شناسهٔ خبر: 20818977 - سرویس سیاسی
منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

آخوندی در نشست فراکسیون مستقلین ولایی مطرح کرد:

انعقاد قرارداد ۲۰۰ هواپیما توسط وزارت راه و شهرسازی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم گفت: ۱۷۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در حوزه راه، شهرسازی و مسکن در دست اقدام است.

صاحب‌خبر -
خانه ملت: عباس آخوندی در نشست فراکسیون مستقلین ولایی با بیان اینکه بیش از 40 درصد طرح های عمرانی در حوزه وزارت راه صورت می گیرد، گفت: اصلی ترین تنگنا در حوزه راه، مسکن و شهرسازی تأمین منابع مالی است که براساس آخرین آمار 170 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در دست اقدام است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تیم توسعه‌ای ایران به شدت به خودرو متکی است، گفت: تمام توسعه ها در کشور خودرو محور است البته مدت ها درباره کاهش آلودگی محیط زیست و کاهش مصرف سوخت بحث شده لذا باید به سمت توسعه راه آهن حرکت کرد.

آخوندی ادامه داد: راه آهن باری، مسافری، بین شهری و حومه ای باید توسعه یابد که بتواند مسافران و کالاها را جابه جا کند.

وی با بیان اینکه باید از موقعیت استراتژیکی ایران استفاده شود، یادآور شد: برای گسترش حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی ایران با توجه به موقعیت ویژه ترانزیتی باید اقدامات گسترده ای صورت گیرد.

آخوندی با تأکید بر اینکه باید از منابع مالی بین المللی برای گسترش توسعه حمل و نقل استفاده شود، افزود: در حال حاضر حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و جاده ای به منابع مالی بین المللی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه قرارداد 200 هواپیما توسط وزارت راه و شهرسازی منعقد شده است، ادامه داد: ارزش اسمی این قراردادها 39 میلیارد دلار است که رقم بسیار بزرگی بوده و بدون اتکا به بودجه دولت منعقد شده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآور شد: قرارداد برای توسعه فرودگاه های بین المللی مشهد و تهران و 7 مرکز استان با شرکت های مختلف صحبت شده است.

وی با بیان اینکه پروژه های سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل از بودجه عمومی تأمین نمی شود، یادآور شد: کل پول اختصاص یافته هزار و 500 میلیارد تومان است که در برابر سرمایه گذاری های صورت گرفته در این بخش تنها 1 درصد است و تا پیش از این دوره در حوزه دریایی، هوایی و ریلی سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود نداشته است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم با بیان اینکه علیرغم تمام تنگناها در 3 سال گذشته حدود 5 هزار و 800 کیلومتر راه روستایی احداث و یا نوسازی شده است، ادامه داد: پیشنهادی برای توسعه راه های روستایی به مجلس ارائه شده که اگر نمایندگان به آن رأی مثبت دهند می توان راه های روستایی را توسعه داد اما نمی توان سرمایه بخش خصوصی را در این بخش جذب کرد چراکه سرمایه بخش خصوصی جذب جاده های زیر آزادراه نمی شود.

آخوندی با اشاره به اینکه انتظارات از وزارت راه و شهرسازی به دلیل ماهیت خدماتی آن زیاد است، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی با توجه به منابع خود از حداکثر ظرفیت برای توسعه پروژه های عمرانی استفاده می کند.