شناسهٔ خبر: 20816164 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وضع فوق العاده در شارلوتزویل/انتقاد ترامپ از دولت اوباما!

یک دستگاه خودرو، جمعیت تظاهرکننده ای را که در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینیا آمریکا تجمع کرده بودند زیر گرفت و در این حادثه یک نفر کشته شد و 19 نفر زخمی شدند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سی ان ان، در پی بالاگرفتن تنش ها و درگیری میان طرفداران برتری نژادی سفیدپوستان و مخالفان آنها، در شهر شارلوتزویل ویرجینیا وضع فوق العاده اعلام شد. منابع خبری از درگیری های خشونت بار بین فعالان ضد نژادپرستی و گروهک های راست افراطی آمریکا خبر دادند که در شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیا تجمع کرده بودند. 
در پی تشدید تنش، فرماندار ایالت ویرجینیا حالت فوق العاده اعلام کرد و پلیس تصمیم گرفت از تجمع طرف‌های درگیر جلوگیری کند. فعالان ضد نژادپرستی و گروهگ های راست افراطی آمریکا قبل از آغاز تجمع پیش بینی شده، با پرتاب اشیاء مختلف به طرف یکدیگر  باهم درگیر شدند. این در حالی است که پلیس ضد شورش تصمیم گرفت برگزاری تجمع را ممنوع کند و پارک عمومی محل تجمع طرف های درگیر را تخلیه و شمار زیادی از افراد را بازداشت کرد.
تظاهرات امروز در شارلوتزویل، سومین گردهمایی اعتراض آمیز و بزرگترین در نوع خود به شمار می آید و احتمال دارد سرآغاز هرج و مرجی بزرگ در ویرجینیا و شاید در سراسر آمریکا باشد. فرماندار ویرجینیا ساعت 11 به وقت محلی وضعیت اضطراری اعلام کرد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که چندین افسر پلیس از جمله یکی از افسران پلیس دانشگاه ویرجینیا در درگیری ها زخمی شدند. 



شمار تلفات خشونت ها در شارلوتزویل آمریکا به سه نفر افزایش یافت
یکی از مقامات شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینا آمریکا گفت شمار کشته های ناشی از خشونت های روز شنبه در تجمع راست گرایان افراطی به سه نفر افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از شارلوتزویل ، موریس جونز مدیر شهری شارلوتزویل در کنفرانسی خبری افزود :« براثر خشونت و هرج و مرج بوجود آمده در این شهر تاکنون سه نفر کشته شده اند.»
یک نفر براثر برخورد یک دستگاه خودرو که به طرف این جمعیت سرازیر شده بود و آنها را زیر گرفت کشته شد که شاهدان گفتند راننده آن از مخالفان این تظاهرات بوده است.
ال توماس رئیس پلیس شارلوتزویل گفت قربانی یک زن 32 ساله است که هنگام حرکت این خودرو به طرف تظاهرکنندگان درحال عبور از خیابان بود.
راننده این خودرو که یک مرد بود بازداشت شده و پلیس درحال بازجویی از او است.
جزئیات دو قربانی دیگر این خشونت ها هنوز مشخص نشده است.
توماس تصریح کرد خشونت ها در شارلوتزویل دست‌کم 35 زخمی نیز داشته است.



ترامپ: آمریکا جای اینگونه خشونت ها نیست!
دونالد ترامپ در واکنش به خشونت های شارلوتزویل گفت: آمریکا جای اینگونه خشونت ها نیست. وی در حساب توئیتری خود نوشت: همه ما باید متحد باشیم و همه آنچه را که  نفرت به بار می آورد، محکوم کنیم. در آمریکا جایی برای اینگونه خشونت ها وجود ندارد. اجازه دهید در کنار هم یکی باشیم.

