شناسهٔ خبر: 18967277 - سرویس علمی-فناوری
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دنیای پشت پرده‌ سرو غذا در خطوط هوایی/ چرا غذاهای هواپیما خوشمزه نیستند؟

سفر با هواپیما تجربه‌ای بسیار لذت بخش و هیجان انگیز است، اما بی توجهی و انتخاب خوراکی‌های اشتباه در حین پرواز می‌تواند باعث ابتلای افراد به برخی بیماری‌ها شود.

صاحب‌خبر -
ترسناکترین واقعیت‌ها از غذا خوردن هنگام پروازهای طولانی + تصاویربه گزارش خبرنگار  حوزه  کلینیک   گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران ؛ بیش از ۲۶۰ شرکت هواپیمایی متعلق به کشورهای اروپایی برای تهیه خوراک حین سفر خود از غذاهای پخته شده در آشپزخانه‌های صنعتی استفاده می‌کنند.

برخی از این آشپزخانه‌های صنعتی عبارتند از: Gate Gourmet در کشور سوئیس یا LSG Sky Chefs در کشور آلمان که روزانه بیش از ۲۵ هزار وعده غذا تهیه کرده و به شرکت‌های هواپیمایی اروپایی می‌فرستند.

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند براساس آمار‌ها بیش از ۱۰ میلیارد پوند در دنیا صرف تهیه و تدارک خوراک در سفرهای هوایی در سراسر دنیا تنها به مدت یک سال می‌شود، که قیمتی بسیار بالا است.

با وجود اینکه صندلی‌ها و بخش‌های هواپیما به دو قسمت first-class و economy تقسیم می‌شوند، اما غذا‌ها با وجود تفاوت همگی از یک آشپزخانه صنعتی تولید شده و به هواپیما منتقل می‌شوند.

تنها تفاوت بین غذاهای بخش first-class با economy در نوع غذا و نحوه سرو آن‌ها است، در بخش first-class غذا‌ها در ظروف چینی زیبا و با کارد و چنگال استیل سرو می‌شوند، اما در بخش economy غذا‌ها در ظروف پلاستیکی و آماده و با کارد و چنگال‌های پلاستیکی سرو می‌شوند.

کارشناسان اعتقاد دارند استفاده از کارد و چنگال پلاستیکی و خوردن غذا با آن‌ها باعث بد مزه به نظر رسیدن غذا می‌شود، زیرا مصنوعات پلاستکی حاوی مزه‌ای خاص هستند که در دهان باعث بدمزه به نظر رسیدن غذا می‌شود، همچنین احساس خوردن غذا با یک وسیله کم ارزش مانند چنگال و چاقوی پلاستیکی می‌تواند احساس منفی در ذهن افراد به طور ناخوآگاه ایجاد کند که در نهایت باعث بدمزه به نظر رسیدن غذا می‌شود.

براساس آمار‌ها خوراکی‌های مورد استفاده قرار گرفته در هواپیما روی زمین به طور کامل تهیه می‌شوند و در یخچال‌های صنعتی به مدت حتی تا ۵ روز ذخیره می‌شوند و در بازه‌های زمانی مورد نظر به هواپیما منتقل می‌شوند.

در هواپیما کادر پروازی و مهمانداران تنها غذا را گرم کرده و سرو می‌کنند، اما مراحل تهیه غذا برروی زمین انجام می‌شود.

با وجود رعایت تمامی نکات بهداشتی و استانداردهای سلامتی برای نگهداری مواد غذایی، اما تنها مشکل تازه نبودن این خوراک‌ها است که می‌تواند باعث سوء هاضمه و مشکلات گوارشی در افراد شود، همچنین به دلیل مانده بودن، این خوراکی‌ها فاقد ارزش تغذیه‌ای هستند و بسیاری از ویتامین‌های خود را از دست داده‌اند.

برخی از خوراکی‌ها مدت بیشتری می‌توانند در یخچال‌های صنعتی باقی بمانند و برخی دیگر باید زودتر مصرف شوند، برای حفظ سلامت باید در انتخاب خوراک خود دقت کنید، به طور مثال از خوراک‌های گوشتی یا انواع سوپ‌ها استفاده کنید، از سفارش دادن ماکارونی خودداری کنید، زیرا احتمال مانده بودن آن بیشتر است.

