شناسهٔ خبر: 17385618 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

اهدای عضو 15 بیمار مرگ مغزی در گلستان

نمایندگی گلستان

مسئول واحد شناسایی اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 20 مورد رضایت به اهدا عضو بیمار مرگ مغزی در استان داشتیم که 15 مورد آن قابل اهدا بود.

صاحب‌خبر -

زهرا شرکت در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- با بیان این مطلب تصریح کرد: از این تعداد 10 نفر مرد و 5 نفر زن بودند که در مجموع به حداقل 45 بیمار نیازمند پیوند عضو، حیات دوباره بخشیدند.

وی با بیان اینکه کلیه و کبد بیشترین اعضای اهدایی این بیماران بودند، افزود: در این مدت دو مورد اهدا قلب نیز انجام شده است.

شرکت در ادامه با اعلام اینکه سال گذشته آمار اهدا عضو بیماران مغزی 10 مورد بود، گفت: در مجموع طی سال‌های اخیر اعضای بیش از 50 بیمار مرگ مغزی در استان به بیماران نیازمند اهدا شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کار برداشت و پیوند بیماران پیوند اعضا استان در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران صورت می‌گیرد، اعلام کرد: مرکزی برای انجام پیوند کلیه در یکی از بیمارستان‌های استان گلستان در حال راه اندازی است.

مسئول واحد شناسایی اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: تمام هزینه‌های فرد بیماری که پیوند عضو انجام داده، از جمله هزینه بیمارستان و دارو تا زمانی که در بیمارستان بستری است، رایگان است.

شرکت با اشاره به فعالیت های صورت گرفته جهت ترویج فرهنگ اهدا عضو عنوان کرد: در این خصوص همکاری‌ها و جلسات مختلفی با صدا سیما و مسئولان استان انجام شده که کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته است. همچنین مراسمی نیز با عنوان جشن نفس برای گرامیداشت یاد و خاطره اهداکنندگان عضو استان و تجلیل از خانواده های آنها برگزار شد.

وی با بیان اینکه کسی که دچار مرگ مغزی شده با کسی که دچار کما شده متفاوت است، یادآور شد: کما حالتی است که اگر فرد چندین ماه نیز در آن قرار داشته باشد ممکن است به هوش بیاید و با همان وضعیت قبلی به زندگی خودش ادامه دهد. ولی فردی که دچار مرگ مغزی شده، بافت‌های بدنش به صورت تدریجی از بین رفته و بیمار تنها بوسیله دستگاه، تنفس خودش را در یک مدت کوتاه 1 الی 14 روزه انجام می دهد و در نهایت بیمار جان خودش را از دست می دهد.

مسئول واحد شناسایی اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: در صورت رضایت خانواده‌ها به اهدای عضو، هر بیمار مرگ مغزی می تواند جان چندین بیمار در فهرست دریافت عضو را نجات دهد. همچنین خانواده‌ها با این کار برای بیمار مرگ مغزی خودشان آرامش ابدی را فراهم خواهند کرد.

شرکت در پایان تصریح کرد: مردم عزیز می توانند برای دریافت کارت اهدا عضو به نشانی www.ehda.center مراجعه و پس از تکمیل اطلاعات لازم، بلافاصله کارت اهدا آماده شده خود را ملاحظه و آن را ذخیره و چاپ کنند.


انتهای پیام