شناسهٔ خبر: 18967215 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایسنا | لینک خبر

گاردین دلایل تاخیر در آزادی 26 قطری ربوده شده در عراق را اعلام کرد

71457

روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد که آزادسازی 26 قطری ربوده شده در عراق به نحوی با عملیات خارج کردن ساکنان فوعه و کفریا و مضایا و زبدانی در سوریه مرتبط شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این روزنامه نوشت: یک هواپیمای قطری چندین روز است که در بغداد منتظر جا به جایی ۲۶ فرد ربوده شده قطری است.

گاردین نوشت: این هواپیما که گمان می‌رود در آن میلیون‌ها دلار وجود داشته باشد روز شنبه ۱۵ آوریل وارد بغداد شد تا ربوده شدگانی را که از خاندان حاکم در قطر هستند از عراق خارج کند اما به دلیل انفجاری که در همان روز در حلب صورت گرفت و کاروان اتوبوس‌های ساکنان فوعه و کفریا را هدف قرار داد،‌ آزادسازی قطری‌ها نیز به تعویق افتاد.

انفجاری که در حلب به کشته شدن ۱۲۶ تن و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ تن انجامید پیچیدگی مذاکرات برای آزادسازی قطری‌ها را نیز به دنبال داشت. این مذاکرات از ۱۶ ماه قبل میان قطر با چندین گروه در منطقه در جریان است.

گاردین گزارش داد: مسئولان قطری با کیسه‌های بزرگی وارد بغداد شدند که اجازه تفتیش و بازرسی این کیسه‌ها را ندادند.

مسئولان عراقی گفته‌اند که بر این باورند در این کیسه‌ها پول‌هایی وجود دارد که قرار است به عنوان "فدیه" به "حزب‌الله عراق" داده شود که این قطری‌ها را گروگان گرفته است.

در همین حال یک روزنامه بحرینی روز پنجشنبه از نزدیک بودن زمان آزادی این شکارچیان قطری (که برای شکار به عراق رفته بودند) خبر داد که بیش از یک سال و نیم از ربوده شدن آنها در عراق می‌گذرد و آنها قرار است در مقابل توافقی بزرگ میان ربایندگان و مسئولان قطری آزاد شوند.

این روزنامه به نقل از منابع امنیتی عراق گزارش داد که شکارچیان قطری به منطقه‌ای در نزدیکی فرودگاه بغداد انتقال داده شدند تا با یک هواپیمای قطری راهی دوحه شوند.

این روزنامه نوشت: حیدر العبادی، نخست وزیر عراق از سوی مشاوران امنیت ملی خود در جریان جزئیات این مذاکرات قرار گرفت که ظرف هفته‌های گذشته میان نمایندگانی از حزب‌الله و نیروهای مسلح عراقی با مسئولان قطری صورت گرفته است.

طبق گزارش این روزنامه این توافق شامل دو امر می‌شود: نخست اینکه، دوحه فدیه‌ای بپردازد که از ۱۰۰ به ۹۰ میلیون دلار کاهش یافته است. دوم اینکه،‌ دوحه متعهد شود بر گروه‌های مسلح مخالف در سوریه برای آزاد کردن اسیرانی از حزب‌الله و اسیرانی از گروه‌های مسلح عراقی در سوریه اعمال فشار کند اما مسئولان قطری ضمانت‌های قطعی پیرامون پاسخ مثبت گروه‌های مسلح سوری برای آزاد کردن این اسیران نداده‌اند.

منابع گفته‌اند که افراد ربوده شده در وضعیت خوبی قرار دارند.

انتهای پیام