با استفاده از گوجه فرنگی، پنیر پارمسان و یا قارچ خوراک خود را خوشمزه کنید در عوض اینکه به آن نمک بیش از حد اضافه کنید.

غذاهای حاوی برنج نیز مانند ماکارونی احتمال مانده بودن به مدت زیاد را دارند به همین دلیل از انتخاب آن‌ها خودداری کنید.

در سفرهای هوایی طولانی به دلیل اینکه مسافران کاری برای انجام دادن ندارند و تنها به تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی می‌پردازند به طور نسبی دچار کسالت و بی حوصلگی می‌شوند، برخی افراد نیز به دلیل ترس از پرواز دچار استرس و نگرانی هستند به همین دلیل خوردن یک یا چند وعده غذایی خوش مزه و مقوی می‌تواند در بهبود خلق و خوی مسافران و منحرف کردن ذهن آن‌ها از ساعات طولانی پرواز مفید باشد.

بر اساس تحقیقات در حین مسافرت‌های طولانی هوایی و در ارتفاع ۳۰ هزار فوتی رطوب هوا کمتر از ۱۲ درصد است و این باعث خشک شدن بینی و در نتیجه کاهش حس بویایی و چشایی در افراد می‌شود.

کارشناسان مرکز Fraunhofer Institute در سال ۲۰۱۰ در یک مطالعه دریافتند در حین سفرهای هوایی افراد تا ۳۰ درصد کمتر متوجه مزه شوری می‌شوند، همچنین احساس مزه شیرینی هم تا ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل بسیاری از مسافران از بی مزه بودن طعم خوراکی‌ها درحین پرواز شکایت دارند.

برخی از شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان برای رفع این حالت مسافران به خوراک‌های خود انواع سس‌های تند فلفلی و حتی نمک را اضافه می‌کنند تا به این ترتیب طعم خوراکی‌ها را لذت‌بخش‌تر کنند.

فشار کم داخل کابین هم باعث می‌شود تا آب در دمای ۹۰ درجه به جوش بیاید تا دمای معمولی ۱۰۰ درجه سانتیگراد؛ این حالت به همراه خشک شدن سینوس‌های صورت مسافران باعث می‌شود تا طعم و مزه قهوه و چای تغییر کند.

قهوه، چای و سایر نوشیدنی‌ها در هواپیما با استفاده از بطری آب تهیه می‌شوند و نه آب آشامیدنی به همین دلیل مزه آن‌ها با طعم عادی روی زمین فرق می‌کند.

اکنون بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مشهور در جهان ازجمله Virgin Atlantic در تلاش برای همکاری با سرآشپزهای بین المللی و مشهور جهت ارائه خوراکی‌های با طعم مطلوب‌تر به مسافران خود در حین پرواز است، اما یکی از مشکلات در این زمینه مقررات سخت در ظرفیت وزن هواپیما است که باعث می‌شود شرکت‌ها نتوانند به مشتریان خود برخی خوراکی را ارائه دهند.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای لذت بردن بیشتر از وعده خوراک خود در حین مصرف غذا موسیقی آرام گوش کنند، زیرا این کار باعث می‌شود تا صدای موتور هواپیما کمتر به گوش برسد و به این ترتیب افراد در یک حالت سکوت نسبی و با آرامش بیشتری غذا مصرف می‌کنند.

با رعایت این راهکار‌ها مسافران می‌توانند از یک مسافرت جذاب هوایی لذت ببرند، اما اگر تمایل دارند با خود خوراکی به داخل هواپیما حمل کنند از مصرف بادام زمینی اجتناب کنند، زیرا عده زیادی از افراد در سراسر دنیا دچار آلرژی و حساسیت شدید به این ماده غذایی هستند و ممکن است با شوک آنافلاکسی مواجه شوند.

منبع: dailymail
 
انتهای پیام/