شناسهٔ خبر: 18967868 - سرویس اقتصادی
منبع: فارس | لینک خبر

گزارش میدانی فارس روایت می‌کند

5 سکانس از کسب و کار خرد کارآفرینان امید/ از تجهیز «ارتش مهربانو» تا رقابت با قیمت چشم‌بادامی‌ها در بازار

نمونه‌هایی از اقدامات کارآفرینان که با صرف کمترین هزینه، بیشترین شغل و بهره‌وری را به دست آورده‌اند، نشان می‌دهد که این افراد با ذوق، اقتصاد مقاومتی را الگو قرار داده و به عنوان مثال با ارتشی از بانوان تولیدکننده روی دست چینی‌ها هم زده‌اند.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی، خبرگزاری فارس: محمد صادق‌پور: برای بازدید و تهیه گزارش از روند فعالیت‌ها و  طرح‌هایی که از سوی صندوق کارآفرینی امید حمایت شده‌اند، به شهر مقدس مشهد رسیدیم، پس از زیارت در هوای بارانی و استشمام عطر خوش صحن و سرای امام رضا(ع)، بلافاصله عازم محل دفتر صندوق کارآفرینی می‌شویم.

نگارش نحوه فعالیت طرح‌های اشتغال‌زایی و نمونه‌های موفقی که می‌تواند، برای ایجاد یک کسب و کار سالم و مولد در اقتصاد کشور وجود داشته باشد از اهداف این مأموریت و دیدار با کارآفرینان و بنگاه‌های اقتصادی است.

در واقع معرفی افراد، بنگاه‌ها یا مشاغلی که با تکیه بر توانمندی داخلی برای مردم کسب و کار ایجاد کرده‌اند از مهمترین نکات این رویداد است، به طوری که با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب تبیین شده نمونه‌های بسیاری از کارآفرینان در کشور برای سایرین معرفی شوند.

ظرفیت‌های داخلی که اگر بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد، سرانجام خوشی را برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور رقم خواهد زد. به واقع ظرفیت‌هایی که به دلیل وجود منابع طبیعی، توانمندی نیروهای انسانی یا دارای مهارت که نسل به نسل به مناطق مختلف رسیده است، فرصت ویژه‌ای را در کشورمان پدیده آورده است.

نکاتی که همواره به ما یادآوری می‌کند که تکیه بر توان داخلی، بدون نیاز به انجام واردات از کشورهای دیگر رمز و کلید اصلی پیشرفت ایران خواهد بود.

شاید یکی از مسائلی که در دولت‌های گذشته به فراموشی سپرده شده،‌ همان ظرفیت، توانمندی‌ و شور و اشتیاقی است که اهالی روستا و مردم شهرستان‌های مختلف در ایجاد کسب و کار و تحصیل روزی حلال دارند.

نمونه‌هایی که در ادامه این گزارش توصیفی به آن اشاره خواهد شد به وضوح نشان می‌دهد که با صرف کمترین هزینه و بهره‌وری نیروی انسانی، بیشترین شغل و درآمد به دست می‌آید به شرط آنکه توانمندی‌های داخلی و عزم و اراده جدی جانمایه کار قرار گیرد. 

بر این اساس راهی محله شاهرخ واقع در مطهری شمالی می‌شویم که یک طرح کارآفرینی در حوزه تولید محصولات چرم مورد حمایت قرار گرفته است.

سکانس اول؛ ارتش مهربانو؛ شاه کلید موفقیت یک زوج کارآفرین

در این محله، کارگاه سه طبقه‌ای قدیمی وجود دارد که حضور فعال بانوان شاغل در آن، موجی از تحقق اقتصاد مقاومتی را معنا می‌کند. به طوری که گروهی از آنان مرحله به مرحله برای تولید محصول در جبهه‌های تولیدی فعالیت‌اند.

شاید در ذهن مخاطبان این سؤال به وجود آید که «ارتش مهربانو» چه معنایی دارد؟ برای یافتن این پاسخ و اینکه چه چیزی رمز موفقیت یک زوج کارآفرین شده است با آنان در فرصت کوتاهی که داریم دیدار و گفت‌وگو می‌کنیم.

مسئول این کارگاه خانم مرجان محمدی به همراه همسرش علی انتظاری که بیشتر اقدامات اجرایی تولید را برعهده دارد درباره نحوه فعالیت‌شان سخن می‌گویند.

