شناسهٔ خبر: 20819567 - سرویس اجتماعی
منبع: ایرنا | لینک خبر

آتش سوزی منطقه حفاظت شده جهان نما کردکوی مهار شد

گرگان – ایرنا – رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کردکوی گفت: آتش سوزی در منطقه حفاظت شده جهان نمای این شهرستان عصر شنبه با تلاش ماموران منابع طبیعی و همراهی مردم مهار شد، در این حادثه 8 هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی مناطق بالادست کردکوی دچار حریق شده بود.

صاحب‌خبر -

فتاح قاسمی شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این حریق حوالی ظهر شنبه در منطقه جهان‌نما کردکوی رخ داده بود.
وی ادامه داد: در این آتش سوزی تعدادی درختچه ممرز و زرشک و گونه های سوزنی برگ مانند کاج وهمچنین بخشی از اراضی مرتعی منطقه حفاظت شده جهان نما آسیب دیده است.
رییس منابع طبیعی کردکوی تاکید کرد: این آتش از عرصه های مجاور منطقه حفاظت شده جهان نما آغاز شد و وزش باد باعث گسترش آن شد.
قاسمی؛ گرمای هوا، وزش باد، خشکی منطقه و کمبود رطوبت را عامل آتش‌سوزی بیان کرد و افزود: هم اینک آتش‌ مهار شده است اما نیروهای منابع طبیعی همچنان در منطقه حضور دارند.
به گزارش ایرنا جهان نما از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده زیرپوشش مدیریتی حفاظت محیط زیست کشور است و جزومنطقه های چهارگانه این سازمان محسوب می شود.
منطقه حفاظت شده جهان نما با وسعتی بیش از ‎ 30هزار هکتار در حوزه گرگان و کردکوی واقع است که حدود 20هزار هکتار آن در حوزه استحفاظی شهرستان کردکوی درغرب گلستان قرار دارد.
از نظر وضعیت جغرافیایی بیشتر منطقه جهان نما کوهستانی است و ارتفاع آن از ‎ 600متر در مرز شمالی اطراف شصت کلا تا سه هزار و ‎ 86متر در کوه تل انبار در شرق منطقه و جنوب روستای زیارت متغیر می‌باشد.
کوههای معروف این منطقه دوکالی درغرب، شاه‌پسند، کالت و چلستان در مرکز، زبله، تلمبار و لنده کوه در شرق بوده و دره‌های مهم آن شامل مغزی در غرب، جلینک بلینگ در جنوب، سفیددره در مرکز و ترکت در شمال واقع است.
با وجود کوهستانی بودن این منطقه چشمه‌های زیادی در آن جاری است که از جمله نخودچشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، تول بنه، سوته، مازوکش، والدیگاه، امام وردی، چهارسرا، چشمه‌های اطراف محلات جلینگ بلینگ، حاجی آباد، مرادچشمه، تاجین چشمه و چشمه آبگرم زیارت است.
همچنین رودخانه‌هایی دراین منطقه جاری است که از جمله می‌توان به چهارباغ در جنوب اشاره کرد.
جهان‌نما در طبقه بندی جغرافیای گیاهی ایران جز بخش فرعی جنگل های هیرکانی شمال کشور است، پوشش گیاهی آن همچنین درختان پهن برگ، درختچه و بوته‌زار می باشد.
مهمترین گونه‌های گیاهی آن سرخدار، ارس، سروکوهی، پیرو، مازو، راش، ممرز، آلوچه، زرشک، آزاد، بید، هفت کول، نمدار، سیاه‌تلو و گونه‌های علفی و بوته‌ای گل گاوزبان، سریش، فستوک، یونجه، گل قاصد، مریم گلی، شکرتیغال، اسپرس بوته‌ای، چوبک و درمنه است.
این منطقه به دلیل شرایط خاص دارای حیات وحش غنی شامل گونه‌های کمیاب و درمعرض خطر است که برخی گونه‌های مهم آن خرس قهوه‌ای، روباه، شوکا، خوک وحشی، گربه جنگلی. سیاه گوش و پلنگ است.
پرندگان بومی و مهاجر این منطقه نیز از دیگر زیبایی ها هستند که از جمله انواع دلیجه، عقاب، سارگیه، قرقی، کبک، تیهو، بلدرچین، قرقاول، کرکس، هما، کبوتر جنگلی، شاهین، فاخته و توکا است.
شهرستان کردکوی با افزون بر 75هزار نفر جمعیت در غرب گلستان و در فاصله 27 کیلومتری گرگان واقع است.
7333/1648
خبرنگار: علی قاسمی**انتشار: پری سالارنیا

انتهای پیام /*