شناسهٔ خبر: 20249295 - سرویس بین‌الملل
منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رژیم صهیونیستی همکاری‌ با یونسکو را متوقف کرد

- همشهری‌آنلاین: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی قطعنامه اخیر یونسکو درباره درج بخش قدیمی شهر الخلیل در لیست میراث جهانی در معرض خطر را "جنون‌آمیز" توصیف کرده و دستور کاهش بودجه حمایتی این رژیم از یونسکو تا مبلغ یک میلیون دلار را داد.

صاحب‌خبر -

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت:‌ این بار به این نتیجه رسیدند که غار البطارکة (حرم ابراهیمی) مکانی تاریخی فلسطینی است و این به معنای آن است که این مکان، مکان متعلق به یهودیان نبوده و در معرض خطر است.

دفتر نتانیاهو پس از این اعلام کرد که نخست‌وزیر این رژیم دستور کاهش حمایت مالی اسرائیل از یونسکو تا مبلغ یک میلیون دلار و استفاده از این مبلغ برای ساخت موزه "میراث یهودی" در شهرک "کریات اربع" و نیز دیگر پروژه‌های مربوط به میراث یهودی در الخلیل را داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از الیوم السابع، نفتالی بنت، وزیر آموزش این رژیم در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت: به عنوان رئیس کمیته اسرائیل برای همکاری با یونسکو اعلام می‌کنم تا زمانی که یونسکو به نقش‌آفرینی خود به عنوان یک ابزار سیاسی برای مقابله با ما پایان ندهد، هرگز همکاری‌های خود را با این سازمان از سر نخواهیم گرفت.

نفتالی بنت افزود: "هر زمان که یونسکو به رویکرد حرفه‌ای خود بازگشت، همکاری‌هایمان را با این سازمان از سرخواهیم گرفت."

روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد، به نظر می‌رسد یونسکو به دنبال انتشار "دروغ‌هایی به ضرر یهودی‌ها"ست.

یووال اشتاینتس، وزیر تاسیسات زیربنایی این رژیم نیز در مصاحبه‌ای مطبوعاتی قطعنامه اخیر یونسکو درباره الخلیل و حرم ابراهیمی را "نادانی و ننگ" توصیف کرد.

ایمانوئل نخشون، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد، "تاریخ باشکوه یهودیان در اسرائیل از الخلیل آغاز می‌شود و با هیچ دروغی از سوی یونسکو و یا تحریف تاریخ نمی‌توان این واقعیت را تغییر داد."

واکنش طرف فلسطینی

در مقابل ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین با استقبال از نتایج رای‌گیری یونسکو گفت: این رای‌گیری موفقیتی دیپلماتیک برای فلسطین در مقابل فشارهای اسرائیل و آمریکا علیه کشورهای عضو و اشاعه دروغ و شایعات از سوی آنهاست.

مالکی افزود: این رای یونسکو شکست و سقوطی صاعقه‌وار برای اسرائیل و هم‌پیمانانش در برابر تاریخ و اصالت الخلیل فلسطین به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مسکونی جهان است که فلسطینی‌ها از بیش از ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد در آن ساکن بودند.

وزیر خارجه فلسطین ادامه داد: با وجود تلاش‌های بسیار اسرائیل و اشاعه دروغ‌ها و تحریف واقعیت‌ها درباره فلسطین جهان حق ما را در مالکیت الخلیل و حرم ابراهیمی و درج آن در لیست میراث جهانی به رسمیت می‌شناسد.

او در پایان تاکید کرد: اقدام اسرائیل در اشغال سرزمین ما به هیچ شکلی به این رژیم برای کنترل بر هیچ یک از اراضی ما مشروعیت و قدرت نمی‌دهد.