انتظاری در حالی که به دلیل سقف کوتاه طبقه دوم این کارگاه نیم‌خیز شده ، می‌گوید: ابتدا از یک کارگاه 65 متری با 2 میلیون تومان سرمایه شروع کردیم و اکنون پس از گذشت چند سال به کشورهایی نظیر آذربایجان و فرانسه صادرات داریم.

وی ادامه می‌دهد: کارمان را به صورت 80-20 جلو می‌بریم؛ به معنای آنکه بخش عمده‌ای از کارها که تخصص کمتری دارد، در منازل انجام می‌شود و پس از جمع‌آوری مراحل بعدی تولید را دنبال می‌کنیم.

در ابتدای کار به عنوان پشتیبان به همراه افراد مختلف، 30 میلیون تومان تسهیلات خوداشتغالی دریافت کردیم و سپس با توسعه اقدامات، به 20 نفر از افراد تحت پوشش‌مان تسهیلات 10 میلیون تومانی از سوی صندوق کارآفرینی امید داده شد.

در واقع استارت اولیه کار ما و انجام اقدامات جدی پس از دریافت این تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید کلید خورد؛ طراحی محصولات توسط خودمان انجام می‌شود و سپس برای اجرا به ارتش مهربانو سفارش کار می‌دهیم.

انتظاری اینطور روایت می‌کند: ارتش مهربانو از زنان خانه‌دار و شاغلی تشکیل می‌شود که برای کار و تولید یک گروه عظیم را شامل شده است؛ به طوری که قدرت‌شان به وسعت ایجاد توسعه برای کشور است.در واقع استفاده از این ظرفیت بزرگ ما را کمک کرد تا حد زیادی موفق باشیم.

به گزارش فارس، ارتش مهربانو عبارت بسیار جالبی است که برای اولین‌بار به گوش‌مان می‌خورد. عنوان زیبایی که نشان می‌دهد مشارکت زنان خانه‌دار در جریان فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند به صورت یک ارتش در خدمت جامعه باشد.

انتظاری می‌گوید: طبق آخرین آمارهایی که به دست آوردیم 81 درصد از زنان خانه‌دار استان خراسان رضوی بیکار هستند و تقریباً 19 درصد از آنان فعالیت می‌کنند. بنابراین برای کاهش هزینه‌های تولید از ظرفیت خالی توانمندی‌های ارتش مهربانو استفاده می‌کنیم. 

وی درباره نحوه موفقیتش در تولید این طور روایت می‌کند: اجناس چینی وارد شده به کشور را که توان تولید مشابه آن را داریم، را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و پس از آنکه نحوه تولید آن و کاهش هزینه برای قیمت تمام شده نهایی می‌شود مجدداً آن را با قیمت پایین‌تری نسبت به نرخ‌های چینی وارد بازار می‌کنیم که با اجناس چینی رقابت کرده باشیم. 

اما در برخی دیگر محصولات باید دولت ورود کند و زیرساخت‌های لازم را برای انجام تولیدات محصولات مشابه چینی وارد شده با قیمت پایین‌تر فراهم کند.

در این کارگاه خانمی در حال نقاشی کردن کیف‌های چرمی است؛ به گفته خودش روزانه 70 عدد کیف را نقاشی می‌کند و بابت هر یک از آنها 2 هزار تومان اجرت دارد که درآمدش روزانه به 140 هزار تومان می‌رسد. 

سکانس دوم؛ ورود به دنیای کسب و کار آزاد 

خانم بازنشسته‌ای به نام عشقی کارآفرین دیگری است که با دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه کارآفرینی، کارگاهی را راه‌اندازی کرده که ساندویج‌های سرد تولید می‌کند و هم‌اکنون روزانه بیش از 200 عدد ساندویج به بازار عرضه می‌کند و پس از طی مسیری ظرفیت تولیدی‌اش به 3 هزار عدد در روز خواهد رسید.

وی قبل از ورودمان به کارگاه تولید ساندویج، تعدادی دمپایی تمیز و بهداشتی با خود می‌آورد که با کفش وارد محوطه مواد غذایی نشویم.

خانم عشقی درباره کارش و مشکلاتی که متحمل شده می‌گوید: با تسهیلاتی که از صندوق کارآفرینی امید دریافت کردیم، تعدادی دستگاه خریده و  آزمایشگاه راه‌اندازی کرده‌ایم که در صورت تأمین مبلغی سرمایه در گردش، کارمان را توسعه خواهیم داد. 

باید روزانه حداقل تعداد 3 هزار عدد ساندویج سرد و همچنین پیراشکی تولید شود تا هزینه‌ها با درآمدها به نقطه سر به سر برسد و پس از آن به سوددهی خواهیم رسید؛ با مجموعه‌های مختلفی رایزنی کرده‌ایم تا محصولات‌مان را عرضه کنیم. 

