شناسهٔ خبر: 17385296 - سرویس اقتصادی
منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت دنیای اقتصاد از علامت خیز ساخت ‌و ساز

تهران- ایرنا- «علامت خیز ساخت ‌و ساز»، «تاثیر بازار ایران بر افزایش فروش پژو»، «نوسان اونس با سوخت سیاسی»، «راز ماندگاری در بازار عراق»، «پایان زمستان در معاملات مسکن» و «وجه مثبت دوره اصلاحیه بورس» مهمترین عنوان های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره پنجشنبه 23 دی است.

صاحب‌خبر -

**علامت خیز ساخت ‌و ساز
آخرین وضعیت متغیرها در بازار «املاک کلنگی»، از پایان سقوط پروانه‌های ساختمانی در شهر تهران خبر می‌دهد. حجم معاملات زمین مسکونی در پایتخت در تابستان امسال با رشد 21 درصدی نسبت به بهار مواجه شد که این اتفاق با لحاظ افزایش 9 درصدی تیراژ ساخت مسکن در همین فاصله زمانی، علامت روشن از بازگشت سرمایه‌گذاران به بازار بعد از 31 ماه رکود ساختمانی، محسوب می‌شود. آمار رسمی از بازار بالادست ساخت‌و‌ساز در نیمه اول امسال نشان می‌دهد «آرامش نسبی قیمت زمین» ناشی از تخلیه حباب، به‌عنوان «فرصت سوم» ساختمانی، مورد بهره‌برداری سازنده‌ها قرار گرفته؛ به‌طوری‌که سمت عرضه با استفاده از «تسهیلات ساخت بدون سپرده» و «تحرک معاملات مسکن» و همچنین مزیت «ریز نوسان تک‌رقمی قیمت زمین» مقدمات رونق در این بازار را کلید زده است.

**تاثیر بازار ایران برافزایش فروش پژو
درحالی‌که پژو به تازگی فعالیت خود را در ایران خودرو آغاز کرده و هنوز محصول جدیدی به تولید نرسانده است، مقامات این شرکت فرانسوی از بهبود فروش خود به‌دلیل احیای بازار ایران خبر داده‌اند. رویترز روز گذشته در گزارشی به نقل از پژو اعلام کرد که تحویل جهانی محصولات این شرکت در سال گذشته میلادی (2016) حدود 5.8 درصد افزایش یافته که این اتفاق تحت‌تاثیر فروش قوی برند پژو در ایران و البته تداوم احیای بازار خودروی اروپا رخ داده است. بر این اساس، گروه پژوسیتروئن توانسته فروش جهانی خود را که در سال 2015 میلادی دو میلیون و 972 هزار دستگاه بوده، در 2016 به سه میلیون و 146 هزار دستگاه برساند.

با این حساب، پژویی‌ها توانسته‌اند پس از حدود 6 سال، باز هم رقم فروش خود را از مرز سه میلیون دستگاه در سال عبور بدهند. بنابر آمار اعلامی اما میزان فروش پژوسیتروئن در اروپا 3.56 درصد و در خاورمیانه و آفریقا نیز 112.8درصد بالا رفته تا مشخص شود این خودروساز از ناحیه برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، منتفع شده است.

**نوسان اونس با سوخت سیاسی
فلز زرد که در ماه‌های نوامبر و دسامبر 2016 به‌شدت تحت فشار بود، در نخستین روزهای کاری سال جدید میلادی توانسته خود را بار دیگر به مرز کانالی نزدیک کند. اونس طلا که سه‌شنبه تا اوج 6 هفته‌ای 1187 دلار بالا رفته بود، چهارشنبه را نیز با وجود انتظار برای سخنرانی دونالد ترامپ خوب آغاز کرد، گرچه در آستانه نشست خبری، رشد دلار روند اونس را معکوس کرد.صبح روز گذشته، همزمان با ثبات نسبی و انتظاری شاخص دلار، اونس با افزایش خریدها، نوسان خود را به پیرامون مرز 1190 دلار منتقل کرد. صبح چهارشنبه، همه بازارها در انتظار سخنرانی رئیس‌جمهور آینده آمریکا بودند، سخنانی که انتظار می‌رفت جزئیات تازه‌ای درباره برنامه‌های اقتصادی دولت او داشته باشد. تا ساعت 6:30 بعدازظهر که این گزارش نهایی شد، سخنرانی ترامپ انجام نشده بود، اما تا این ساعت شاخص دلار و بهای دلاری اونس طلا به اعداد 102.5 و 1182 رسیدند.

