقتصادی کشور قابل توجه نیست به همین سبب ضمن بازدی از چند واحد تولیدی کوچک و بزرگ و گفت‌و‌گو با مدیران آنها و نیز  گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان در این خصوص پرداختیم.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان به مناسبت فرا رسیدن این روز اظهار داشت: تا چند سال پیش مردم و رسانه‌ها با مجموعه شرکت شهرک‌ها و فعالیت‌های این بخش آشنا نبودند و با توجه به اینکه حدود 93 درصد صنایع کشور در این حوزه تعریف می‌شود و اهمیت حمایت از این صنایع و حمایت‌های نرم افزاری از مهمترین موضوعاتی است که به تبع آن یک روز به نام صنایع کوچک نامگذاری شده است.

کیوان گردان بیان کرد: در 19 مرداد ماه مراسم روز ملی صنایع کوچک در تهران برگزار شد و  استان همدان موفق‌ترین استان در انتخاب طرح‌ها و واحدهای نمونه کشور شده و با تلاش‌های واحدها در 4 حوزه طرح‌های صنعتی برتر، واحدهای صنعتی برتر، شرکت‌های خدماتی و یک خوشه صنعتی از استان همدان حائز رتبه شدند.

وی عنوان کرد: سال گذشته واحدی در شهرک‌های صنعتی تعطیل نشده است و واحدهای تعطیل شده در سالهای گذشته آن هم به دلایل مختلفی بوده که این مورد در تمام دنیا معمول بوده و وجود دارد. زمانی محصولات پتروشیمی در فضای آزاد و با قیمت آزاد نبود بلکه با حواله‌های دولتی فعالیت می‌کردند و برخی واحدها با یارانه دولتی سرپا بودند وقتی این اقدام متوقف شد آنها به تعطیلی کشانده شدند و بخشی نیز تسهیلاتی را دریافت کردند که نیاز به بررسی بیشتر داشت، تعدادی نیز با یارانه‌های فروش سیمان فعالیت می‌کردند و بخشی به خاطر تحریم‌ها دچار مشکل شدند و برخی به خاطر اختلاف شرکا به تعطیلی کشانده شدند ضمن اینکه ارزش پول ملی کشور نیز پایین آمد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی همدان با بیان اینکه بیش از 600 واحد تعطیل در همدان وجود داشت افزود: بیش از 450 واحد در 4 سال گذشته در داخل و خارج از شهرک‌ها به چرخه تولید برگشتند که 50 واحد از آنها در داخل شهرک‌ها بوده که بعد از احیا400 نفر اشتغال را به دنبال داشت.

گردان با بیان اینکه تعداد واحدهای تملک شده توسط بانک‌ها 13 مورد است که در اختیار بانک‌ها است، گفت: این واحدها در حال بررسی و یا واگذاری به سرمایه گذاران برای احیا است چرا که بانک توانایی احیا و راه‌اندازی واحد را ندارد.

*به حمایت معنوی استاندار و مسئولان نیاز داریم

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی برزگر اظهار داشت: این شرکت با 55 سال سابقه در تولید ادوات کشاورزی توسط حاج حیدر خاوری در ابتدا فعالیت خود را با دو نفر شروع کرد و اکنون 250 کارگر و 400 نفر نیروی اقماری دارد.

امین خاوری با بیان اینکه در این شرکت75 مدل دستگاه تولید می‌شود که در ایران بی نظیر  است گفت: تنوع تولید این شرکت سبب شده تا محصولات ما از لحظه خاک ورزی تا برداشت محصول در زمین‌های کشاوری وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اخیرا تولید کمباین برداشت غلات در این شرکت انجام می‌شود عنوان کرد: این کمباین در حین برداشت محصول را در مخزن خود ذخیره می‌کند ضمن اینکه با محصولات این شرکت اراضی شور و آب های شور کشور نیز نجات داده شدند طوری که این ماشین، شوری را به بخشی هدایت و آب شیرین را به قسمت دیگری هدایت می‌کند.

خاوری با اشاره به خودکفایی در حوزه تولید گندم بیان کرد: بخش مهمی از خودکفایی به حوزه مکانیزاسیون مرتبط است که از مرحله Aتا Z محصول با استفاده از مکانیزاسیون انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی برزگر اظهار داشت: این شرکت در 3 مجتمع تولیدی و در وسعت 4 هکتار فضای کار دارد و در آن بیش از 3 هزار دستگاه و ماشین آلات تولید می‌شود.