این خانم که به همراه همسر بازنشسته‌اش به این امر تولیدی مشغول به کار است، درباره مشکلات اولیه کار تولیدی پس از رهایی از کار کارمندی و پشت میز نشینی، اینطور روایت می‌کند: ابتدا با تولید ساندویچ سرد کار را آغاز کردیم و سپس برای تنوع بخشی به تولیدات، پخت پیراشکی و سایر خوراکی‌ها را به سرانجام رساندیم.

در این کارگاه هم‌اکنون 6 نفر مشغول فعالیت هستند و برای توسعه فعالیت نیازمند سرمایه‌ در گردش بیش‌تری هستیم تا مشتریان جدیدتری را به فهرست بازار نهایی خود اضافه کنیم.

به گزارش فارس، تمام کسب‌وکارهای حمایت شده از سوی صندوق کارآفرینی امید با سایر نظام‌ها و ابزارهای تأمین مالی، تفاوت دارد به طوری که پس از دریافت تسهیلات توسط افراد و کارآفرینان از صندوق کارآفرینی، راهنمایی‌ها و مشاوره‌های فنی از سوی مدیران توانمندسازی این صندوق ارائه می‌شود که وجه تمایز بازرسی با سایر ابزارهای تأمین مالی دارد.

در این خصوص مشاوره‌هایی از سوی مدیران صندوق کارآفرینی در حین تهیه این گزارش توصیفی به این بنگاه مواد غذایی داده می‌شود مبنی براینکه باید بازارهای جدیدی توسط افراد حرفه‌ای و متخصص این حوزه پیدا کنند.

* سکانس سوم؛ زنجیره تولید تا توزیع در مجموعه بنگاه‌های تولید پوشاک

مجموعه‌ای از تولیدکنندگان پوشاک در ساختمانی گرد هم آمدنده‌اند تا از ابتدای خط تولید تا توزیع در یک خط پیوسته با یکدیگر به فعالیت بپردازند که یکی از نقاط قوت آن کنار هم بودن و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر برای پیشبرد اهداف‌شان است. در این خصوص خانم کمیلی به عنوان خیاط و کارآفرین در یک کارگاه تولیدی در حال فعالیت است که هم برای مدارس مشهد مقدس لباس‌های فرم تولید می‌کند و هم در تولید لباس‌های عروس و مشابه آن فعالیت دارد.

یکی از دغدغه‌های این خانم کارآفرین داشتن فروشگاهی برای ارائه محصولاتش در معرض عموم است تا با وجود تولید محصولات به عرضه آن به طور مستقیم بپردازد و مشتریانش را از آن طریق گسترش دهد.

نکته جالب توجه اینکه خانم کمیلی معاون اتحادیه خیاطان بانوان شهر مشهد نیز هست و تجربیات بسیاری در این زمینه دارد و  اکنون با استفاده از تسهیلاتی که از صندوق کارآفرینی دریافت کرده، توانسته بازارهایی برای محصولات خود دست و پا کند.

ناگفته نماند که این خانم کارآفرین دیگر دوستان و آشنایان خود را در این زمینه مشغول به کار کرده و برای‌شان بازار فروش پیدا می‌کند که تولیدات مستقیماً در شبکه توزیع عرضه شود. این موضوع نقطه قوت و قابل اتکای ادامه فعالیت آنهاست.

* سکانس چهارم؛ تولید اسباب‌بازی و ارتزاق از طریق تأمین وسایل بازی کودکان

کارگاه تولید اسباب‌بازی چهارمین کارگاه و مجموعه‌ای است که با تسهیلات خوداشتغال صندوق کارآفرینی امید پا به عرصه بازار کشور گذاشته است و با وجود مشقت‌های فراوان در این زمینه، هم‌اکنون در این کارگاه بیش از 5 فرصت شغلی ایجاد شده است. در این کارگاه فردی به نام سرخوش به عنوان شریک تجاری در حال آماده‌سازی و راهنمایی کارگران به سؤالات ما نیز پاسخ می‌دهد.

این کارآفرین در پاسخ به این سؤال که رمز موفقیت شما در جریان این فعالیت تولیدی چیست اینطور روایت می‌کند؛ پس از آنکه متوجه شدیم امکان بهره‌مندی از تسهیلات خوداشتغالی وجود دارد قالب‌هایی را برای تولید اسباب‌بازی فراهم کردیم تا در یک کارگاه تقریباً 100 متری فعالیت‌ها را از سر بگیریم.