انتقاد شهردار شارلوتزویل از ترامپ: کار ما همانند شما تازه شروع شده است
شهردار شارلوتزویل آمریکا در پاسخ به انتقادات دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور پیامی اعتراض آمیز در حساب کاربری توئیتر خود منتشر کرد. مایک ساینِر در این پیام نوشت: «دونالد ترامپ، از اینکه بالاخره و پس از مدت ها نفرت را در کلام و عمل محکوم کردید، متشکرم. کار ما همانند شما به تازگی آغاز شده است».
این جملات ساینِر پاسخی بود به بیانیه ای که ترامپ در خصوص ناآرامی ها در این شهر در نتیجه تظاهرات و درگیری میان طرفداران نژاد سفید و آزادی نژاد ها منتشر کرده بود. 
شهردار ساینِر همچنین در بیانیه ای تظاهرات طرفداران سفید پوستان را محکوم کرده و آنرا به مثابه «گردهمایی بزدلانه» و «رژه نفرت،  تعصب و نژادپرستی» خوانده بود.

خودرویی در شارلوتزویل و یرجینیا گروهی از مردم را زیر گرفت
یک خودرو روز شنبه تظاهرکنندگانی را که در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینیا راهپیمایی می کردند، زیر گرفت و یک نفر را کشت. بنابر اعلام رسانه های محلی در این حادثه شماری از تظاهرکنندگان نیز زخمی شدند. 
به گفته شاهدان، راننده این خودروی سواری اسپرت، به عمد به تظاهرکنندگان حمله کرد و سپس از صحنه گریخت. یکی از شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفت بیش از 19 نفر مجروح شدند. بلافاصله بعد از این حادثه آمبولانس ها وارد محل شدند. 
سخنرانی ترامپ: ناآرامی‌های شارلوتزویل نتیجه سیاست های دولت اوباما!
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از ناآرامی پیش آمده میان طرفداران نژاد سفید و طرفداران آزادی نژادی در شارلوتزویل انتقاد کرد و آن را نتیجه سیاست های دولت قبلی نامید.
ترامپ در سخنرانی خود گفت: من دونالد ترامپ هستم، و نه باراک اوباما، شرایط بسیار بد شده است و باید کاری در این رابطه انجام گیرد. نباید کودکی بعد از این از این بترسد که از خانه خارج شود. من با فرماندار ویرجینیا صحبت کردم و توافق کردیم نفاق و نفرت باید از میان برود. زمانی که من این اتفاقات در شارلوتزویل را دیدم بسیار ناراحت و غمگین شدم. 
وی افزود: ما باید این مساله را به یاد داشته باشیم که رنگ نژاد و گرایش سیاسی ما مهم نیست، بلکه اولویت ما باید آمریکا باشد. ما از اینکه آمریکایی هستیم باید مفتخر باشیم. ما شرایط در شارلوتزویل  را بررسی خواهیم کرد تا چنین اتفاقاتی را ریشه کن کنیم. دولت من روابط میان مقامات و شهورندان را بهبود خواهد داد. مردم نیز باید باهم با احترام برخورد کنند و در گونه ایده آل آن به هم عشق بورزند. ما باید زخم ها در شارلوتزویل را التیام ببخشیم و این کار باید هرچه سریع تر انجام شود. من عاشق تمام مردم آمریکا هستم. آمریکا برای من اول است و مردم آمریکا نیز به همین شکل. ما عظمت را به آمریکا باز می گردانیم.

اوباما در واکنش به خشونت‌های شهر شارلوتزویل دست به توئیت شد 
رئیس جمهور سابق آمریکا در واکنش به خشونت های شهر شارلوتزویل سه توئیت متوالی در حساب توئیتری خود قرار داد و از عشق و نفرت سخن به میان آورد.
اوباما در حساب توئیتری خود به نقل جمله هایی معروف از نلسون ماندلا پرداخته و نوشته است: هیچ کس با نفرت از دیگری به علت رنگ پوست، پیشینه و مذهب وی به دنیا نمی آید نفرت ورزی آموختنی است. اما می توان عشق را نیز آموزش داد و عشق به طور طبیعی خیلی بیشتر از متضاد آن (نفرت) در دل انسان جای می گیرد.