خاوری با اشاره به راه‌اندازی خط تولید بذرکار ریز دانه با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در حوزه تولید دانه‌های روغنی و کلزا گفت: در این شرکت ماشینی تولید شده تا 300 کیلوگرم دانه را در واحد سطح یعنی هکتار کشت می‌کند که از سال 95 دفتر دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی یارانه بلاعوض را برای تولید و استفاده از مکانیزاسیون این بخش قرار داده است.

وی تصریح کرد: سال گذشته در حوزه دانه‌های روغنی یک هزار دستگاه را در سطح کشور توزیع کردیم و کمتر از 8 سال آینده نیز به خود کفایی صددرصد در زمینه دانه‌های روغنی می‌رسیم.

*در صورت حمایت معنوی دولت، نخستین شهرک تخصصی تولید کمباین کشور را راه‌اندازی می‌کنیم

خاوری با اشاره به اینکه در 3 مجتمع 40 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام گرفته است بیان کرد: اگر مسئولان استان از ما حمایت کنند بدون اینکه فشاری بر دولت باشیم نخستین شهرک تخصصی تولید ماشین‌آلات کمباین را در کشور راه اندازی می‌کنیم.

وی ضمن ذکر این مطلب با بیان اینکه هیچ گونه کمک مادی و تسهیلاتی از دولت نمی‌خواهیم عنوان کرد: تنها کمکی که مد نظر ماست حمایت معنوی دولت برای پیشبرد سریع امور ما و پیشگیری از دخیل شدن ما در بروکراسی سخت، پیچیده و طولانی مدت اداری است.

خاوری اظهار داشت: در این صورت همدان نیز همانند تراکتورسازی قدرتمند تبریز صاحب برند کمباین‌سازی می‌شود و در خواست ما بریدن ترمزهای در مسیر ما تولیدکنندگان و حذف بروکراسی اداری است چرا که ما تولیدکننده هستیم و باید زمان و انرژی خود را در این بخش هزینه کنیم نه در مسیر بین ادارات و غیره.

وی با ابراز ناراحتی از اینکه مسئولان را فقط در مناسبات خاص می‌بینیم تصریح کرد: برای راه اندازی این شهرک بزرگ نیازمند حمایت معنوی استاندار، فرماندار و مسئولان استان هستیم ضمن اینکه امکانات و سرمایه آن را داریم.

دربازدید دیگری از شرکت صنایع غذایی آریا ایده آل با برند نامیکا به گفت‌و‌گو با کارشناس تحقیق و توسعه این شرکت پرداختیم:

خانم ذوالحواریه اظهار داشت: این شرکت از سال 89 شروع به کار  از سال 90 برای نخستین بار محصولات خود را تولید کرد که با تنوع تولید در 7 محصول انواع سس را به بازار عرضه کرد.

وی بیان کرد: این شرکت سس‌های سرد و گرم و کنسرو خوراک بادمجون را در همدان تولید می‌کند که در این شرکت 49 فرد بیمه شده مشغول به کار هستند و ظرفیت اسمی این شرکت 1500 تن تولید برای سس کچاپ و حدود 300 تن نیز برای سایر سس‌ها است.

کارشناس تحقیق و توسعه شرکت صنایع غذایی آریا ایده آل از تحقیق بر روی تولید سسی که برای سلامتی انسان مفید باشد خبر داد و گفت: به زودی این سس در این شرکت تولید و به بازار عرضه می‌شود.

*مونتاژ محصولات بی کیفیت چینی در داخل و صادرات با نام ایران به خارج

طی بازدید دیگری از شرکت تعاونی آروین دی که تحت پوشش اداره کل تعاون استان قرار دارد با ساعتیان مسئول کنترل کیفیت این شرکت به گفت و گو پرداختیم:

ساعیتان اظهار داشت: این شرکت در زمینه تولید یخچال فریزر دو درب مدل 10 و 15 با 50 نفر پرسنل فعال است که موتور یخچال‌ها از نوع LG چینی بوده و مواد اولیه تولید نیز چینی است که از تهران خریداری می‌شود.

وی بیان کرد: این شرکت ظرفیت تولید سالانه 15 هزار دستگاه را دارد که در زمینه خم کاری، مونتاژ، جوشکاری و غیره فعالیت می‌کند و این یخچال‌ها با برند پارس شوا به بازار عرضه می‌شود.

ساعتیان عنوان کرد: قیمت تمام شده این یخچال ها در بازار 600 هزار تومان است که به افغانستان و شرق نیز صادر می‌شود.

گزارش از مریم رحیمیان انور

انتهای پیام/