**راز ماندگاری در بازار عراق
«خطر حذف بازار عراق»، موضوع مهمی است که تا چندی پیش در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داشت؛ به‌طوری که فعالان اقتصادی نسبت به این موضوع و پیامدهای آن برای تجارت کشور هشدار دادند. اگرچه روابط سیاسی ایران و عراق، دوستانه و مستحکم است، اما در روابط اقتصادی، پاره‌ای از مواقع شاهد تصمیمات ناگهانی از سوی دولت عراق برای محدودیت ورود کالاهای ایرانی به این کشور بودیم که کار را برای تجار و صادرکنندگان ما سخت می‌کرد. اکنون این سوال مطرح است که چه اقداماتی باید انجام داد تا راه برای تجارت با عراق هموار شود و توسعه یابد.

**پایان زمستان در معاملات مسکن
مشاوران املاک مناطق مختلف شهر تهران از رشد نسبی معاملات خرید‌و‌فروش در بازار مسکن از ابتدای فصل زمستان خبر می‌دهند. به گزارش «دنیای اقتصاد» و به گفته مشاوران املاک با اتمام ماه‌های محرم و صفر، رشد محسوسی در میزان مراجعات متقاضیان خرید مسکن مشاهده شده ‌است و به تعبیر دیگر میزان رفت و آمد متقاضیان خرید ملک نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر شده است. برخی از مشاوران املاک در محدوده منطقه پنج تهران می‌گویند: بخش زیادی از متقاضیان خرید مسکن با مشاهده نشانه‌های پیش رونق در بخش مسکن، تلاش دارند که با انتخاب فایل مناسب، معامله خود را تا پایان سال انجام دهند.

**وجه مثبت دوره اصلاحیه بورس
بازار سهام در هفته جاری روند کم رمق و ضعیف خود را ادامه داد و با ثبت ارزش معاملات خرد در محدوده 100میلیارد‌تومانی و افت نیم درصدی شاخص، کماکان فاصله زیاد خود را با روزهای رونق حفظ کرد. ادامه رکود بازار در حالی روی می‌دهد که سرمایه‌گذاران بخشی از گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها را دریافت کرده‌اند و چشم انتظار بقیه گزارش‌ها در روزهای باقی‌مانده از دی ماه هستند. برآیند اطلاعیه‌های منتشر شده تا کنون از بهبود مناسب عملکرد تولیدکنندگان کالایی به ویژه در گروه فولادی و پتروشیمی حکایت دارد که عمدتا به واسطه رشد قیمت‌های جهانی و نرخ ارز اتفاق افتاده است. با این حال، بالا بودن نسبت‌های ارزش‌گذاری و نرخ‌های سود در بازار پول مانع از آن شده تا بهبود سودآوری شرکت‌ها در قیمت سهام منعکس شود؛ به این ترتیب، تعدیلات مثبت سودآوری تنها منجر به اصلاح نسبت قیمت بر درآمد (P/ E) شده است.

این اتفاق هر چند در کوتاه‌مدت امید‌بخش نیست اما با توجه به منطقی کردن ارزش‌گذاری سهام، می‌تواند زمینه خروج از رکود در افق میان مدت را فراهم آورد؛ ضمن آنکه رشد نرخ‌های فروش در صورت ادامه روند فعلی می‌تواند تعدیلات سود مناسبی را در شرکت‌های کالایی در افق سال 96 رقم بزند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مرضیه دهقانی** انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی
پژوهشم**9165**2002

انتهای پیام /*