شناسهٔ خبر: 20819681 - سرویس استانی
منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

حاشیه‌نشینی در اصفهان به حاشیه می‌رود/ پرونده "برابری شهری" روی میز شورا

R41346/P1361/S6,51/CT7

امروز کلانشهر اصفهان نیازمند تحقق "برابری شهری" است، گزینه‌ای که باید برای رفع مشکل حاشیه نشینی روی میز شورای شهر پنجم قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، امروز حاشیه نشینی در کلانشهرها به چالشی بزرگ برای دستگاه‌های تصمیم‌گیر تبدیل شده است. این پدیده نامبارک اجتماعی حاصل بسیاری از مولفه‌ها از جمله توزیع ناموزون منابع اقتصادی، آموزشی، بهداشتی و درمانی و غیره در مناطق مختلف کشور است.

با نگاهی به تاریخ معاصر ایران مشخص می‌شود که حاشیه‌نشینی در ایران از سال 1340 و پس از پایان اصلاحات ارضی و بر هم خوردن نظام زراعتی ایجاد شد؛ به این ترتیب سیلی از مهاجران روستایی که تکه زمینی گیرشان نیامده بود برای زندگی بهتر به سوی شهرهای بزرگ سرازیر شدند.

امروز نیز با افزایش جمعیت و نبود فرصت برابر استفاده از منابع و امکانات زندگی، بیکاری و فقر، ترویج مادی گرایی و تبلیغ زندگی شهرنشینی، خشکسالی و غیره روز به روز بر جمعیت مهاجران افزوده شده و پدیده‌ای به نام حاشیه‌نشینی در کلانشهرها شکل گرفته است.

اما نتیجه حاشیه نشینی، به حاشیه رفتن سبک مطلوبی از زندگی و محوریت یافتن انواعی از ناهنجاری‌های اجتماعی است. حاشیه شهرها محل زندگی مردمانی با فرهنگ‌های گوناگون است که بیشتر آنها در شرایطی مشابه از فقر و اعتیاد روزگار می‌گذرانند، نتیجه نیز گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی و انواع بزهکاری‌ها است.

10 تا 15 نقطه اصفهان در زمره بافت‌های حاشیه‌ای

براساس آماری که چندی پیش از سوی مدیر امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان مطرح شد در شهر اصفهان حداقل حدود 10 تا 15 نقطه مشخص وجود دارد که در زمره بافت‌های حاشیه‌ای و آسیب خیز به شمار می‌رود.

آنچه مسلم است لزوم مبارزه با این پدیده و پیش بینی راهکارهایی است که نتیجه آن از شدت آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها کاسته و امکانات متوازن زندگی را نه یک باره ولی حداقل اندک اندک برای مردم این مناطق فراهم کند.

استاندار اصفهان نیز حاشیه نشینی را موضوعی می‌داند که به شکلی جدی باید با آن مقابله کرد. رسول زرگرپور گفت: حاشیه نشینی‌ها بخشی از سکونت‌های غیر رسمی هستند که به شهرها به ویژه کلانشهرها پیوند خورده‌اند و وضعیت خوبی ندارند.

موضوعی که استاندار اصفهان در جلسه ستاد فرهنگی و اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی استان مطرح کرد اجرای طرح بازآفرینی است.

وی با تاکید بر اینکه باید به مسائل حاشیه نشینی در قالب طرح بازآفرینی به صورت جدی پرداخته شود، افزود: در کنار آن پیگیری‌هایی نیز در رابطه با طلاق، اعتیاد و فساد و فحشا صورت می‌گیرد تا اولویت‌های اساسی در خصوص آسیب‌های اجتماعی در استان به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه طرح بازآفرینی شامل 5 موضوع، بافت فرسوده سکونت‌های غیر رسمی، بافت‌های تاریخی، روستاها و بافت‌های ناهماهنگ است، تصریح کرد: بافت‌های فرسوده از دو، سه دهه پیش مطرح شده است و با توجه به اینکه شهرهای بزرگ بافت‌های فرسوده زیادی دارند طرح‌های متوالی و اقدامات زیادی در این رابطه صورت گرفته و در حال حاضر یکی از محورهای طرح بازآفرینی است.

اما در این راستا باید به نقش مدیریت شهری به صورت ویژه‌ای پرداخت. موضوع حاشیه نشینی و برطرف کردن این معضل همواره از صحبت‌های اعضای شورای شهر اصفهان در ادوار مختلف شنیده می‌شود.

حاشیه نشینی اولویت شورای شهر اصفهان

علیرضا نصر اصفهانی عضو شورای شهر اصفهان در نخستین ماه‌های آغاز به کار دوره چهارم شورای شهر اصفهان در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم پیرامون معضل حاشیه‌نشینی در اصفهان اینگونه گفت: حل مشکلات حاشیه‌نشینی اصفهان به تصمیمات مسئولان بستگی دارد و چنین تصمیم گیری‌‌هایی از حیطه اختیار شورای شهر و اعضای آن بیرون است و اگر حمایت این مسئولان نباشد، نمی‌توانیم در حل مشکلات حاشیه نشینی چندان تاثیرگذار باشیم.