قالب تولید اسباب‌بازی توسط خودمان ابداع شد که کیفیت بسیار بالاتری نسبت به تولیدات چینی دارد و در بازار نیز با توجه به قیمت پایین و کیفیت بالا رقیبی نداریم؛ برای ایجاد قالب‌های بیشتر سفارش کار دادیم که هنوز موفق به ساخت آن نشدند.

تقاضای زیادی برای تولیدات ما وجود دارد اما به دلیل تعداد پایین قالب‌های تولیدی امکان افزایش کمّی محصولات‌مان در حال حاضر وجود ندارد. این کارآفرین در درخواستی از خبرنگار فارس می‌خواهد که مواد اولیه تولیدات‌شان از بورس کالا بدون واسطه و مستقیم خریداری شود، چرا که هم‌اکنون برای خرید با تناژ‌های پایین از بورس کالا امکانی فراهم نشده است.

* سکانس پنجم؛ دلیر، کارآفرین مخترع دیگری که اشتیاق  توسعه فعالیت‌هایش را دارد

پس از آنکه این کارگاه تولیدی را ترک کردیم به محل کارگاه جدیدتری رفتیم که مالک آن سعی کرد تا با روشن و خاموش کردن چراغ داخل کارگاه، کارگران را از حضور ما آگاه کند؛ چرا که بعضی از کارگران این کارگاه از ناحیه گوش دچار مشکلات هستند و ناشنوایی دارند. 

کارگران این کارگاه تولیدی اتصالات نفت، گاز و پتروشیمی از 1.2 تا 10 اینچ تولید می‌کنند. اکثر آنان را از مددجویان کمیته امداد یا بهزیستی به کارگاه دعوت کرده‌اند و حقوق ماهانه بین 800 تا یک میلیون تومان با توجه به کارکردشان دریافت می‌کنند.

این کارگاه تولیدی به همت فردی خوش ذوق و فعال به نام «دلیر» راه‌اندازی شده وبه گفته خودش جرقه اصلی توسعه کار پس از دریافت تسهیلات و کمک‌های فنی و اقتصادی صندوق کارآفرینی امید زده شده است که هم‌اکنون بیش از 15 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این کارگاه مشغول کار شده‌اند. 

نکته قابل تأمل اینکه خانمی در این کارگاه تولید اتصالات فعالیت می‌کند که عاشق کوره داغ است و در هیچ قسمت دیگری که متناسب با وضعیت جسمانی‌اش باشد علاقه به کار ندارد.

مجید دلیر می‌گوید: مناقصه‌های بسیاری را از شرکت گاز و شرکت ملی نفت برنده شده‌ایم و در بعضی مواقع تا 5 هزار قطعه در 4 شیفت کاری در کارگاه تولید می‌کنیم که کیفیت آن نیز تضمین شده است. در این کارگاه دستگاهی را اختراع کرده‌ام که روند تولید را تسهیل کرده است و طرح‌ها و اختراعاتی برتر را در سطح کشور ارائه داده‌ام. 

این جوان خوش‌فکر و کارآفرین در اکثر نمایشگاه‌ها و محافل حضوری پررنگ داشته و برای یافتن بازارهای جدید و توسعه فعالیتش سر از پا نمی‌شناسد.

و گام آخر...

نحوه فعالیت و انرژی زیاد این جوان نیز برای تمام اهالی بازدیدکننده، جالب توجه و مایه خرسندی بود و به واقع معنای واقعی، دلیری در جریان فعالیتش کاملاً‌ مشهود و ملموس است.

به گزارش فارس، معمولاً یکی از گزینه‌ها برای ایجاد اشتغال جوانان به ویژه افرادی که به اقدامات مخاطره‌پذیر و تولید روی می‌آورند و ورود به حوزه خوداشتغالی است و تأمین سرمایه‌ در کنار مهارت‌های فنی و مدیریتی از الزامات موفقیت این افراد به شمار می‌رود نمونه‌هایی که در این گزارش توصیفی به آن اشاره شد،و صدها نمونه در سطح استان خراسان رضوی و سراسر کشور مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید قرار گرفته است، به وضوح نشان می‌دهد که جوانان ایرانی با تکیه بر زیرساخت‌هایی که توسط نظام تأمین مالی خرد و کوچک در کشور ایجاد شده به خوبی از گذرگاه‌های سخت و پروپیچ خم تولید عبور کرده و می‌توانند اقتصاد مقاومتی را به شکل واقعی خود معنا کنند.

انتهای پیام/م