شناسهٔ خبر: 20416118 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پیامد جنگ آمریکا در عراق گسترش افراط گری در منطقه بود

وزیر خارجه ایران در جلسه شورای روابط خارجی آمریکا گفت: پیامد جنگ آمریکا در عراق گسترش افراط گری در منطقه بود.

صاحب‌خبر -
پیامد جنگ آمریکا در عراق گسترش افراط گری در منطقه بودبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه شورای روابط خارجی آمریکا گفت: وقتی صحبت از منطقه ما به میان می آید، باید به یاد داشته باشیم که افراد دیگران را به نام خدا می کشند که در دین ما، این خدا برای همه رحمن و رحیم است و هیچ مرز، جنسیت و نژادی نمی شناسد و این امر خود نشان از تضاد با باورهای مردمانی دارد که به نام او دیگران را می کشند و دیگر جنایت ها را مرتکب می شوند.

ظریف در توضیح چرایی بی ثباتی دائم در خاورمیانه گفت: ما شاهد مداخلات خارجی هستیم که نقش زیادی در خشم ونارضایتی دارد که منجر به افراط گرایی می شود.

وزیر خارجه ایران افزود: من در زمانی که سفیر ایران در سازمان ملل بودم، در سخنرانی خود در آستانه حمله آمریکا به عراق در دو هزار و سه تاکید کردم که این حمله می تواند پیامدهای زیادی داشته باشد، هیچکدام از ما غیب گو نیستیم ولی می توانیم با قاطعیت بگوییم که این اقدام باعث افزایش افراط گرایی در منطقه می شود . گذشته از مداخلات خارجی، ضمن اینکه نمی خواهم در قبال همسایگان خود گستاخی کرده باشم باید بگویم که ما در سیستم دولت کشوری در منطقه در ناکام بودیم. انتظارات بی پاسخ ماندند و بیشتر کشورها از جمله کشورهای عرب از پاسخ دادن به خواست های بنیادین مردم ناتوان بودند و این امر باعث افزایش خشم و ناخرسندی در میان مردم می شود.

محمد جواد ظریف گفت: مردم در ایران دو ماه پیش ده ساعت در صف انتظار بودند تا رأی بدهند. این امر فرصتی به آنان می دهد تا نظر خود را بدهند. ایرانیان در لس آنجلس چهار ساعت در صف انتظار برای رأی دادن بودند. این امر راهی برای ابراز رضایت یا نارضایتی از دولتشان است. دولت ها(ی منطقه) گاه از تامین اساسی ترین خواست های مردم خود از جمله کرامت ناتوان هستند و این باعث می شود خشم مردم متوجه دولت ها شود. متاسفانه این دولت ها تلاش می کنند این خشم را متوجه دشمنی کنند که خودشان ترسیم کرده اند.

وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات اخیر جانشین ولیعهد عربستان درباره کشاندن جنگ به داخل ایران گفت: منظور تهدید کردن بود، تهدیدی که تلاش می شود با کمک سا زمان های تروریستی که شاهدش هستید و در پاریس حضور داشتند و در اینجا نیز شعارهایی می دادند (منافقین) انجام شود . آنها از گروه های تروریستی مختلف که از پاکستان اقدام به عملیات می کنند، حمایت می کنند. حتی موفق شدند بخشی از آنان را به پارلمان ما بیاورند، جایی که بیش از همه از آن نفرت دارند، چیزی که ما داریم و آنها ندارند و نماد دمکراسی است. هر چند که مردم سالاری ما مانند مردم سالاری شما نیست ولی شباهت هایی دارد و اگر فقط به مناظرات (انتخابات ریاست. جمهوری در ایران) نگاه می کردید و فارسی می دانستید و با مناظرات خودتان مقایسه می کردید، می دیدید که مناظرات مشابهی جریان داشت ولی این چیزی نیست که در آنجا (عربستان) وجود داشته باشد.

ظریف افزود: آنها تروریسم را به داخل ایران آوردند با این حال باور دارم که آنها به دنبال نشانی اشتباهی می روند ایران شریکی جدی برای همه کشورهایی است که به دنبال مبارزه با دشمن مشترکمان هستند زیرا این نیروهای تکفیری و تروریست به همان اندازه که برای ما تهدید باشند، بیش از آن برای خودشان تهدید به شمار می آیند.

وی همچنین خطاب به دولتمردان آمریکا گفت این کشور از زمان انقلاب تاکنون، سیاست تغییر نظام (در ایران) را دنبال کرده است. محمد جواد ظریف درباره همه پرسی استقلال منطقه کردنشین عراق گفت معتقدیم همه‌پرسی عراق گزینه خوبی نیست و امکان دارد برای امنیت منطقه فاجعه‌بار باشد.

ظریف درباره آزادی آمریکایی های زندانی در ایران گفت: ایران قوه قضاییه مستقل دارد و ما در دولت هیچ کنترلی بر تصمیمات این قوه نداریم.

وزیر امور خارجه کشورمان در شورای روابط خارجی آمریکا تاکید کرد کلاهک هسته ای نداریم و سلاح‌های هسته‌ای امنیت هیچکس را افزایش نمی‌دهد و موشک‌های ما اساس دفاع ماست. هرگز از آنها به غیر از دفاع از خود استفاده نمی کنیم و ما به موشک‌های مان نیاز داریم تا اطمینان حاصل کنیم صدام حسینی دیگر دوباره به ما ضربه نخواهد زد.

ظریف افزود: علت بحران اسرائیل - فلسطین نقض مستمر حقوق بنیادین مردم فلسطین است.

وی درباره اعمال تحریم ها از سوی آمریکا گفت: وقتی آمریکا اعمال تحریم ها را آغاز کرد ما فقط دویست سانتریفیوژ داشتیم. اما در زمان مذاکرات تعداد سانتریفیوژهای ما بیست هزار سانتریفیوژ بود و آمریکا باید درباره رویکرد خود نسبت به تحریم ها بازنگری کند و من اعتقادی به تحریم‌ها ندارم و می‌توانم به شما بگویم تحریم‌ها کارایی ندارد.