وی به مشکلاتی که حاشیه نشینی برای مدیریت شهری اصفهان به وجود می‌آورد اشاره کرد و  افزود: برخی مردم به علت نبود جاذبه و امکانات فرهنگی تفریحی در محل سکونت‌شان اقدام به مهاجرت به کلان‌شهر‌ها می‌کنند و این مهاجرت‌ها نه تنها مشکلاتی را برای خود مهاجران ایجاد می‌کند، بلکه سبب ایجاد اختلال در مدیریت شهری شهر‌های مهاجر پذیر شده بنابراین ضروری است که مسئولان برای رفع چنین مشکلاتی اقدام کنند.

عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه در شورای سوم برای رفع مشکلات حاشیه‌نشینی شهر اصفهان چندان فعالیتی صورت نگرفته، گفت: مدیریت استان باید زمینه و جاذبه‌های مورد نیاز برای ماندن افراد در محل زندگی‌شان را فراهم کند تا با مشکلات و درخواست‌های حاشیه نشیان شهر برای دریافت امکاناتی همچون آب، برق، گاز و تلفن روبه رو نشود.

اما اکنون و با پایان دوره چهارم شورای شهر اصفهان بازهم حاشیه نشینی نقطه تامل در صحبت‌های مسئولان امر است و همچنان از اولویت بخشی برای حل این موضوع صحبت می‌شود.

همه مردم باید از منابع یکسان استفاده کنند

فریده روشن منتخب شورای شهر اصفهان در دوره پنجم در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به مشکل حاشیه نشینی بیان کرد: آنچه که حقوق شهروندی می‌گوید این است که همه افراد به صورت یکسان از منابع شهر استفاده کنند، در این راستا باید براساس منشوری که تدوین می‌کنیم حتما برنامه‌های مناسب را ارائه دهیم که اگر به دنبال ایجاد شهر خلاق و محیط کسب و کار باشیم بسیاری از مشکلات در زمینه اسکان و شغل حاشیه نشینان نیز برطرف می‌شود.

برابری شهر در دستور کار شورای شهر پنجم

عباسعلی جوادی دیگر منتخب شورای شهر پنجم نیز بر موضوع برابری شهری تأکید کرده و به تسنیم می‌گوید: دومین اقدام ما اجرای طرح‌هایی است که برابری را در مناطق مختلف شهر ایجاد کند، باید برای رسیدن به این هدف و توسعه همزمان مناطق مختلف اصفهان، طرح‌های بسیاری را به مناطق فقیر نشین شهر نیز ببریم تا توزیع امکانات به صورت عادلانه انجام شود.

توسعه شهری بر اساس اولویت بندی

در همین ارتباط، نصیر ملت دیگر عضو جدید شورای شهر اصفهان می‌گوید: قطعا یکی از مواردی که در پنجمین دوره شورای شهر اصفهان مورد پیگیری قرار می‌گیرد، هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی در سطح شهر خواهد بود.

وی در گفت‌وگو با تسنیم ادامه می‌دهد: باید توازن در توزیع امکانات و خدمات در سطح شهر رخ دهد و بیشتر امکاناتی به‌صورت متمرکز در سطوح مختلف شهر پراکنده شود و نیز اولویت‌ها براساس چشم انداز تعیین شده باید تکمیل و دربرگرفته شود و توسعه شهری براساس اولویت بندی آن چشم انداز اتفاق بیفتد.

نقاط بحران شهری نتیجه توسعه نامتوازن

از نگاه اعضای شورای شهر جدید نتیجه توسعه نامتوازن بروز حاشیه نشینی در شهر اصفهان است. کوروش محمدی پیرامون این موضوع به تسنیم می‌گوید: حوزه‌ای که ما به‌عنوان معضل در اصفهان به آن نگاه می‌کنیم، توسعه نامتوازنی است که اکنون در شهر اصفهان اتفاق افتاده‌ و خروجی آن مناطق حاشیه نشین یا نقاط بحران شهری محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد برای رفع معضل توسعه نامتوازن لازم است نگرشی که در حوزه مدریت شهری اصفهان از دیرباز (حدود 3 دهه قبل) حاکمیت پیدا کرده ‌کنترل و تعدیل شود تا برنامه‌های توسعه‌ای به سمت عدالت اجتماعی و توسعه متوازن در کل شهر هدایت شود به شکلی که هر شهروند اصفهانی در هر نقطه اصفهان احساس تعلق خود را به شهر اصفهان حفظ کند.

این عضو جدید شورای شهر اصفهان می‌گوید: همچنین در حوزه مدیریت شهری باید برای بازگرداندن اصفهان به رویای همیشگی که "اصفهان زیبا" است، تلاش کرد، امروزه اصفهان چهره دگرگون شده‌ای نسبت به اصفهان زیبای خود دارد و ما تلاش می‌کنیم اصفهان را به آن رویای خود بازگردانیم.

«... بیشترین مشکل در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی است..» محمدی این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: ما در حال حاضر مشکلات زیادی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی داریم، حاشیه‌نشینی یکی از مباحث جدی در حوزه مسائل شهری اصفهان است که این موضوع بیشتر آسیب‌ها را به سمت شهر تغذیه و تقویت می‌کند.

حاشیه نشینی در اصفهان به حاشیه می‌رود

به گزارش تسنیم، حاشیه نشینی معضل بسیاری از کلانشهرهای کشور از جمله اصفهان است، اصفهان با برخورداری از شناسنامه‌ای فرهنگی و تاریخی شایسته این معضل نیست و برای برطرف کردن آن تمامی ظرفیت‌های مدیریتی و نظارتی شهر و استان باید گرد هم آمده تا چهره‌ نازیبا از شهر را برای همیشه بزدایند.

انتهای پیام/